18 שנים אחרי שעזב את ליגת העל אחרי שתי עונות בלבד, אחת בבית"ר ירושלים והשנייה בבני סכנין, חוזר אליה אלירן חודדה בדלת הקדמית כמאמן העולה החדשה עירוני טבריה.
6 צפייה בגלריה
אלירן חודדה. הגיע לקדמת הבמה
אלירן חודדה. הגיע לקדמת הבמה
אלירן חודדה. הגיע לקדמת הבמה
(צילום: שרון צור)

חודדה לא הצליח כשחקן לתקוע יתד בליגת העל ואת מרבית הקריירה שלו עשה כאחד הבלמים המובילים בליגה הלאומית. עכשיו הוא מקבל הזדמנות שנייה, כמאמן, להפוך לדמות מקצועית קבועה, משפיעה ודומיננטית בליגה הבכירה.
כדי שזה יקרה הוא צריך להוביל את עירוני טבריה להצלחה מהדהדת. האם חודדה, שהוכיח את עצמו כמאמן בליגה א' ובליגה הלאומית יוכיח את עצמו גם בליגת העל? כולם מחזיקים לו אצבעות שכן כי הצלחתו תהיה הצלחתה של טבריה.

ערכים מעל הכול

חודדה החל את דרכו כמאמן ראשי רק לפני חמש עונות בליגה א', בהפועל איכסל. האמת, שזה לא הפתיע שהוא פנה לקריירת אימון, שכן גם כשחקן הוא היה סוג של מאמן על המגרש - מנהיג טבעי ואחד שכולם מקשיבים לו, גם אלה שאימנו אותו. חודדה בלט בעיקר באינטליגנציית משחק גבוהה מאוד וככל שהיה יותר מנוסה זה הפך למרכיב משמעותי ביכולות שלו - ניהל משחק ברמה הכי גבוהה שיש, קרא מצבים מראש וסייע לשחקנים שלצידו לתת מעצמם את המקסימום. אמנם חודדה הוא לא בוגר צוות בגדוד 101 בצנחנים, אך אם היה כזה בטוח היה גם מגיע לקצונה, שכן מאפייניי האישיות שלו כשחקן על המגרש ובחדר ההלבשה דומים לאופי של לוחם/מפקד ביחידה קרבית - שמירה על מרקם חברתי חיובי, לכידות וערך החברות.
בעונת 2017/18, בשלהי הקריירה של חודדה כשחקן ולפני שהתחיל את קריירת האימון שלו, הוא שיחק בהפועל איכסל שהייתה אז בליגה א' ועלה איתה לליגה הלאומית. שנתיים אחר כך הקבוצה ירדה לליגה א' וחודדה נקרא שוב לקבוצה, הפעם כמאמן. ההצלחה הייתה מסחררת, כאשר בסיום העונה הוא העלה אותה לליגה הלאומית ושנה לאחר מכן הגיע עם אכסאל לצמרת הליגה הלאומית. הפועל אכסאל כבר לא קיימת היום לאחר שפורקה לפני שנה. יו"ר הקבוצה באותם ימים בהא חליל, שהביא את חודדה לאמן את הקבוצה, זיהה אותו כמאמן מוכשר עם יכולות גבוהות: "עוד כשהוא היה שחקן אמרתי לו 'אתה עוד תהיה מאמן גדול'", נזכר חליל, "חודדה הוא אדם שאוהב כדורגל ואוהב להצליח. הוא עבד יום ולילה כדי להכין את הקבוצה למשחקים. הוא נאמן לשחקנים ונאמן למערכת".

6 צפייה בגלריה
חודדה כשחקן בית"ר ירושלים במשחק נגד מכבי חיפה
חודדה כשחקן בית"ר ירושלים במשחק נגד מכבי חיפה
חודדה כשחקן בית"ר ירושלים במשחק נגד מכבי חיפה
(צילום: רוני שיצר)

עד כמה לדעתך הוא יצליח בליגת העל?
"אני מקווה בשבילו ובשביל טבריה שהוא יצליח, כי מגיע לו. הוא אדם ישר, אין לו אינטרסים. המטרה שלו רק להצליח בשביל הקבוצה".

