"אני לא מקווה, אני מייצרת את התקווה", כך אומרת המשפטנית והפעילה החברתית חנאן אלסאנע, תושבת באר־שבע, שנבחרה בשבוע שעבר לעמוד בראש רשימת "הדמוקרטית" לכנסת ה־24. את התפקיד היא חולקת עם עו"ד ברק כהן, פעיל חברתי מוכר שנאבק שנים בתאגידי הענק ובשחיתות השלטונית.
2 צפייה בגלריה
חנאן אלסאנע. פעילה זה שנים למען זכויות נשים בחברה הבדואית |
חנאן אלסאנע. פעילה זה שנים למען זכויות נשים בחברה הבדואית |
חנאן אלסאנע. פעילה זה שנים למען זכויות נשים בחברה הבדואית |
(הרצל יוסף)
"ההליכה שלי לפוליטיקה היא למעשה המשך המאבק שלי שהחל לפני כ־15 שנה כדי להשמיע את קולן של הנשים וכדי להעצים את הנשים, בעיקר במגזר הבדואי", אומרת השבוע אלסאנע ל"ידיעות הנגב". "היו לנו הרבה הישגים בתחום הזה.
"הגעתי למסקנה שצריך להגיע לכנסת ולהוכיח שזה אפשרי שאישה בדואית תגיע למקום שבו מתקבלות החלטות במדינה"
"בין השאר זה בא לידי ביטוי בתחום החינוך והתעסוקה לנשים במגזר, כמו הקמת בית ספר להשלמת בגרויות עבור נשים בדואיות מבוגרות, בפרט מהחברה הבדואית בכפרים הלא מוכרים. בראש מעייניי היה ועדיין להוות קול לאותן אוכלוסיות מוחלשות ואילמות".
קראו עוד:

זה אפשרי

אלסאנע (41), נשואה ואמא לארבעה ילדים, היא בת למשפחה בדואית מלקייה, הצעירה מבין תשע אחיות ושני אחים. זה שנים היא פעילה חברתית למען זכויות נשים, בכלל, וזכויות נשים בחברה הבדואית, בפרט.
היא בעלת תואר ראשון בלימודי מזרח תיכון ותקשורת מאוניברסיטת בן־גוריון ותואר ראשון במשפטים מהקריה האקדמית אונו ובוגרת תואר שני במשפטים. אלסאנע הייתה האחות הראשונה במשפחה שהשלימה לימודים תיכוניים ולימודים אקדמיים.
במסגרת מאבקיה למען החברה הבדואית השתתפה בעבר בדיוני הוועדה למניעת אפליה מגדרית של האו"ם. בעשור האחרון פעלה בכפרים הבלתי מוכרים בנגב, ושימשה מנהלת החינוך ופיתוח החברה בעמותת "סידרה".
אלסאנע מודה שריצתה לפוליטיקה, צעד הנחשב ליוצא דופן עבור אישה מהחברה הבדואית, גרמה ללא מעט הרמות גבה, אבל מבחינתה היא נחושה לספק לחברה הערבית אלטרנטיבה, "לאחר שאלה מאסו ברשימה המשותפת שלא עוסקת בענייני פנים של המגזר, ובניסיונות החיזור הציניים של ביבי. הערבים נוהרים ל'דמוקרטית'".
ובכל זאת, למה החלטת לעשות את הצעד ולהיכנס לפוליטיקה?
"נשים חייבות להיות בפוליטיקה. הוכחתי שזה אפשרי. כאשר במהלך הבחירות לרשויות המקומיות במגזר הבדואי נשים לא הצליחו להתברג ברשימות השונות, וכמובן גם לא הצליחו להיות חברות מועצה או לעמוד בראש רשות כלשהי, הגעתי למסקנה שצריך להגיע לכנסת ולהוכיח שזה אפשרי שאישה בדואית תגיע למקום שבו מתקבלות החלטות במדינה".

