כשחקן גיא היה בכיתה ג' סיפרה המורה שלו לחשבון, תלמה קוטלר, להוריו שהיא קוראת לבנם "חן.B.A" - "אני רואה אותו בהפסקות משחק אחד מול שלושה ילדים מכיתה ו' ומנצח אותם". ל- N.B.A חן גיא בן 18 מקיבוץ להבות הבשן עדיין לא הגיע, אבל בשבוע שעבר קיבל כוכב קבוצת הנוער של הפועל גליל עליון שיחת טלפון מפתיעה, כזאת מהסוג שאראלה נוהגת לעשות. "התקשרה בחורה ואמרה שהיא מאיגוד הכדורסל", משחזר גיא את השיחה המלהיבה, "האיגוד עשה משאל בין עשרים מאמני ליגת העל ונבחרתָּ לשחקן המצטיין של ליגת הנוער לשנת 2019. ביום חמישי הקרוב (14.2) במהלך משחק גמר גביע המדינה לבוגרים בארנה בירושלים יעניקו לך את התואר עם מלגה".
2 צפייה בגלריה
חן גיא. מעריץ את יוגב אוחיון | צילום: אפי שריר
חן גיא. מעריץ את יוגב אוחיון | צילום: אפי שריר
חן גיא. מעריץ את יוגב אוחיון | צילום: אפי שריר
ככה בהודעה לקונית בחר איגוד הכדורסל לרגש את גיא, שמאז אותה שיחה מרגיש מאושר עד הגג אך יודע שבתואר השחקן הנוער הטוב בישראל יש גם מחויבות, ויהיה עליו להוכיח יום יום שהוא ראוי לו. חגי סגל דובר האיגוד מספר על הליך הבחירה: "כל מאמן בחר שני שחקנים שאינם מקבוצתו. משקלול התוצאות זכה חן ביתרון של קול אחד. הוא יקבל גביע ומלגה ממשפחת תנחום כהן מינץ ז"ל, שעל שמו התואר".
חיית משחק
הבחירה בגיא כלל לא היתה ברורה ודי הפתיעה אותו. אומנם מגיל צעיר הוא הראה יכולות כדורסל מרשימות, אבל אף פעם לא נראה שהוא בדרך להיות השחקן הטוב בגיל הנוער. עומר טל שאימן אותו ארבע שנים בקטסל ובקבוצת הילדים זיהה את הפוטנציאל כבר בגיל צעיר: "הגיע ילד עם נתונים אתלטיים טובים, כישרון לכדור, חיית משחק וזה מה שאנחנו מחפשים. הכרתי את הוריו כשהיו נערים כשחקני כדורסל במחלקות הנוער של הגליל וידעתי שיש גנים טובים. בכיתה ח' בשנה האחרונה שאימנתי אותו ראיתי את הכישרון והיכולת שלו להשפיע. עם כל הכבוד לתואר שהוא זכה והוא ראוי לו, יש לו עוד הרבה לעבוד ולשפר. הלוואי שהוא יהיה שחקן שנוכל להתגאות בו".
לעומר טל רשום הקרדיט החשוב והמשמעותי של גיא להמשך הקריירה. על אף שהיה גבוה מיתר הילדים העדיף טל המאמן לתת לו לשחק בעמדת הרכז כדי שישלוט ביכולת הכדרור וניהול המשחק.
בגליל ובצפון הכירו היטב את היכולת של גיא, שהלכה והשתבחה עם השנים. בכל קבוצה שהוא שיחק במחלקת הנוער של הגליל העליון הוא היה השחקן המוביל שלה. דבר אחד היה חסר וזה הישגים קבוצתיים ברמה ארצית. עובדה זו מנעה מגילדת מאמני הנבחרות, שבעיקר מטיילים באזור המרכז, לזמן אותו לנבחרות הצעירות של ישראל.
