מי שנפגש בתקופה האחרונה עם ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר, מצא אותו נחוש מאי פעם, חד וממוקד מול כל מי שמבקש לשנות את פני העמק, פיזית, ערכית ורוחנית. לכן, כשהוא שומע את הקולות מנהלל, תמרת ושמשית שאחרי 12 שנה בתפקיד הוא צריך לפנות את הכיסא כי המועצה זקוקה לרענון, הוא מתעצבן.
2 צפייה בגלריה
אייל בצר. רוצה להקים שלושה יישובים חדשים (צילומים: שרן צור)
אייל בצר. רוצה להקים שלושה יישובים חדשים (צילומים: שרן צור)
אייל בצר. רוצה להקים שלושה יישובים חדשים (צילומים: שרן צור)
"כל מי שאומר את זה הוא בעל אינטרס. ראש מועצה עומד למבחן כל יום. רון חולדאי מעל 20 שנה ראש עיריית תל אביב, אז להגיד דבר כזה אחרי 12 שנה? בעמק צריך לשמור על היציבות השלטונית ולהמשיך עם מי שבקי בכל. אם יש מישהו שיכול למנוע את הקמתו של שדה תעופה בעמק זה רק מי שיש לו ניסיון וקשרים. אני פרשתי כיפת ברזל מעל העמק כדי למנוע מהפגזים שנורו עליו ליפול. עכשיו צריך לקבור את ההחלטה של רמת דוד ואני קרוב לזה. לכן אני אומר שזה טירוף לתת למישהו חדש להיכנס ללמוד את המערכת".
אתה עובר מערכת בחירות שאתה לא זוכר מהעבר?
"כללי המשחק במערכת הבחירות הזו לעומת הקודמת שהיתה לפני חמש שנים השתנו, בגלל הניו־מדיה. לא תמיד זה לטובה, אבל זה המצב. מערכת הבחירות מבחינתי היא לא נגד אף אחד, אלא בעד אמון מחדש באייל בצר. אני רוצה לקבל גיבוי לחמש שנים נוספות. אני שמח שיש בחירות".
אתה מצפה לניצחון גורף?
"אם הייתי יכול לדבר עם הציבור כמו שאני מדבר איתכם עכשיו, הייתי מקבל בבחירות 90 אחוז תמיכה. הבעיה שאני לא יכול להגיע ישירות לכ־28 אלף תושבים. הניו־מדיה לא יכול להעביר את אותו המסר שאני יכול להעביר תוך דקות בודדות בפגישה בארבע עיניים, עד כמה חשוב שראש המועצה ימשיך לקבל גיבוי מלא. לכן בבחירות של 2018 לעומת 2013 עוברים מסרים לא מדויקים שיכולים לגרום לכך שהתמיכה תהיה יותר קטנה. אני מצפה לקבל מנדט מובהק וגדול. ב־2013 קיבלתי 81 אחוז ובצדק, אבל אם אקבל בבחירות האלה 70 אחוז ומעלה זה יהיה גיבוי רציני מהציבור".
מפריך את הטענות
לדבריו של בצר הוא ורק הוא יכול, מסוגל ובעל הניסיון לשמור על העמק כמרחב ירוק ונקי. לכן הוא דוחה את כל הטענות שמפנים נגדו מתנגדיו לפיהן הוא לא מצליח במאבקים נגד הקמת שדה תעופה, הקמת בית כלא ומפעלים מזהמים.
"זו אינפורמציה לא מדויקת. הדברים האלה היו קיימים תמיד ופתאום זה עולה", הסביר, "יש תוכניות מתאר ארציות במדינה. לפני כמה שנים רצו לעשות פה בעמק מכרה לקרקע חקלאית. אנחנו הגשנו התנגדויות, כינסנו את המועצה הארצית והצלחנו לבטל את זה, אבל פשוט לא רצנו לספר לתקשורת. בג"ץ מכריח את המדינה לקדם תכנון להגדלת בתי הכלא, ובאזור שלנו סימנו את אזור התעשייה 'שגיא 2000'. אנחנו עובדים שזה לא יקום ולא יהיה. לא הסכמנו מעולם שבית כלא יקום ב'שגיא 2000'. לגבי תחנות הכוח - התנגדתי. בשנת 2016 החליטה המדינה לאפשר להקים תחנות כוח על גז לכל מי שיש קרקעות בלי ועדה מחוזית או מקומית. מאותו רגע התחיל פה מחול שדים. הוצאתי מכתב לכל בעלי האגודות וכתבתי: 'אתם לא מתכננים כלום בלי לעבור את הוועדה המקומית'. אז להגיד שאני לא עשיתי כלום? זה פייק ניוז".
2 צפייה בגלריה
בצר. בעד המאבק
בצר. בעד המאבק
בצר. בעד המאבק
מטה המאבק נגד הקמת שדה תעופה טוען כי אתה לא מסייע לו.