הקול הנשי

היבחרותה לראש רשימת "הדמוקרטית" התאפשרה, לדעתה של אלסאנע, בזכות הקול הנשי. "עצם זה שנבחרתי להוביל את המפלגה החדשה יחד עם עו"ד ברק כהן זה בזכות אותן מאות הנשים מהצפון מהדרום שתמכו בי לאורך כל המאבק וראו בי סמל ולוחמת למען הצדק והשוויון", היא אומרת.
"העובדה שמתפקדי המפלגה בחרו בי, זה כבר לעשות את הבלתי אפשרי. הבחירה בי התאפשרה בזכות חברותיי, נשים שכל חייהן מנעו מהן לקדם את עצמן להיות שותפות בשולחן מקבלי ההחלטות. חברותיי עשו מעשה, הצטרפו למחאה ודרשו את מקומן".
"צריכה להיות פעילות נמרצת מצד המשטרה למניעת האלימות בחברה הערבית, צריכה להיות יותר אכיפה ולא לאפשר מציאות אלימה כזו"
יתרה מזו, בחירתה התאפשרה גם בזכות המחאה ברחוב בלפור. "מצאתי את עצמי כערבייה שותפה לרגשות של קבוצות רבות סביבי. קבוצות שלא מצאו את עצמן מיוצגות ועומדות מול מדיניות שפוגעת בהן, כמו העצמאים, הנכים, המובטלים, הגיל השלישי. שנים של פגיעה באוכלוסייה שלי הכינו אותי לרגע הזה. היום ברור שכל המאבקים יכולים וצריכים להתאחד. אנחנו, מפלגת 'הדמוקרטית', זו היצירה של השותפות, של המאבקים. לעשות את הבלתי אפשרי זה חלק מחיי".
עם כל הכבוד לנחרצות המאבק, הסקרים לא ממש מחמיאים לכם ואתם לא עוברים כלל את אחוז החסימה. איך מתמודדים עם המציאות הזו?
"יש לנו יותר מ־6,000 מתפקדים, כולם תומכים בנו. עדיין לא התחלנו את הקמפיין שלנו. לפי הסקרים הגענו עד עכשיו לאחוז אחד. אני מאמינה שעם הזמן נגיע לאחוז החסימה שהוא שלושה אחוזים".
אם לא תצליחו לעבור את אחוז החסימה, לאן פניכם מועדות?
"אם לא נגיע לאחוז החסימה ניקח אחריות ולא נמשיך לרוץ לכנסת, וזאת כדי שלא לאבד קולות. נמשיך מחוץ למסגרת הפרלמנטרית במאבקים שלנו לטווח הארוך. המטרה שלנו היא לא רק להגיע לכנסת, אלא איחוד מאבקים לטווח הארוך. נבנה תוכנית אסטרטגית שתתאים לכל הקהילות בארץ".
אתם חושבים להתחבר למפלגה אחרת כדי להגדיל את הסיכוי לעבור את אחוז החסימה?
"חשבנו על חיבורים. מתפקדי המפלגה הם אלה שיחליטו אם נתחבר לגוף כלשהו. אנחנו נעשה את מה שהכי מתאים לנו. המפלגה שלנו הוקמה כדי לממש את ערכי הדמוקרטיה ובראשם החירות, השוויון והערבות ההדדית. אלה לא סיסמאות. זו המשימה שלנו".

דרוש טיפול דחוף

בחברה הבדואית, בפרט, ובחברה הערבית, בכלל, מתמודדים בימים אלה עם מציאות קשה. באחרונה גוברת החברה הערבית תופעת האלימות והפשיעה, וגם מערכת החינוך סובלת זה שנים מקשיים תקציביים, מחסור בתשתיות, נשירה ממערכת הלימודים ושיעורי זכאות נמוכים בבחינות הבגרות.
אלסאנע: "על הממשלה, מערכת המשפט, המשטרה ועל החברה הישראלית בכללה לטפל בתופעת האלימות ומעשי הרצח שמתרחשים בחברה הערבית. צריך להשקיע ולשנות את המציאות הזו.
2 צפייה בגלריה
חנאן אלסאנע עם עו"ד ברק כהן. "המפלגה שלנו הוקמה כדי לממש את ערכי הדמוקרטיה
חנאן אלסאנע עם עו"ד ברק כהן. "המפלגה שלנו הוקמה כדי לממש את ערכי הדמוקרטיה
חנאן אלסאנע עם עו"ד ברק כהן. "המפלגה שלנו הוקמה כדי לממש את ערכי הדמוקרטיה
(רפי מיכאלי)
"שיתוף הפעולה בין כל הגופים האלה ישפר את רמת האמון בין החברה הערבית למערכת השלטונית, ויסייע להיאבק ולהתגבר על התופעה הזו. צריכה להיות פעילות נמרצת מצד המשטרה למניעת האלימות בחברה הערבית, צריכה להיות יותר אכיפה, ולא לאפשר מציאות אלימה כזו".
גם בתחום החינוך, מדגישה אלסאנע, המדינה צריכה להשקיע יותר בחברה הערבית. "יש להשקיע בתשתיות במערכות החינוך השונות במגזר, ולקדם יותר ויותר את בני המגזר בתחומי החינוך השונים, ובהמשך גם באקדמיה ובתחומים אחרים בחברה הישראלית".
לעידכונים: חדשות באר שבע