"זה צבט מאוד בלב", מספר גיא, "תמיד רציתי להיות בנבחרות ולייצג את המדינה. לא היו לי הזדמנויות להוכיח את עצמי. נולדתי מאוחר בשנתון שלי וזה פגע בי כי תמיד הייתי קטן מדי, הייתי צריך לשחק עם ילדים גדולים ממני בשנה. אני מרגיש פספוס בכל האמור לנבחרות שהייתי מחוץ לרדאר ולא ראו אותי".
האנונימיות שלו לא הצטמצמה רק לחוסר הכרה מקצועי: "אפילו את השם שלי כל הזמן מאמנים או שחקנים משבשים. חושבים שגיא זה השם הפרטי שלי. אני כול הזמן מתקן שמחליפים לי את השמות".
לקראת הכניסה לתיכון 'עמק החולה' גם הממדים הפיזיים שלו השתדרגו והוא הפך לנער חסון. המספרים האישים שלו משני צדי המשחק היו בהחלט מרשימים. במשחק משודר בליגת התיכונים השנה מול ויצ"ו נהלל הוא סיים עם 31 נקודות ו-16 כ"ח. את קבוצת הנוער של הגליל, שלא נהנית ממחזור משובח וסומנה כיורדת מליגת העל צפון, הוא מוביל לקרב על עלייה לפלייאוף העליון. ארבעה ניצחונות רצופים מיקמו את הגליל במקום השלישי כשנותרו עוד חמישה משחקים לסיום הליגה הסדירה העפלה לפלייאוף בניגוד לתחזיות המוקדמות היא בהחלט בהישג יד.
לא דמיין
אז מסתבר שלאורך זמן כישרון ויכולת אי אפשר להחביא גם אם אתה משחק בנקודה הכי צפונית בישראל. תוצאת המשאל של איגוד הכדורסל לבחירת שחקן הנוער המצטיין לעונת 2018/19 בקרב מאמני הנוער מצא את גיא ואנשי הגליל מופתעים.
חן איך הגבת שהתקשרו ואמרו לך שנבחרת לשחקן המצטיין?
"התרגשתי. זה לא עלה לי בכלל בראש. פעם ראשונה שאני מקבל תואר אישי חוץ ממצטיין מחלקתי".
הטקס יהיה ביום חמישי הבא במעמד גמר גביע המדינה לבוגרים באולם הארנה בירושלים מעל עשרת אלף צופים, שידור ישיר בערוץ 5. ואתה עולה על הפרקט לקבל את הפרס. אתה מדמיין מה הולך לקרות?
"אני מחכה בקוצר רוח לטקס. לא כל כך מדמיין את זה ואני לא קולט שזה הולך לקרות. לפני שנה שראיתי את טקס בחירת השחקנים המצטיינים של הנוער אמרתי לעצמי שאני מייחל להיות בחמישייה, אבל להיות השחקן המצטיין זה משהו שבכלל לא דמיינתי. אני יודע שאני אתרגש מאוד. אף פעם לא הייתי במעמד כזה. אני מרגיש גאווה לא רק לי אלא גם למחלקת הנוער. ואני גאה לייצג אותה בטקס הזה, שיש כדורסל גם בפריפריה. יהיו לי בטח מיליון מחשבות, זה מטורף".
איך היו התגובות?
"דבר ראשון סיפרתי להורים, תמר ורועי, שמלווים אותי לכל מקום בכדורסל והם היו מאד מאושרים. סיפרתי לנועם מאמן קבוצת הנוער, אבישי גורדון מאמן הבוגרים וכמובן לחברים. כולם מאד פרגנו וברכו אותי על הכבוד של התואר ושזה מגיע לי".
השחקן האחרון מהגליל שזכה בכבוד של שחקן הנוער המצטיין היה יוגב אוחיון (2005). מה זה אומר לך?
"זה כבוד גדול והלוואי ותהיה לי קרירה כמו שלו ואצליח כמוהו. זה נותן לי המון ביטחון ומוטיבציה שאני ברמה ויכול להגיע למקומות גבוהים. להיות ברשימה אחת יחד עם יוגב שגדלתי עליו זה כבוד גדול מאוד".
