מה משותף לאייל גולן, ליאור נרקיס, אליעד נחום, שירי מימון, נסרין קדרי, נועה קירל, רגב הוד, שרית אביטן, יוסי שטרית, עדן בן זקן ומושיקו מור? לכל הרשימה המכובדת הזו כתבה צליל קליפי שירים, שרובם הפכו ללהיטים גדולים. קליפי בת ה־30, לשעבר בת הגלבוע ממושב ניר יפה, היא כותבת ויוצרת מוכשרת שהספיקה לכתוב שירים לגדולי האמנים בארץ וכבר מסומנת כאחת הכותבות המוכשרות בתעשייה. כך למשל כתבה לגולן את 'ממחר', לשירי מימון את 'אהבה מקוללת', לנועה קירל את שיר הנושא של הסדרה 'כפולה', ועוד היד נטויה. הדובדבן שבקצפת, פרי עטה, הוא השיר 'מסע' שכתבה יחד עם אליעד נחום והוכתר לפני כמה חודשים כשיר השנה במצעד הפזמונים העברי השנתי של גלגל"צ.
3 צפייה בגלריה
צליל קליפי. "יש לי עוד מיליון דברים שאני רוצה לעשות"
צליל קליפי. "יש לי עוד מיליון דברים שאני רוצה לעשות"
צליל קליפי. "יש לי עוד מיליון דברים שאני רוצה לעשות"
קליפי, שהתחתנה לפני כחודש, בהחלט יכולה לסמן וי גדול על השנה הזו, הן בפן האישי והן בפן במקצועי. היא מתגוררת כיום בראשון לציון, אך את תחילת הדרך עשתה פה במועצה האזורית הגלבוע. היוצרת, שהיא גם זמרת מוכשרת, גדלה במושב 'ניר יפה' שבחבל תענך והחלה את דרכה בשנת 2002 כסולנית בהרכב 'צעירי ניר העמק' במסגרת לימודיה בכפר הנוער ניר העמק.
בצה"ל שירתה בלהקה צבאית, בהמשך עבדה כמלצרית מזמרת ובאופן מתבקש להרבה זמרים שרוצים לפרוץ, הספיקה לתת גם גיחה קצרה לתוכנית הריאליטי 'דה וויס'. בקיצור היא דאגה להיות בכל מקום שממנו בוקעים צלילים. "תמיד ידעתי שבזה אני רוצה לעסוק", היא אומרת בנחרצות.
דרך לא קלה
ההתחלה, כאמור, היתה בכלל כזמרת. היא הוציאה כמה שירים שזכו לחשיפה יפה, אך לא להצלחה מסחררת ועד שתפצח את הנוסחה היא מעדיפה להשאיר את קריירת השירה בצד לעת עתה. "עד היום אני לא יודעת מה הטייפקאסט שלי כזמרת. בגלל זה החלטתי שאני לא רוצה כל כך להוציא שירים כי אני לא יודעת מה הכיוון שלי עדיין ואיך הייתי רוצה לדמיין את האלבום שלי", היא מסבירה, "לכתוב לאחרים עוזר לי להבין מה אני כן ומה אני לא, אבל עדיין אני לא יודעת מה הקו שלי".
אז קליפי החליטה בינתיים לא לשיר בעצמה, אבל מי שנהנה וקוטף את הפירות מההחלטה הזו הם זמרי ארצנו. את שיתוף הפעולה הראשון שלה עם זמר מקצועי עשתה לפני שלוש שנים כאשר כתבה ללא אחרת מאשר עדן בן זקן את השיר 'משטרה'.
איך הגעת לכתוב לאמנים הכי גדולים בארץ?
"זה התחיל מזה שהייתי כותבת שירים לעצמי ובאיזשהו שלב קלטתי שאני כותבת כל מיני סגנונות שלא בהכרח מתאימים לי. מצאתי את עצמי יום אחד עושה שיר שהוא חצי ראפ ויום אחד מוציאה שיר מזרחי או ישראלי וקצת התפזרתי כזמרת", משחזרת קליפי וממשיכה, "אותו הדבר קרה עם השיר 'משטרה' שכבר ממש רציתי להוציא ואפילו התחלתי להפיק אותו. השמעתי אותו לחברה והיא אמרה לי 'זה שיר ממש טוב אבל לא בשבילך. זה לא מתאים לטייפקאסט שלך'. היא צדקה, זה שיר מגניב אבל הוא לא אני. לימים זה הפך להיות באלבום של עדן בן זקן וזה היה השיר הראשון שכתבתי באופן מקצועי לזמר".
ככה פשוט וקל? כתבת שיר לאחת הזמרות הכי פופולריות במדינה והיא אמרה לך כן?
