מאמן הכדורגל אילן סויסה הלך היום לעולמו בגיל 45 לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן. הוא השאיר אחריו אשה וארבעה ילדים, אבא, אח (שרון סויסה, מנהל הפועל נוף הגליל) ושתי אחיות. לפני יותר משנה האם ז'קלין סויסה ז"ל נפטרה גם היא ממחלת הסרטן.
3 צפייה בגלריה
אילן סויסה ז"ל
אילן סויסה ז"ל
אילן סויסה ז"ל
(צילום ארכיון: שרון צור)
סויסה ז"ל נולד וגדל בנצרת עילית היום נוף הגליל. מגיל צעיר שיחק כדורגל תחילה בהפועל נצרת עילית ולאחר מכן עבר בין מספר קבוצות, כשהקבוצה האחרונה בה שיחק היתה הפועל כרמיאל/צפת. לפני מספר שנים החל בקריירת אימון וסומן מיד כמאמן מבטיח וכזה שיגיע רחוק. הקבוצה האחרונה אותה אימן היתה הפועל מגדל העמק מליגה א' צפון אותה עזב לאחר מספר מחזורים בגלל מחלתו.
3 צפייה בגלריה
אילן סויסה ז"ל
אילן סויסה ז"ל
אילן סויסה ז"ל כמאמן הפועל מגדל העמק
(צילום ארכיון: שרון צור)
בראיון שהעניק באוגוסט לעיתון 'ידיעות העמק' ולאתר 'מיינט העמק' סיפר סויסה ז"ל על הרגע בו גילה שמשהו בגוף שלו לא בסדר. "הייתי במשחקי הפלייאוף (לליגה הלאומית עם טבריה), גול אחד מליגה לאומית. עוד לא הספקתי לנשום וכבר הלכתי לבדוק את הגולה שיצאה לי וסחבתי איתי חודשיים. ואז נחתה עליי המכה. עוד לא התאוששתי מהבשורה וכבר הייתי צריך להתמודד עם המוות של אמא. אז איך זו לא תהיה השנה הכי קשה?", סיפר סויסה ז"ל "בטח שפחדתי. עד היום. תמיד יש את המחשבות של למה זה מגיע לי. בהתחלה לא יכולתי להירדם מהפחדים שאני לא אקום. הייתי מתיישב עד הבוקר. יש ימים שאני אומר די, אין לי כוח, מה שיהיה יהיה. היום אני יודע שאין מה לה לעשות וצריך להתמודד. אמא שלי אמרה לי 'אתה חזק ואתה תעבור את הכל'. לא מפחיד אותי לעזוב את הכדורגל, אבל זה כן יאכזב אותי. אני שואב את החיזוקים מאשתי שתמיד לצדי, מהמשפטים שאמא שלי תמיד היתה אומרת לי וכמובן מהכדורגל שמחזיק אותי. כשאני לא באימון יש לי כאבים חזקים יותר".
סויסה ז"ל לא רק היה דמות מקצועית מעורכת, אלא גם אישיות אהובה ומקובלת על כולם. דבר מותו גרם לעצב גדול בעולם הכדורגל בעמק.
המנהל המקצועי של הפועל נוף הגליל רועי כהן ספד לו: "יום עצוב מאוד וקשה אפילו לבטא במילים. אילן היה עבורי אח יקר. היה איש מיוחד ונעים הליכות. אין אחד שלא אהב אותו. נזכור אותו לעד...ליבי עם המשפחה ועם שרון שהוא בשבילי משפחה לכל דבר".
הכדורגלן שלום עקיבא ששיחק תחתיו בטבריה: "אתמול אחי אלירן ואייל וקראט ביקרו אותו. הם חברים טובים. הם גם אמרו לי לבוא איתם ולא באתי ואני עכשיו מצטער מאוד ועצוב מאוד. יכולתי להיפרד ממנו וגם לבקש ממנו סליחה אם פגעתי בו. כואב הלב. הוא בחור צעיר מאוד. מה החיים האלה שווים בלי בריאות. אילן היה אדם מדהים. כולם אהבו אותו".
זוהר יצחק, יו"ר עירוני טבריה לשעבר וחברו הקרוב של סויסה התקשה להשלים עם הבשורה המרה ואמר בדמעות: "הייתי בדרך אליו ואיך שהגעתי אמרו לי שהוא נפטר. אתמול עוד הייתי אצלו וניסיתי לדבר איתו. אין יום כמעט שלא דיברנו, בוקר, צהריים וערב. הוא היה שם את הטלפון באוזן, מדבר איתי וככה היה נרדם. קשה. קשה. הוא תמיד אמר לי 'זוהר יהיה טוב, יהיה טוב'. קיווינו שיהיה בסדר. כולם האמינו שייצא מזה. הוא חשב שהוא יעבור את זה מהר. אילן לא האמין שהוא הגיע למצב כזה".
הקשר בין השניים התהדק כזכור ברגע שסויסה התמנה למאמן עירוני טבריה. המאמן עשה שנתיים מופלאות עם הקבוצה שכמעט הסתיימו בעלייה לליגה הלאומית ומיד אחר-כך גילה כי חלה במחלה. מאז שהחלו לשתף פעולה יחד, יצחק הפך לאיש הקרוב ביותר לסויסה. "אני מכיר את אילן הרבה שנים. איך שהוא פרש ממשחק לקחתי אותו אליי. השנתיים הכי יפות בחיים שלו היו כשהוא אימן בטבריה. הוא אמר לי שאלו השנתיים שהוא הכי נהנה בהם. היינו גול מליגה לאומית. הוא עף באוויר מרוב התרגשות ושמחה בפלייאוף הזה. אבדה גדולה, הלב נקרע". מירר יצחק בבכי.
3 צפייה בגלריה
אילן סויסה ז"ל בתקופה שאימן את עירוני טבריה. אבדה גדולה
אילן סויסה ז"ל בתקופה שאימן את עירוני טבריה. אבדה גדולה
אילן סויסה ז"ל בתקופה שאימן את עירוני טבריה. אבדה גדולה
(צילום ארכיון: שרון צור)
אסף מלול, שהכיר טוב את סויסה, ואף הספיק להתאמן תחתיו העונה במגדל העמק לפני שהחליט לעזוב את עולם הכדורגל דיבר גם הוא על ההלם הגדול. "כולנו חשבנו שהוא ייצא מזה, אבל לצערנו זה היה חזק ממנו". שיתף מלול והוסיף, "אבדה גדולה, אהבתי מאוד אילן. קשה להסביר במילים את הכאב הזה".
פורסם לראשונה: 15:12, 01.05.20