המאבק נגד הקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג בעמק יזרעאל קיבל ביום ראשון השבוע רוח גבית כאשר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, שבראשה עומדת חברת הכנסת מיקי חיימוביץ', החליטה לבצע סקר בריאות סביב קיבוץ רמת דוד, המקום המיועד להקמת שדה התעופה. החלטה זו התקבלה לאחר שהוועדה סיירה בעמק.
3 צפייה בגלריה
פרופסור אבי אביטל
פרופסור אבי אביטל
פרופסור אבי אביטל
(צילום: שרון צור)
עקבות החלטה זו התבקש פרופסור אבי אביטל מהפקולטה לרפואה בטכניון ותושב קיבוץ שריד, להסביר על ההשפעות הבריאותיות הרעות העלולות להיווצר אם יוקם שדה תעופה בעמק יזרעאל בקרבת התושבים. אביטל עומד בראש המעבדה לביולוגיה התנהגותית בטכניון ומשמש כסגן ראש רשות המחקר בבית החולים העמק. חלק מהנושאים שבהם הוא מומחה ואותם הוא חוקר הם הפרעות קשב וויסות רגשי. לטענתו, הקמת שדה תעופה בעמק היא קטסטרופה ולכן המאבק צריך לצאת מהגזרה המקומית ולעבור מיד למישור הארצי.

נזקים משמעותיים

לפרופסור אביטל ישנה ביקורת על אופן תכנון שדה התעופה בעמק יזרעאל, שלא כלל תסקיר בריאות ולא בדק את ההשפעות הבריאותיות העלולות להיווצר כתוצאה מהקמת שדה תעופה בקרבת אזרחים. "הופתעתי לגלות שמדינת ישראל מפגרת אחרי מדינות המערב בצורה מחפירה ביחס שלה לאופן שבו מקימים בצורה יסודית תסקירים על השפעות של הקמת מתקנים אסטרטגיים משמעותיים כמו שדה תעופה בינלאומי", אומר אביטל, "עבודת המטה לא היתה רצינית והם הסתפקו בסקר סביבה שגם הוא לא נעשה לפי קריטריונים בינלאומיים. אני משער שמכיוון שכנראה בתחום הבריאות קצת יותר קשה להשיג חברה שתיתן לך את מה שאתה רוצה זה אז מדינת ישראל החליטה לדלג על תסקיר הבריאות".
אביטל מציין כי הספרות המדעית מלאה במחקרים שמצביעים על הנזקים הבריאותיים שעלולים להיווצר כתוצאה מזיהום הרעש שיוצר שדה התעופה בקרבת אוכלוסייה. "המחקרים נעשו בדרום אפריקה, בגרמניה, באנגליה ובארצות הברית. המחקרים הללו שעשו כמו שצריך בצורה מבוקרת ומדעית הראו באופן חד משמעי שיש נזקים בכמה רמות".
על אילו נזקים מדובר?
"הנזקים נחלקים לכמה קטגוריות: הקטגוריה הראשונה היא נזקים שנגרמים לעוברים של נשים הרות. הנזקים הללו הם נזקים ברמה המבנית ויכולים להוביל להתפתחות לא תקינה כמו שפה שסועה. מעבר לכך ישנם עוד נזקים שפגעו בהתפתחות שאותם אי אפשר לראות חיצונית".
3 צפייה בגלריה
שלט מחאה
שלט מחאה
שלט מחאה
(צילום: מטה המאבק של התושבים)
נזק נוסף שעלול להיווצר הוא נזק שקשור לתחלואה פיזיולוגית נוספת בעתיד. "מחקרים שנעשו אצל ילדים הראו שהחשיפה לרעש החל מ־55 דציבל שהוא נמוך הרבה יותר לעומת רעש של מטוס ממריא, גרמה לעלייה בדופק ולעלייה בלחץ דם אצל 95 אחוז מהנבדקים, שחוו צריכה כרונית כזו במשך תקופה של חודשים בתעבורה אזרחית כמו שהיא מתנהלת בשדה תעופה בינלאומי", ממשיך פרופ' אביטל, "זאת לעומת קבוצת ביקורת של ילדים באותו גיל ובאותו סטטוס שגרים במקומות אחרים ללא שדה תעופה שלא פיתחו תופעות פיזיולוגיות שמסכנות את בריאות הלב שלהם".
פגיעה נוספת העלולה להיווצר היא בקוגניציה ובכל מה שקשור ללמידה, זיכרון והפרעות קשב. "כמות לקויות הלמידה והפרעות הקשב שנמצאו במחקרים אצל ילדים היא מזעזעת", טוען אביטל, "הרעש שם אותם במוכנות פיזיולוגית וסטרס, גורם להפרעות קשב בצורה נרחבת ופוגע בלמידה. בין המחקרים שנעשו היה מחקר מרשים בארצות הברית שבו העבירו חלק מהנבדקים לאזור אחר הרחק משדה התעופה ובדקו אותם שנתיים אחרי והפגיעות עדיין היו קיימות. זו לא פגיעה זמנית, זה ממש טראומה וסטרס של רעש שפוגע בגוף".
אביטל מציין גם כי מעבר להשלכות הבריאותיות עלולה להיווצר כתוצאה מרעש תמידי של המראת ונחיתת מטוסים גם פגיעה באיכות השינה שעלולה ליצור בעיות בהתפתחות הפיזית והקוגניטיבית.