"אני ראש המועצה היחיד בארץ שהצליח לכופף את המועצה הארצית לתכנון ובנייה ולהכריח אותה לקדם את התוכנית ב'נבטים'. מי שהקים את מטה המאבק הוא זיו ורהפטיג בשנת 2014, לכאורה זה דבר מבורך, אבל אין לי ספק שזו פלטפורמה מסוימת לבחירות והפלטפורמה הזו העבירה מסרים כפולים. המועצה השקיעה במאבק הזה 500 אלף שקל. המטה ביקש מאיתנו תמיכה, אבל יש כללים איך מעבירים כספים לעמותות והמטה לא עמד בכללים האלה. רצינו לתת להם 40 אלף שקל אז במקום כסף אמרנו שניתן להם דברים בשווי כסף. יש אנשים שמעוותים את הסיפור. אני בעד המאבק, מחבק את המטה, אני צריך אותו ומצפה שאחרי הבחירות האנשים האלה ילכו איתי".
ראש עיריית עפולה יצחק מירון בעד שדה תעופה. איך לא הצלחת לשכנע אותו להתנגד?
"אני מקדם שתי חלופות לשדה התעופה. נבטים שהוא הפתרון האמיתי לעם ישראל ושדה התעופה בחיפה, כי אני חושב שגם לצפון מגיע שדה תעופה. אמרתי למירון: 'אתה רוצה שדה בעמק? אז בוא נלך על חיפה'. חלק מהמשימה שלי בקדנציה הבאה היא לקדם את השדה בנבטים ובחיפה. אני אצליח לשכנע את מירון ללכת על המהלך הזה".
12 שנה אתה ראש מועצה וכביש 73, הציר המרכזי בעמק, עדיין עם מסלול אחד לכל כיוון.
"אנחנו לוחצים להרחבתו. יש תוכנית חומש למשרד התחבורה וכרגע סדרי העדיפויות שלהם שונים. הם רוצים לקדם את כביש 65, עוקף עפולה ורק אחר כך הם יתפנו לכביש 73".
ישנה טענה שהחינוך בנסיגה, שהציונים של התלמידים יורדים שנה אחרי שנה.
"זה פשוט לא נכון. מעצבן אותי שאומרים את זה. בזכאות לבגרות אנחנו מגרדים את ה־90 אחוז. לרוב מפרסמים את מי שעלה בצורה דרמטית. אצלנו בגלל שהנתונים כבר גבוהים ואנחנו לא נמצאים במגמת עלייה, לא מפרסמים. אז אנשים לא יודעים לקרוא ועושים מזה רעש, זה חלק מהדיס־אינפורמציה שרצה כל הזמן".
אומרים עליך שאתה מתנגד להקמת בית ספר דמוקרטי נוסף ובית ספר אנתרופוסופי חדש.
"אנחנו דווקא מקדמים בית ספר על־אזורי בגזית-עין דור. אני דווקא תומך בבתי הספר האנתרופוסופיים והדמוקרטיים, כמובן אם יש מספיק ביקוש".
מה ההישג הכי משמעותי שהיה לך במהלך הקדנציה האחרונה?
"הובלתי פה שינוי בתפיסה. אני קיבלתי החלטה עקרונית להרים שני דגלים בו זמנית. בדרך כלל ראשי רשויות אוהבים לגזור סרטים ולעשות דברים גדולים. גם אני ביצעתי 'פרויקטי דגל' כמו אולמות ספורט וכדומה, אבל אני החלטתי במקביל גם להיכנס במקרים מיוחדים לנעלי הוועד המקומי ולעזור לאותה עקרת בית שתאורת הרחוב שלה לא דולקת או לאותו תושב שאין מדרכה מול הבית שלו. זה בעיניי יותר חשוב מאולם ספורט גדול. לכן בתוכניות החומש, אותן מבצעת המועצה, קבעתי מהם סדרי העדיפויות שלנו".
מתח בתוך המושב
בבחירות הללו מתמודדים מול בצר שני מתמודדים - לימור רגב מנהלל, המושב שבו גם הוא מתגורר, וזיו ורהפטינג מהיישוב אחוזת ברק, שהתמודד מולו גם בבחירות ב־2013.
עד כמה הפתיע אותך שלימור הצהירה על ההתמודדות שלה?
"האמת? אני מודה שזה הפתיע אותי. ציפיתי שמי שבאמת אכפת לו ורוצה להיות ראש מועצה, שיעשה כמוני - שילך להיות בתפקיד ציבורי מסוים כמה שנים וילמד קודם איך המועצה מתנהלת. אני הייתי סגן ראש מועצה במשך שבע שנים וזה עזר לי מאוד, באתי מנוסה. זה חוסר אחריות לתת למי שלא למד על חסקה לנהל ספינה ענקית כזאת. היא לא יכולה לעמוד בראש המועצה הזו, אבל זו הדמוקרטיה".