דבק בדרך שלו

ההצלחה של חודדה באיכסל הביאה לו חוזה בקבוצה במרכז הארץ - הפועל רעננה. עבורו זה היה המקום ממנו הקריירה שלו תזכה לדחיפה משמעותית קדימה, אבל ברעננה לא התחברו הדברים כמו שצריך והוא פוטר. לא לקח הרבה זמן וחודדה עשה חישוב מסלול מחדש והחליט לחזור לליגה א' ולקחת על עצמו את הפרויקט של אריה קלמזנון ומיקי ביתן - אימון עירוני טבריה.
לא הרבה מאמנים שאימנו בליגה הלאומית חזרו לאמן בליגה א', אבל חודדה חשב רחוק וידע כי זה הדבר הנכון לעשות. התוצאה ־ בתוך שלוש שעונות הגיעה טבריה מליגה א' לליגת העל.
החלוץ אופיר מזרחי עבר עם המאמן חודדה כברת דרך, כששיחק בעירוני טבריה בליגה א' והיה בורג חשוב בעלייה לליגה הלאומית והמשיך בקבוצה בעונתה הראשונה בלאומית. "חודדה ובכינויו 'חודי' הוא בחור טוב, ישר ואמיתי", סיפר מזרחי, "הוא דואג להגיד רק את האמת ולא הולך מסביב. בקטע המקצועי הוא התקדם מהר מאוד והתוצאות מדברות בעד עצמן. הוא מאוד יסודי יחד עם האנשים שהולכים איתו שגם אותם הוא בוחר. הוא הולך בדרך שלו ולא סוטה ממנה לרגע. מה שלא נראה לו הוא חותך".
מה דרך האימון שלו?
"הוא דוגל בכדורגל חיובי. הוא מנסה כל הזמן לעשות את הדברים הנכונים והפשוטים. אין אצלו זיופים. הוא לא סוטה מהתוכנית שלו, יחד עם הצוות שאיתו".

6 צפייה בגלריה
אלירן חודדה במשחק הבכורה כמאמן בליגת העל  נגד מכבי חיפה
אלירן חודדה במשחק הבכורה כמאמן בליגת העל  נגד מכבי חיפה
אלירן חודדה במשחק הבכורה כמאמן בליגת העל נגד מכבי חיפה
(צילום: עוז מועלם)

לדעתך הוא צריך לשחק כדורגל יותר התקפי?
"שמעתי בעבר את הטענות על זה שטבריה לא משחקת כדורגל התקפי. אבל העולם כבר השתנה, היום הרבה מאמנים מהטובים בעולם משחקים עם שלושה בלמים, לפרקים זה נראה הרבה יותר התקפי מהרגיל ולפרקים זה נראה קצת יותר הגנתי. אנשים שמבינים את המשחק יודעים שלפעמים יש רגעים במשחק שצריך גם לדעת להגן טוב".
מה התכונה הכי טובה אצל חודדה כמאמן?
"התכונה הכי חזקה אצלו היא שהוא הולך עם הדרך שלו עד הסוף. נכון לכרגע זה סיפור הצלחה".
מה התכונה הפחות טובה?
"בשנים האחרונות הוא למד לקבל דעות שונות של אנשים, אבל עדיין הוא הבוס, בסך הכל הוא אחד שאפשר לדפוק לו בדלת ולהגיד כל מה שאתה חושב".
הוא יודע לסחוף אחריו?
"בהחלט. השחקנים משחקים בשבילו. הרבה שחקנים עברו איתו כברת דרך לאורך הקריירה הקצרה שלו כמאמן ואני בתור אחד ששיחק איתו שנה וחצי יכול לומר שזו הייתה חוויה בסך הכל".
מה הוא צריך לעשות כדי להצליח בליגת העל?
"הכדורגל כמו בחיים הוא דינמי. ליגת העל זו לא ליגה לאומית וליגה לאומית זו לא ליגה א'. כמו שהוא התאים את עצמו בליגה הלאומית כך הוא יתאים את עצמו גם בליגת העל. להביא שחקנים היום במצב שלנו, זה לא קל אבל בסך הכל טבריה נשענת על השלד שיש לה, שזה דבר חיובי מאוד. אני מאחל לעירוני טבריה שיעשו עונה טובה".

עשוי מחומר אחר

חודדה מתחיל את עונתו הרביעית ברציפות בטבריה. המשמעות היא שחודדה הוא המאמן שנרשם בדפי ההיסטוריה כמי שהפך את עירוני טבריה לקבוצה מצליחה.
"אלירן הוא הרבה יותר ממאמן, הוא שותף שלנו לדרך", הסביר הבעלים אריה קלמנזון את החיבור עם חודדה, "הוא הקים יחד איתנו לא קבוצת כדורגל אלא מועדון כדורגל. הוא הרבה יותר ממאמן, הוא שותף להקמת המועדון ומעורה בכל דבר. אנחנו מתייעצים איתו והוא חלק מקבלת ההחלטות. אנחנו נותנים לו גם שקט, סומכים עליו ונותנים לו ביטחון שזה לא משהו שהקהל יכול להכריע אם מחר יפטרו אותו או לא, כמו כמה מקרים שהיו. אנחנו סומכים עליו ומאמינים בדרך, גם אם יש תקלות כבר הוכחנו שאנחנו עקביים ולא מחליפים מאמן כל יום ולמאמן זה נותן שקט וביטחון".

