היסטוריה נרשמה במועדון גלבוע/מעיינות כאשר שחקנית המועדון מורג'אן סעדה מהכפר עראבה, החליטה להצטרף לאקדמיה של המועדון ותלמד החל מהשנה הבאה בבית הספר הרב תחומי עמק חרוד. בצעד הזה שבהחלט חריג בנוף של החברה הערבית, סעדה הופכת למעשה לילדה הראשונה מהמגזר המגיעה לאקדמיה בגלבוע וכל זה כדי להגשים את החלום.
3 צפייה בגלריה
מורג'אן סעדה צילום: שרון צור
מורג'אן סעדה צילום: שרון צור
מורג'אן סעדה
(צילום: שרון צור)
"בחיים המשותפים בגלבוע ובאזור יש משהו שונה והרגשה של דו קיום, אז אני חושבת שעוד הרבה בנות שאוהבות כדורסל ורוצות להתקדם יוכלו לעשות את אותה הדרך אחריי. אני רואה בכדורסל מקצוע לעתיד ומוכנה להקריב הרבה בשביל להצליח", אומרת הנערה השאפתנית שלא מייחסת חשיבות רבה לפריצת דרך שעשתה עם המעבר מהכפר לגלבוע בגיל 15 בלבד.

השתלבות מהירה

השחקנית שתעלה לתיכון בשנה הבאה, הצטרפה כבר בעונה שעברה לקבוצת נערות ב' של גלבוע/מעיינות והשתלבותה המקצועית והחברתית במועדון היתה מעבר למצופה כשהיא הפכה במהרה לאחת השחקניות המובילות בקבוצה. הקליטה המהירה גרמה לכך שבסיכום משותף עם המועדון ועם המשפחה שנתנה אור ירוק למהלך, הוחלט שסעדה תצטרף לאקדמיה של גלבוע וכך תוכל לחסוך את הנסיעות המתישות מדי יום ולהתרכז יותר בלימודים ובאימונים.
3 צפייה בגלריה
מורג'אן סעדה
מורג'אן סעדה
סעדה. החלה לשחק בגיל 8
(צילום: שרון צור)
"בהתחלה היה לי קשה עם השפה, אבל השתלבתי מהר בזכות הבנות שקיבלו אותי יפה ובזכות המאמן יואב הלר שהכרתי עוד לפני כן בנבחרת ישראל. הוא גם המליץ לי להגיע לפה וההורים שלי אמרו לי לאן שתרצי ללכת אנחנו איתך", היא מספרת כיצד הגיעה לגלבוע ומוסיפה על ההחלטה לעבור לאקדמיה: "הנסיעות לא היו קלות והמעבר הזה גם יסייע לי בלמידת השפה וההשתלבות תהיה יותר טובה".
את לא חוששת לעזוב את הבית כבר בגיל 15?
"אני מאמינה שיהיה לי קשה בהתחלה אבל אני אסתדר. כל עוד ההורים תומכים בי אז יהיה בסדר. כשהגעתי בשנה שעברה לא הכרתי פה אף אחד. היום יש לי פה כבר המון חברות ואני מסתדרת יותר גם עם השפה אז כבר יהיה לי קל יותר. אני מאמינה שהמעבר הזה יעזור לי להתקדם בקריירת הכדורסל".