"במקרה הזה ספציפית שלחתי הודעת וואטספ למנהל שלה וזה פשוט קרה, אבל הדרך עצמה היתה קשה. כל מה שעשיתי כדי להגיע לאמנים האלה היה לא קל. היום הם חברים שלי, אבל לפני כן הם לא ענו לי במשך שנה. צריך להבין שהם מקבלים ערימות של הודעות ואי אפשר לענות לכולם. במקרה עם עדן היתה לי פתיחה שהיא מאוד קלילה".
ופתאום את מוצאת את עצמך כותבת שיר אחרי שיר שהופך להצלחה. היית צריכה לצבוט את עצמך כדי להבין שזה אמיתי?
"אצלי זה נע בין אמונה עצמית לבין זה שאני אומרת 'שלחת שיר טוב, הצליח, היה לך פוקס'. אני צריכה לדרבן את עצמי ולהוציא את המחשבות מהראש שזה השיר האחרון שלי. אני רוצה לעשות פה עוד המון מוזיקה ולהגיע לעוד הרבה הצלחות, אבל לפעמים יש את השדים הרעים האלה ואני כל פעם צריכה להילחם בהם מחדש ולעודד את עצמי".
3 צפייה בגלריה
אליעד נחום (צילום: טל שחר)
אליעד נחום (צילום: טל שחר)
אליעד נחום (צילום: טל שחר)
נשמע מתיש המלחמות היומיומיות האלו.
"בחיי שזה מתיש. בסופו של דבר אני בנאדם שעושה שירים באולפן וכיף לי, אבל אני צריכה שהשירים האלו יגיעו לידיים שמקבלות גם המון חומרים אחרים. צריך לא להתייאש ולחכות וזה מה שעובר עליי בגדול. אני תמיד מכניסה לעצמי מנטרות של מחשבות חיוביות כדי להתמיד ולא להפסיק כי הכי קל זה להפסיק. ברגע שאת מתחילה לקבל כן את מקבלת אנרגיה ואמונה, שכנראה מה שאת עושה נעשה בצורה טובה. הדבר השני שמחזיק אותי הוא שבאמת כיף לי. אני לא מרגישה שבאתי לעבודה, אלה דברים שמרגשים ומספקים אותי".
לא מאמינה
קליפי אכן עושה את העבודה שלה בצורה טובה. את האסמכתה הסופית לכך קיבלה לפני כשלושה חודשים כאשר השיר שכתבה כאמור יחד עם הזמר אליעד נחום, 'מסע', זכה בשיר השנה במצעד הפזמונים העברי השנתי של גלגל"צ. "כשהוצאנו את השיר 'מסע' זה עבד טוב בחוץ וקיבלנו המון תגובות חיוביות, אבל מרוב שלפעמים אני מנמיכה ציפיות אז ביום של המצעד של גלגל"צ אפילו לא ישבתי לשמוע אותו ולא התעניינתי. כשזכינו והתקשרו לברך אותי אפילו לא זכרתי שהיה את המצעד באותו יום וברגע שהבנתי שזכינו התחלתי לבכות את החיים שלי. אני חושבת שפחות על הזכייה כמו על חוסר האמונה שהיתה בי".
ציפיתם לכזה הד שהשיר הזה יביא איתו?
"אני לא יכולה להגיד שידעתי שהוא יהיה איזשהו להיט גדול בשנייה הראשונה שהתיישבנו לכתוב אותו. כששירים יוצאים ומופקים אני מאוד ביקורתית. כנראה שזה מנגנון הגנה כדי להנמיך ציפיות".
השיר במקור נכתב בכלל לזמר אחר, עפולאי במקור. "כשאני ואליעד ישבנו לכתוב את השיר הוא נכתב למוש בן ארי, אבל זה ישב על אליעד ברמות מטורפות וברגע שהוא הקליט אותו היה ברור שזה שלו. זה השיר שהתנגן בחופה שלי בסוף".
למרות ההצלחה המסחררת של השירים, יש רגעים שבהם היא שומעת אותם מתנגנים ברקע ועדיין לא מאמינה. "עוד לא התרגלתי. כל פעם שזה קורה אני מתקשרת לבן זוג שלי או לאמן עצמו. הייתי מתקשרת לאליעד בטירוף והוא היה אומר לי 'טוב תירגעי, אז את שומעת את זה מהחלון'. אני מתלהבת מזה כל פעם מחדש. בימים שהשירים יוצאים אני משאירה את החלון יותר פתוח", היא אומרת בחיוך.
אין לך תחושת החמצה על כל השירים שכתבת לאחרים ויכולת לקטוף את התהילה במקומם?
"אני כרגע לא מחפשת הכרה שיגידו או יידעו את השם שלי. יש לי את הסיפוקים הקטנים האלה שאני יושבת בחדר שלי ושומעת פתאום את השיר מהחלון ואני לא צריכה יותר מזה. זה ריגוש מטורף מבחינתי ואני לא רואה הבדל בין זה לבין זה שהזמר שר את השיר בהופעה וכולם מוחאים כפיים. ככל שהזמר יותר מצליח וקוטף את התהילה, גם אני יותר מצליחה".