2 צפייה בגלריה
גיא. מרגיש גאווה | צילום: אפי שריר
גיא. מרגיש גאווה | צילום: אפי שריר
גיא. מרגיש גאווה | צילום: אפי שריר
הגליל בית
למרות היוקרתיות בבחירה גיא ממשיך להיות צנוע והוא לא שוכח לרגע שלהצלחה שלו יש שותף מרכזי -מועדון הנוער של הגליל: "הגליל זה הבית שלי. שחקתי בכל קבוצות המחלקה מכיתה א' בבית ספר לכדורסל דרך קבוצת הקט סל של מבוא גליל, קבוצת הילדים של חולתה ונערים ונוער של הפועל גליל עליון. אני מרגיש גאווה בשביל המקום הזה שיש לו היסטוריה מפוארת גם בנוער וגם בבוגרים. הגליל זה מקום טוב להתפתח, לא מקבעים אותך. מועדון שנתן לי המון ואני שמח להחזיר לו".
נועם כהן מאמנו בנוער שמח על ההזדמנות לאמן את גיא: "אני קוצר את הפירות של המאמנים שאימנו אותו לאורך השנים- עומר טל, מייקל קרפ ואיתי ירושלמי. לא הופתעתי מהבחירה בו. שמח על הפרגון של מאמני הליגה. חן מראה יציבות ודומיננטיות בליגת הנוער. הוא מוביל את קבוצת הנוער להיות תחרותית. כל משחק הוא מקבל את השומר הכי חזק ורואים שהקבוצות מגיעות מוכנות אליו ולמרות זאת הוא מצליח להתמודד איתם בהצלחה ואנחנו כקבוצה נהנים מזה. הבחירה הזאת היא גם תעודה הערכה לקבוצה שיודעת להתנהל עם שחקן דומיננטי שהוא חלק מהקבוצה ולא מעליה. במשחקים האחרונים הוא עולה מהספסל, סיטואציה לא מוכרת לו והוא עושה את זה בלי תלונה. הוא תומך ביתר השחקנים ועל אף שזה הישג אישי הוא יודע ומרגיש שזה גם שייך לקבוצה. הוא אחד השחקנים המוכשרים שצמחו בגליל ואני מקווה מאד שהוא יצליח לעשות בהצלחה את הקפיצה לבוגרים".
כבר בשנה שעברה, כשהוא תלמיד כיתה י"א, השתייך חן גיא לקבוצת הבוגרים של הפועל גליל עליון. מרבית השייכות התבטאה באימונים. לקראת סוף העונה העניק לו אבישי גורדון סוכריה בלתי נשכחת ונתן לו לשחק רסיסי שניות מול מכבי רחובות. ובמשחק האחרון של העונה מול הפועל באר שבע הוא התכבד בסל הראשון בבוגרים. "מאוד התרגשתי במשחק הראשון שלי בבוגרים. היו לי פרפרים בבטן. הייתי לחוץ. זאת קבוצה שאני אוהד מכיתה א', הלכתי למשחקים בליגת העל לפני שהיא עזבה לגלבוע. מכיתה ז' זה חלום שלי לשחק בקבוצה הבוגרת".
גם השנה הוא חלק מקבוצת הבוגרים אך הפוקוס לגמרי על הנוער. המעבר לבוגרים תמיד קשה לנערים. ההיבטים הפיזיים והאתלטים, האינטנסיביות של המשחק ועוד שלל פרמטרים הופכים את ההשתלבות לקשה. לא תמיד למאמנים יש את הסבלנות לתת לשחקנים שמסיימים את הנוער את זמן הלמידה הזה. הגליל מבחינת גיא הוא המקום המושלם להתגלח.
מאז יוגב אוחיון צמחו כמה כשרונות בגליל, אבל אף אחד מהם למעט תום מעיין לא הותיר את חותמו בליגת העל. לגיא יש חלום להיות שחקן מוביל בליגת העל ולשחק ביורוליג. כשאתה אוחז בתואר שחקן הנוער המצטיין קל יותר לחלום.