אהבה מהבית

את האהבה למשחק סעדה רכשה ממשפחתה. בכל זאת בבית של שישה אחים, שמתוכם שלוש אחיות ועוד אח קטן משחקים כדורסל, כנראה שסעדה לא יכלה לבחור אחרת והיא נשאבה למשחק מגיל צעיר. את הסיפתח עשתה כבר בגיל 8 בקבוצת עראבה בכפר שאותה הובילה להישגים נאים.
היכולת של הרכזת הצעירה לא נעלמה מעיניהם של ראשי נבחרת ישראל והיא הצטרפה לנבחרת הבנות עד גיל 13 ובאותה שנה אף נבחרה לאחת מתוך 24 השחקניות המובילות לגילה בארץ. בעונה שעברה כאמור עשתה התקדמות נוספת והצטרפה לגלבוע בהמלצתו של הלר, מנהל נבחרת ישראל בכדורסל בנות עד גיל 13 ומאמן קבוצת נערות א' לאומית ונערות ב' לאומית בגלבוע.
3 צפייה בגלריה
מורג'אן סעדה
מורג'אן סעדה
סעדה. ירשה את האהבה לספורט מאמא
(צילום: שרון צור)
"אמא שלי היתה ספורטאית אז ירשנו את האהבה לספורט ממנה. אחותי הגדולה התחילה עם הכדורסל בבית ותמיד הייתי רואה אותה משחקת ורציתי להיות כמוה. הייתי הולכת לשחק איתה ולהתאמן איתה והתאהבתי במשחק", היא מספרת כיצד החיידק דבק בה ומוסיפה, "היום הכדורסל זה החיים שלי. זה נותן לי המון ביטחון".
כילדה שמשחקת כדורסל קיבלת הקנטות בכפר מצד הבנים?
"לא, זה דווקא התקבל בהבנה ולא עשו מזה סיפור גדול. היום זה לא מה שהיה פעם, להפך: התלהבו מזה וההורים גם תמיד היו מגיעים לכל המשחקים שלי בשביל לתמוך בי".

מכוונת גבוה

כדי להגיע לטופ הרכזת הצעירה משקיעה המון וחלק נכבד מהיום שלה מתמקד בכדורסל, אבל היא מדגישה שהיא לא נותנת לזה לפגוע לה בלימודים. "אני מתאמנת ארבע פעמים בשבוע, שעתיים ביום כולל נסיעה של שעה בערך לכל צד ולפעמים גם בשעות הפנאי אני משחקת, אבל זה לא בא על חשבון הלימודים ואני גם תלמידה טובה. עכשיו יהיה לי יותר קל בלי הנסיעות הלוך חזור מהאימון לבית שלקחו לי הרבה זמן", אומרת סעדה.
על גבה של השחקנית מתנוסס המספר של הגודל מכולם, מספר 23 של מייקל ג'ורדן שבו היא רואה מודל לחיקוי. להישגים של ג'ורדן יהיה קשה מאוד להגיע,
אבל בכל מה שקשור לנחישות גדולה ולהקרבה שהיא מוכנה לעשות בשביל המשחק, היא בדרך הנכונה להגשים את החלום: "לשחק בליגת העל של כדורסל הנשים ואפילו להגיע לאירופה. אני מאמינה שאני אצליח להגשים אותו".
"בחיים המשותפים בגלבוע ובאזור יש משהו שונה והרגשה של דו קיום, אז אני חושבת שעוד הרבה בנות שאוהבות כדורסל ורוצות להתקדם יוכלו לעשות את אותה הדרך אחריי"
מאמנה של סעדה, הלר, התייחס גם הוא לשחקנית הצעירה: "מורג'אן היא שחקנית שעובדת קשה ומאוד רוצה להתקדם וללמוד. תמיד מנסה להשתפר גם בחוזקות שלה וגם בחולשות שלה. הבנות בקבוצה מאוד אוהבות אותה, היא ילדה צנועה שמשרה אווירה טובה בקבוצה", אומר הלר ומוסיף, "מה שיפה לראות אצלה שהיא חדורת מוטיבציה ובזכות האופי הזה, נוסף על הכישרון שלה, אני חושב שהיא בהחלט יכולה להגיע לרמות מאוד גבוהות. פוטנציאל יש לה".
ראש המועצה האזורית הגלבוע עובד נור הוסיף: "השתלבותה הטבעית של מורג'אן במועדון הכדורסל בגלבוע, היא עוד שיקוף לגאווה הגדולה שאנו חשים כלפי הפעילות הערכית הנעשה בקבוצות הילדים והנוער. ספורט בגלבוע, יבטא תמיד הנחלת ערכים לצד המצוינות. שילוב פנטסטי של השגיות יחד עם ערכי רעות ואחווה, ואהבת אדם באשר הוא אדם, כרוח הגלבוע. כך, מתקבל של פספס אנושי מדהים, עליו מנצחים הצוותים המקצועיים של מועדון גלבוע/מעיינות".