יחליש את הפריפריה

התומכים בהקמת שדה התעופה בעמק טוענים כי הקמתו תספק פרנסה ותעסוקה לתושבי האזור, אך מבחינת פרופסור אביטל צריך לבחון את הנושא בהיבט הרבה יותר עמוק ורחב. "שמעתי שאמרו לראש עיריית מגדל העמק אלי ברדה ששדה התעופה יספק הרבה מקומות עבודה לעיר. זה ליקוי מאורות שלו ושל ראש עיריית עפולה אבי אלקבץ שחושבים שהם ירוויחו מכך", מסביר אביטל, "כוח העבודה המשמעותי בשדה תעופה הוא מתדלקים, מנקים ומעמיסים, אנשים קשי יום. זה ייצור מצב שהעובדים הזרים מסודן ומאריתריאה יגיעו לעבוד בשדה התעופה. שדה התעופה מביא איתו אוכלוסייה חלשה עם סימפטומים של עוני שוודאי שאלקבץ וברדה לא רוצים לעיר שלהם. אנחנו רוצים לחזק את הפריפריה ולא להחליש אותה".
"שדה התעופה מביא איתו אוכלוסייה חלשה עם סימפטומים של עוני שוודאי שאלקבץ וברדה לא רוצים לעיר שלהם"
אביטל טוען עוד כי מגדל העמק היא העיר העיקרית בעמק שתיפגע מהרעש שייווצר כתוצאה מהקמת שדה התעופה. "מגדל העמק ממוקמת על רכס גבוה והיא משקיפה על כל הנוף היפה של העמק. ברגע שאתה שם בעמק למטה את שדה התעופה, הרעש יפגע בעיקר במגדל העמק ולא בקיבוצים למטה", טוען אביטל, "גם יקנעם שנמצאת על רכס גבוה מהמיקום של שדה התעופה תסבול כי זו הפיזיקה של הרעש. במינהל התכנון עשו מפות רעש שאותן הפיצו לוועדת התכנון. אם היו מציירים את מפות הרעש הללו לפי המיקום הטופוגרפי האמיתי של היישובים בעמק הם היו מבינים שכמות הרעש שמגדל העמק הולכת לחטוף הוא פי כמה יותר גבוה ממה שכרגע מדווח שם".
3 צפייה בגלריה
פרופסור אבי אביטל
פרופסור אבי אביטל
פרופסור אבי אביטל. "שדה התעופה מביא איתו אוכלוסייה חלשה"
(צילום: שרון צור)
אתה חושב שצריך להחריף את המאבק כנגד הקמת שדה התעופה?
"כן. אני חושב שהטעות הגדולה של המאבק הזה הוא שיש פה מאבק של 'לפלפים'. צריך לקחת עשרות אוטובוסים ולהעמיס משאיות של צמיגים ופעם בשבוע לחסום את נתיבי איילון. אני חושב שהמאבק צריך להגיע לתקשורת הארצית. אי אפשר שהוא יישאר רק בתקשורת המקומית. תהיה פה קטסטרופה. הדרום רוצה שדה תעופה ושם אין בעיה שיוקם שדה תעופה, הוא גם יוכל לעזור לתעסוקה בקרב הבדואים בנגב".