אז מה את יותר, זמרת או יוצרת?
"אני מופיעה כזמרת באירועים מזרחיים כמו חתונות וחינות עם הרכב מוזיקלי שעובד איתי. אנחנו עושים את זה ערב-ערב וביום אני באולפנים. כמו שאמרתי עד שלא אדע בדיוק מה הקו שלי ומי אני כזמרת, אני לא רוצה עוד פעם להוציא שירים. יש לי מטרות אחרות שיותר בוערות לי אבל אם יום אחד ה'פאשן' שלי יהיה לכיוון הזמרת, אני לא אלחם בזה".
בין פריפריה למרכז
אין ספק שההצלחה של קליפי, כמי שגדלה וצמחה בפריפריה והגיעה מהמושב ל'עיר הגדולה', רק הופכת מתוקה יותר. "יכול להיות שאם הייתי גדלה בתל אביב הייתי מתקדמת דרך קשרים כאלה ואחרים ויכולתי להגיע לפסטיגל או לכל מיני פלטפורמות שילדים פורצים בהן", היא אומרת, "כילדה חלמתי להיות בפסטיגל ולעשות מחזות זמר, אבל לא ידעתי איך מגיעים למקומות האלה. אלה לא היו דברים בני השגה. כילדה שגדלה באזור שלנו הציפייה היתה הרבה יותר קטנה. אפילו לא חלמתי לעבוד עם האנשים שאני עובדת איתם היום ובגלל זה הרעב להצליח הוא גדול. כיום יש כבר הרבה דוגמאות לזמרים שפורצים מכל הארץ אם זו עדן בן זקן שהגיעה מקרית שמונה או מושיקו מור מעפולה. היום פחות משנה איפה אתה גר".
3 צפייה בגלריה
קליפי. "כילדה חלמתי להיות בפסטיגל" (צילום: אבי מועלם)
קליפי. "כילדה חלמתי להיות בפסטיגל" (צילום: אבי מועלם)
קליפי. "כילדה חלמתי להיות בפסטיגל" (צילום: אבי מועלם)
עוד יוצא לך לפקוד את המושב?
"כן, ברור. המשפחה שלי גרה בניר יפה ואני נוסעת לבקר אותם פעם בשבוע-שבועיים. יש לי את החברות מהבית שאנחנו בקשר יומיומי ברמה שאני משמיעה להן כל שיר לפני שהוא יוצא ואם הן לא אוהבות אותו אז יש מצב שהוא לא ייצא. אהבתי את הילדות במושב, אבל אף פעם לא אהבתי שקט ותמיד הפריע לי שאין לי לאן לצאת ואיפה לבלות. גם היום בדירות שאני שוכרת במרכז אני הולכת למקומות הכי מרעישים והומים כי אני אוהבת את האווירה הזו. אבל כשאני באה לביקור לאיזו שבת שקטה זה כיף".
את מרגישה שהאזור של העמק עיצב אותך למי שאת היום?
"לגמרי. כל הסביבה שגדלתי בה, האיכות והחינוך שיש במושבים והאזורים האלה משפיעים מאוד על מי שאת".
במהלך הראיון יש זמר אחד שמנסה לתפוס אותה כמה פעמים ונאלץ להמתין בסבלנות עד שתתפנה ־ מושיקו מור העפולאי. מור, שעשה גם הוא את הפריצה הגדולה השנה, משתף פעולה עם היוצרת והשניים שחררו השבוע לאוויר את הסינגל 'מספרים', שנמצא במקום הראשון בסרטונים החמים ביוטיוב ובכך זכינו לשיר שכולו תוצרת העמק. על העבודה עם מור ואמנים מהעמק אומרת קליפי: "חשוב לי לעזור לאנשים שבאים מהאזור שלי. מסתבר שהכרתי את מושיקו לפני, אבל לא קישרתי בין זה שהכרנו לפני כן מעפולה לבין מושיקו הזמר. כשנפגשנו הוא אמר לי 'ישבנו המון פעמים במושב'. אז ברגע שקלטתי את העניין זה נתן לי עוד יותר דרייב לעשות את שיתוף הפעולה דווקא איתו".
על מה את עובדת כיום?
"יש כל מיני שירים שעומדים לצאת, אבל אני לא כל כך אוהבת לדבר לפני שזה יוצא. יש עוד המון פרויקטים שאני עובדת עליהם עכשיו".
אחרי שעבדת עם הזמרים הכי גדולים במדינה וחלק מהשירים שלך הפכו למגה להיטים, אפשר להגיד שהגשמת את החלום?
"כן, אבל זה לא מספיק לי. יש לי עוד מיליון דברים שאני רוצה לעשות ועוד המון זמרים שאני רוצה לעבוד איתם. החלום שלי זה לעבוד עם 'היהודים' ועם עמיר בניון שגדלתי עליהם ואני ממש מושפעת מוזיקלית מהם".