חקלאים ורפתנים רבים מרגישים שבימים אלו של עצירת המשק עקב נגיף הקורונה שמשתולל במדינה, הם דווקא מבין העובדים החיוניים ביותר שיש במדינה כיום, אפילו יותר מימים רגילים. אלא שלא כולם חשים כך. אחד מהם הוא נפתלי לוין מכפר ברוך, הבעלים של 'ברווז הבית', משק המגדל ומשווק ברווזים מ־1983, שנמצא בסיטואציה לא פשוטה כעת כשכל בתי העסקים סגורים. "אני בנוי על מוצר פרימיום שהולך לבתי מלון ולמסעדות. יש לי שלושה תאריכים בשנה שבהם יש להם ביקוש גובר של ברווזים: ראש השנה, פסח והכריסמס. לקראת פסח תכננתי כמויות הרבה יותר גדולות בגידול ולמעשה כעת אני תקוע איתם. גם בעניין השחיטה יש בעיה כעת", הוא מספר.
2 צפייה בגלריה
נפתלי לוין
נפתלי לוין
נפתלי לוין. חיכה לפסח
(צילום: שרון צור)
לוין, נשוי, אב ל־6 ילדים וסבא ל־11 נכדים, הוא גם בעל המרכז התיירותי 'ברווזים בכפר' שכמובן מושבת כעת מכיוון שאין מבקרים במקום. למעשה, פרנסתו היחידה של לוין בימים אלו היא מהזמנות יחידניות של אנשים היכולים להרשות לעצמם להזמין ברווז עד הבית. "זה ערוץ שיווק קטן שמהווה 15-10 אחוזים מההכנסות שלנו ־ שיווק דרך חנות אינטרנטית שמשווקת עד הבית. יום-יום אנחנו מחלקים בכל הארץ לאנשים פרטיים. עשינו מאמץ שיווקי יותר גדול בימים אלה וממוצע ההזמנות הוא 40-30 הזמנות ליום שזה יחסית הרבה. בדרך כלל אנחנו מספקים מספר כזה בשבוע. זה הערוץ היחיד שאנחנו משווקים דרכו כיום וכל כמות הברווזים פשוט הולכת להקפאה. אנחנו מקווים שעד ראש השנה נוכל למכור את זה".
עוד מוסיף בעל המשק כי הבלבול כעת הוא גדול. "מבחינת המשק אנחנו לא יודעים אם לעצור או לא. החלטנו בינתיים להמשיך, אבל הורדנו את הכמויות כי אנחנו מחזיקים גם את להקות ההרבייה, גם את הגידול וגם את השיווק. ההחלטה של היום לזרוק ביצים אומרת שבעוד 11 שבועות לא יהיו ברווזים. אבל מי יודע מה יהיה עד אז ואם כן תהיה דרישה. אם תהיה אני לא אוכל לספק את המוצר ואז בכלל הפסדתי הכל".
2 צפייה בגלריה
נפתלי לוין. מעולם לא היה מצב כזה
נפתלי לוין. מעולם לא היה מצב כזה
נפתלי לוין. מעולם לא היה מצב כזה
(צילום: שרון צור)
לוין חושש מאוד לפרנסה בימים כאלה של חוסר ודאות. "יש חשש גדול מאוד כי אנחנו לא יודעים איך להתכונן לטווח כזה ארוך. אנחנו מסתכלים עכשיו לעבר חגי תשרי ומקווים לטוב".
לוין כאמור מטפח את המשק שלו כבר 37 שנים. הוא מציין שהיו ימים של משבר בעבר, אבל לא בסדר גודל כזה. "היו מצבים קשים כמו במלחמות, אבל לא כאלה. אנחנו בנויים על השוק של התיירות והמסעדות ובמלחמות או בתקופות מתונות יותר היתה ירידה, אבל לא ברמה כזו. המשווקת הגדולה שלי אמרה לי 'הכל נעצר'. יש מסעדה טובה שעובדת איתי שנים ובעל המקום התקשר אליי ואמר לי 'תעשה לי הנחה ונסגור את כל החשבון'. אני יכול להבין את זה. יש כאלה שהתנהגו לא יפה והחזירו את הצ'קים ועכשיו לך תחפש אותם. מסעדות טובות שאני מכיר פשוט לא אמרו מילה והחזירו את הצ'ק. ויש כאלה שביקשו שלא אפקיד עכשיו ואחכה".
יש חשש שהמשק שלך לא יצליח להתרומם מהמכה הזו?
"אני משתדל לקחת אורך נשימה כמה שצריך ומאיפה שצריך אם זה בנקים והלוואות. הסחורה בינתיים תהיה במקרר, היא לא מתקלקלת ואני מקווה שנוכל להתאושש. אני גם מקווה שכל המשק יתאושש ושהמסעדות ובתי המלון יחזרו לשגרה במהרה. למרות שזה ברור שאנשים מובטלים לא ילכו לבתי מלון או לאכול בחוץ. כבר לפני חודשיים אמרתי, כשעוד דיברו על המגיפה רק בסין והיא עוד לא הגיעה לארץ, שאנחנו עדיין לא מבינים את המשמעויות של ההשפעה שתהיה על זה בעולם. ואנחנו עדיין לא מבינים מה המשמעות של מיליון מובטלים ואם בכלל יהיה להם לאן לחזור".
פורסם לראשונה: 18:07, 06.04.20