משרד הבריאות הודיע (ראשון) לשירותי בריאות כללית באופן רשמי כי בית החולים כרמל שבבעלות הקופה, נבחר לעבור למבנה חדש שייבנה בקרית אתא וייקרא בית החולים על שם מנחם בגין.
4 צפייה בגלריה
בית חולים כרמל
בית חולים כרמל
ישודרג משמעותית. בית חולים כרמל
(צילום: י.א)
הודעה זו של משרד הבריאות מביאה לסיומה תחרות בין בית החולים כרמל ובית החולים בני ציון, שביקשו שניהם לעבור למבנה חדש, גדול ובעל תכנון מתקדם בקריות.
בעקבות החלטה משרד הבריאות, בכרמל יחלו בהיערכות לקראת המעבר הצפוי בשנים הקרובות, על כל המשתמע מכך.

הודעה דרמטית


ההודעה על הבחירה בכרמל נשלחה ממנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב למנכ"ל שירותי בריאות כללית אלי כהן. בהודעה נכתב: "בהמשך להחלטת הממשלה 1231 בנושא "אסטרטגיה לפיתוח ולקידום מפרץ חיפה" הוקם צוות בין משרדי לצורך תכנון והקמה של בית חולים חדש בקריית אתא וזאת במטרה לחזק את שירותי הרפואה בחיפה ובצפון. הצוות פגש את כלל הגורמים הרלוונטיים, שקל מגוון שיקולים רחב וגיבש מסמך עבודה הממליץ להעביר את בית החולים כרמל אל מתחם גילעם סמוך לקריית אתא".
המלצות ועדת הבדיקה הבינ- משרדית פורסם כבר בחודש אוגוסט 2023, אך בהנהלות בתי החולים לא קיבלו באופן רשמי כל מידע מאותה וועדה. כעת ההמלצות הופכות לרשמיות, והחלטת משרד הבריאות היא סופית.

4 צפייה בגלריה
בית החולים על שם בגין בקרית אתא
בית החולים על שם בגין בקרית אתא
בית החולים על שם בגין שייבנה בקרית אתא
(הדמיה עיריית קרית אתא)

עוד כותב מנכ"ל משרד הבריאות: "המלצה זו (של הוועדה הבינ- משרדית) התחדדה בימים אלו של מלחמה, היות ובית החולים כרמל אינו ממוגן, עובדה הדורשתרידוד של פעילותו הרפואית והעברת יחידות לבית החולים התת קרקעי ברמב"ם, ועל כן החלטתי לאמץ אותה באופן מידי".
"לאור האמור וכן בהסתמך על מכתבך אליי אשר נכתב כחלק מעבודת המטה, בדבר "צעדים נלווים להעברת בית החולים כרמל לקריות", אבקש משירותי בריאות כללית להתחיל בצעדים אופרטיביים ליישום ההחלטה של העתקת בית החולים כרמל למתחם גילעם. על כללית לגבש צוות עבודה, להיפגש עם כלל הגורמים הרלוונטיים לרבות ראש עיריית קריית אתא ולהציג עד ה-1.5.2024 תכנית עבודה מפורטת ורב שנתית הנותנת ביטוי לסוגיות שעל הפרק ובהן: תשתית פיזית, אופן הפעלה, כח אדם, הכשרת רופאים ומקצועות הבריאות, הבטחת המשך פיתוח ואי סגירה של מרפאות בקהילה, תחזוקה הולמת של בית החולים כרמל עד למעבר ושמירה על תמהיל שירותים בעיר חיפה ובמחוז צפון".

4 צפייה בגלריה
הגעת המכשיר לכרמל
הגעת המכשיר לכרמל
אפשר להתחיל לארוז. בית החולים כרמל
(צילום: אלי דדון)

משה בר סימן טוב מוסיף כי בעקבות ההחלטה על העברת בית החולים כרמל, משרד הבריאות ילווה את תכנית המעבר של בית החולים כרמל לקריית אתא ובהתאם להמלצות הצוות הבין משרדי יפקח ויוודא גם שמירה על איכות ותמהיל השירותים הרפואיים ועל מרחב תחרותי באזור.
על רקע חששם של קופות חולים אחרות, כמו גם בתי חולים כדוגמת בני ציון, כי בניית בית חולים וניהולו על ידי קופת חולים כללית תעניק לקופה יתרון משמעותי על פני הקופות האחרות, מנכ"ל משרד הבריאות מדגיש כי לצד העברת כרמל לקריות, המשרד יפעל בערוצים אחרים לחיזוקו של בית החולים בני ציון כחלק מחיזוק הרפואה בצפון. נזכיר כי חלק מהמלצות הוועדה בינ-משרדית, מציינות כי יש להעביר את בית החולים בני ציון למבנה הנוכחי של בית החולים כרמל.
"אני מאחל הצלחה לשירותי בריאות כללית במשימה חשובה זו אשר מהווה בשורה לתושבי חיפה והצפון", ציין בר סימן טוב.


4 צפייה בגלריה
בר סימן טוב בבית החולים כרמל
בר סימן טוב בבית החולים כרמל
בר סימן טוב בבית החולים כרמל
(צילום: אלי דדון)

קראו עוד:

המשמעויות


המשמעויות של העברת כרמל לקרית אתא הן אדירות ואלו נבדקו על ידי הוועדה הבינ-משרדית. כך צפוי כרמל להיכנס למבנה חדש, גדול ומתקדם שתוכנן לעמוד באתגרים של עשרות השנים הבאות בצפון בפרט ובישראל בכלל.
בית החולים החדש, שייקרא בית החולים על שם מנחם בגין, יהיה הגדול בצפון, ימשוך אליו את מיטב הרופאים ויהווה גוף רפואי מהמתקדמים בישראל.
מעבר לצד הרפואי מקצועי, להעברת כרמל יש השלכות כלכליות על בית החולים עצמו ועל קרית אתא שתזכה להיות הקריה הראשונה בה יש בית חולים. הדבר יאפשר פיתוח כלכלי ותעשיות נלוות לבית החולים, מעבר לקיצור זמן ההגעה של תושבי הקריה לקבלת שירותי רפואיים בבית חולים.
מבחינת שירות בריאות כללית, זו תזכה ביתרון אדיר על פני קופות אחרות ותוכל להעניק שירותים מגוונים יותר וככל הנראה טובים יותר למבוטחיה. דאגות אלו של הנלות קופות אחרות אלו בפני משרד הבריאות, וזה הבטיח לדאוג לתחרות ולמנוע מונופול בתחומי בריאות.
בשירותי בריאות כללית לומדים את ההחלטה, מברכים ונערכים ליישומה. את הקופה ילוו נציגי משרד הבריאות, ויוודאו כי עד העברה בפועל של הפעילות, יגוייס ויוכשר כוח אדם הנדרש לתפעול בית חולים גדול יותר.