אחד הקשיים הגדולים של הגילאים המוקדמים הוא הגמילה מהמוצץ. במהלך השנים הראשונות לחיים רובנו גדלים, בין שנרצה ובין שלא, בצמוד לחפץ האהוב שמשרה בילדים שלווה ורגיעה. הנתק מהמוצץ מהווה קושי משמעותי עבור הילד והוריו.
1 צפייה בגלריה
נפרדים מהמוצץ
נפרדים מהמוצץ
נפרדים מהמוצץ
(צילום: כללית)
תהליך הגמילה עלול להיות מלווה בקשיי הירדמות, בעצבנות ובהתנהגות מוזרה וכדי למנוע את המצב הזה, החליט צוות מרפאת כללית קצרין במחוז צפון, לעזור לילדים להיפרד מהמוצץ בחוויה מהנה ונעימה שתשכיח מהם את הפרידה.
מכללית נמסר כי רפלקס המציצה הוא צורך בסיסי וקיומי אצל תינוקות, הוא מאפשר לו לאכול ולהתקיים מרגע הגעתו לעולם. מציצת מוצץ או אגודל היא התנהגות טבעית שמאפיינת כל תינוק בריא.
בקופת חולים כללית ציינו כי המוצץ הוא "חבר" מרגיע בעת בכי, כאב ומצוקה, ועוזר לפעוט להתגבר על משברים, להסתגל לעולם החדש ומאפשר להורים להגיש עזרה מידית לילדם ולהרגיעו בקלות. אולם לצד היתרונות הרבים שלו, יש למוצץ גם לא מעט חסרונות: הוא עלול להזיק לשיניים ולחניכיים. אם הילד ממשיך למצוץ מוצץ או אצבע אחרי גיל שלוש, רצוי לקחת אותו לבדיקת רופא שיניים לילדים, כדי לברר אם ההרגל משפיע לרעה על השיניים והחניכיים שלו. מציצת מוצץ עד גיל שנתיים היא בהחלט סבירה.
מכללית נמסר כי כדאי לגמול מהמוצץ בין גיל שנתיים לשנתיים וחצי. אם ילדכם מוסיף למצוץ מוצץ או אצבע אחרי גיל 3, מומלץ לעזור לו להיגמל בהקדם. הרבה יותר קל להיגמל ממוצץ מאשר מאצבע, שכן את המוצץ ניתן להעלים מטווח הראייה של הפעוט, אולם את האצבע שלו קצת יותר מורכב להרחיק.
בסוף הערב התקבצו הילדים לתלות את המוצצים שברשותם על העץ ש'נשתל' במרפאה, נהנו מהפעילות החברתית המשותפת שהותירה עליהם רושם עז וגם השתתפו בהצגת תיאטרון מושקעת, "המסע לארץ המוצצים", של תיאטרון קרן אור.
"היה כיף לראות את הילדים מגיעים עם הוריהם, מתבוננים בעץ ומנהלים שיח על תהליך הגמילה. באמצעות העץ והמוצצים התלויים עליו חווית הגמילה הרבה יותר קלה ונעימה לילדים ומעודד ילדים נוספים להיגמל. בכל שאלה והתייעצות, אנחנו כאן בשבילכם. העיקר, תהיו בריאים", סיכם ד"ר מאיר קוסמיארסקי בילרד, מנהל מרפאת כללית קצרין.