6 צפייה בגלריה
אלירן חודדה
אלירן חודדה
חודדה לפני עונת העלייה לליגת העל
(צילום: נחום סגל)

מה עוד מיוחד בו שאתם ממשיכים איתו?
"הוא עושה הכל בקבוצה. הוא מתעסק בדברים שאף מאמן אחר לא מתעסק בהם והוא מקבל את זה באהבה. אם צריך לטפל בנושא הביגוד אז הוא ייסע בעצמו למגה ספורט ואם צריך לדאוג שיפתחו את המים במגרש האימונים בעילוט אז הוא ירוץ לגנן. הוא עושה דברים שמאמן רגיל בקבוצה של ליגת העל לא עושה כי יש לו צוות עוזרים סביבו, אבל אלירן הוא 'וואן מן שואו', בגלל שהתקציב הוא כזה שאנחנו לא יכולים להחזיק יותר מדי עוזרים ובעלי מקצוע".
עד כמה אתם בטוחים שהוא יצליח בליגת העל?
"אנחנו סומכים עליו. הוא הצליח בליגה א' והצליח בליגה לאומית שנתיים. אנחנו בטוחים שגם בליגת העל הוא יצליח למרות שאנחנו בעמדה נחותה בגלל התקציב ובגלל שאנחנו עונה ראשונה בליגת העל, אבל אלירן כבר הוכיח שהוא עשוי מחומר אחר. אין לי ספק שהשקט שאנחנו נותנים לו ועם היכולות שלו בבחירת שחקנים נכונה, אנחנו נעשה את הבלתי אפשרי ונישאר בליגת העל".
איפה אתה מעריך שהוא יהיה בעוד כמה שנים?
"אין לי ספק שמהר מאוד הוא ימצא את עצמו באחת משלוש הקבוצות הגדולות".

6 צפייה בגלריה
אלירן חודדה
אלירן חודדה
חודדה כמאמן איכסל
(צילום: שרון צור)

לא יפריע לך שהוא יעזוב את טבריה?
"ברור שיפריע אבל אני אפרגן לו. בסך הכל אנחנו שמחים שמישהו עשה את השנים הטובות שלו בקריירה אצלנו, יתקדם ויגיע למחוזות הרבה יותר גבוהים. אנחנו נפרגן לו ותמיד נזכור שהוא היה חלק בבניית המועדון. אם הוא יקבל הצעה מקבוצה גדולה וירצה לעזוב, אנחנו האחרונים שלא נאפשר לו להתפתח".
משיחות שהיו לך עד כה עם אנשים בליגת העל, מה אמרו לך שצריך שיהיה למאמן בליגת העל?
"אני לא חושב שיש איזו נוסחה ל'איך נראה מאמן', כל מאמן עם האופי שלו. אנחנו רואים שעם כל התכונות, המאמנים הכי בכירים בליגת העל מוחלפים ומפוטרים. הדבר החשוב ביותר למאמן זה החיבור שלו עם המועדון, עם הבעלים, השקט שהוא מקבל והביטחון שנותנים לו".

הזדמנות שלא תחזור

רועי סימוני, סוכן שחקנים טברייני, עוקב מקרוב אחרי ההתפתחות של חודדה כמאמן. לדעתו של סימוני העובדה שחודדה כבר מתחיל עונה רביעית באותו מקום אומרת הרבה על אישיותו וערכיו. "זה הישג חסר תקדים", קבע סימוני, "מגיע שאפו לאלירן על ההצלחה ומגיע גם שאפו לבעלי הקבוצה, היו גם תקופות פחות טובות בטבריה שפחות הצליח להם, אבל הם ראו דרך ומטרה. זה דבר שונה מהנוף בכדורגל הישראלי, פה אין סבלנות למאמנים, חייו של המאמן הישראלי קצרים".

6 צפייה בגלריה
אריה קלמנזון
אריה קלמנזון
הבעלים אריה קלמנזון
(צילום: עוז מועלם)

איך הוא כמאמן?
"אומרים עליו שהוא מאמן הגנתי אבל אי אפשר להגיד הגנתי, על מאמן שבסוף עלה ליגה ושהקבוצה שלו כבשה הכי הרבה שערים אחרי בני יהודה. עם הצלחה אי אפשר להתווכח. יש דברים שהוא טוב יותר ודברים שהוא טוב פחות. השנה נשפוט אותו לפי מבחן התוצאה, כי לבוא לקבוצה שמתיימרת להיות בצמרת ולעלות ליגה זה סוג אחד של מאמן ומצד שני לבוא לקבוצה שהמטרה הראשונה שלה היא לשרוד בליגה זה משהו אחר. היום המטרות של אלירן שונות מקצה לקצה משנים קודמות".
מה הוא צריך לעשות כדי להצליח בליגת העל?
"בחירה נכונה בשחקנים הזרים. זה יהיה הפקטור המשמעותי. אלירן עשה את הבחירה הנכונה להביא לקבוצה שחקנים זרים שכבר שיחקו בארץ, החיבור שלהם למנטליות בישראל ולמצב במדינה הוא חיבור טוב וזה מה שחשוב. גם העובדה שאין לטבריה מגרש ביתי תהיה פקטור שיכול לפגוע בקבוצה, למרות שזה לא קשור למאמן".
עכשיו זו ההזדמנות הגדולה של חייו כמי שמאמן לראשונה קבוצה בליגת העל?
"היו לו בעבר הצעות מסכנין בליגת העל, אבל הוא בחר להישאר בטבריה. אין ספק שהוא נכנס עכשיו לקדמת הבמה והוא יצטרך לקבע את מעמדו כמאמן בליגת העל. בסוף יש פה הזדמנות שלא תחזור, גם בשבילו כמאמן בטבריה וגם לעתידו כמאמן".