העובדה ששניכם בני היישוב נהלל גרמה לפילוג ביישוב?
"באופן טבעי אין ספק שזה יוצר מתחים. לזכותו של נהלל ייאמר שהתושבים במושב שומרים על איפוק ועל הכבוד של שנינו".
ומה לגבי זיו ורהפטיג? אתה מבין למה הוא מתמודד שוב?
"לא. אחרי שהוא חטף כזו תבוסה בבחירות הקודמות אדם צריך להסיק מסקנות".
מהן התכניות העיקריות שלך לקדנציה הבאה?
"הקמת שלושה יישובים חדשים. השלמה והטמעת התוכנית האסטרטגית בחינוך לחמש השנים הקרובות, פיתוח מגוון ענפי ספורט בצד ענף הכדורסל. הרחבת אזורי התעשייה לייצור מקומות עבודה נוספים, הגדלת מגוון הפעילות התרבותית בעמק, ששמה יצא למרחוק, הן ברמה המועצתית והן ברמת הישובים".
תגובות
יו"ר מטה מאבק התושבים גיל דיגיי: "אייל בצר בסתר לבו יודע שהוא צריך אותנו, אבל מעשית הוא לא מתנהג ככה. הוא מתנהג בצורה שאנחנו רק מפריעים לו בכל בקשה או דבר שאנחנו מבקשים", אומר דיגיי על תחושת המטה והוסיף, "יש חוקים במדינה להם כולנו כפופים. עמותה שתקבל כסף אמורה להיות בעלת ותק של שנתיים ובעלת ניהול תקין. בזמנו כשהיה את הדיון להעברת הכספים העמותה עוד לא רשמה שנתיים מלאות של פעילות. ביקשו מאיתנו להביא דף של ניהול תקין כדי לעגל לנו את שנת הפעילות לשנתיים. זה אישור שלוקח כמה חודשים וזו פרוצדורה שעדיין לא הסתיימה. לכן באמת לא היה ניתן להעביר לנו את הצ'ק על סך 40 אלף שקל כמו שמליאת המועצה אישרה, אבל יש אפשרות לספק לנו במקום זאת אוטובוסים, לשלם לספקים וכדומה. בפועל פה התחילה 'גרירת רגליים' והצבת מכשולים. מחירים מופקעים של אוטובוסים. בשביל לקנות תמריגים (שלטים) אני צריך חודשיים וחצי מראש. אני עמותה שעובדת בהתנדבות שלא יכולה לעבוד חודשיים וחצי מראש. בגלל זה אנחנו לא צריכים לבקש מבצר כלום כי כל דבר שאנחנו מבקשים לא עומד בכללים הנוקשים. לכל דבר אפשר למצוא פתרון, אבל בצר לא 'נשכב' על הגדר עבורנו ולכן אנחנו אומרים שהוא לא תורם לנו בשום דבר. המשימה שלא יהיה כאן שדה תעופה היא של ראש המועצה, לא שלי. אני בא ועוזר לו ובשביל שאני אעזור הוא צריך לספק לי את האמצעים לכך. את העמותה היחידה שתומכת בו במשימה הכי חשובה בעשר שנים הקרובות הוא מרדים בכל דבר ומייבש אותנו".
המועמד זיו ורהפטינג מסר בתגובה: "המסקנה הברורה ביותר שניתן להסיק מתוצאות הבחירות הקודמות שרק 46 אחוז מתושבי עמק יזרעאל מימשו את זכותם להצביע. כל מסקנה מתמטית אחרת חייבת להיות מסויגת בנתון זה".
המועמדת לימור רגב מסרה בתגובה: "לבצר ותק של 19 שנה בתפקיד סגן וראש מועצה. כמו רבים אחרים המסרבים לפרוש ולאפשר התחדשות של המערכות המוניציפליות, גם הוא טוען שכדי להיות ראש מועצה צריך להיות קודם ראש מועצה. הרי הוא יטען זאת ביתר שאת גם לאחר הקדנציה הבאה שלו. רק להם הניסיון, רק להם החוכמה ורק להם מה שנדרש כדי להתמודד עם מגוון נושאי המועצה האזורית. אם שיטתו של בצר היתה עובדת, אז מעולם לא היו נבחרים בישראל ראשי מועצות צעירים ונועזים, פורצי דרך וחדשניים שהגיעו לשיאי ניהול ומצוינות - רבים שהוכיחו שוותק הוא לא תנאי הכרחי כדי להצליח. אני מביאה איתי להתמודדות הזו שלושה עשורים של ניסיון חיים במגוון עצום של תפקידים רבי משמעות בזירה המקומית והארצית. אני מביאה איתי לא רק ניסיון אלא גם גיוון בצורת חשיבה ובאופן שבו דברים צריכים לקרות פה אצלנו בעמק. לא חשבתי שזה יספק את בצר, אבל אני בטוחה שזה מה שנדרש בעמק בעת הזו".