משטרת ישראל נואשת בתקופה האחרונה לגייס מועמדים חדשים למגוון תפקידים: החל מבלשים, דרך סיירים ועד כמובן לוחמים. עמודי העיתונים מלאים בפרסומות למקצועות נחשקים במשטרה, וגם תשדירי השירות בטלוויזיה קוראים: 'התגייסו למשטרה'.
3 צפייה בגלריה
ניצב משנה מאיר מינקר
ניצב משנה מאיר מינקר
ניצב משנה מאיר מינקר
(צילום: דוברות המשטרה)

למעלה מ-57 אלף ישראלים מגישים מדי שנה קורות חיים למשרות שונות במשטרה, אך רק כ-2,700 איש התקבלו לבית הספר לשוטרים (ממוצע של 3%). מדוע אם כן כל כך מעט מתקבלים, המיון כל כך נוקשה ועדיין משטרת ישראל משוועת לכוח אדם? הלכנו לאיש שאחראי לכל התשובות.

"עלייה מ־7 באוקטובר"


ניצב משנה מאיר מינקר, בן 54, נשוי פלוס אחד, נולד בכפר סבא ומתגורר כיום בפתח תקוה, בעל תואר ראשון ושני בהיסטוריה של עם ישראל, הוא מפקד לשכת הגיוס במשטרת ישראל. לאחר ששירת במג"ב ובסך הכל 35 שנה במשטרה, הוא האדם שאליו נשואות עיניהם של רבים מהקצינים הבכירים ומפקדי המחוזות והתחנות, הסובלים ממצוקה חריפה של כוח אדם.
בשיחה עם 'ידיעות תקשורת' הוא מספר: "המשטרה אמורה למלא השנה למעלה מ-3,000 תקנים. ככל שצריך לאייש את התקנים ואנשים לא יתפטרו – זהו המספר כרגע. בשנה שעברה גייסנו 2,700 שוטרים, ובהחלט רואים מגמת עלייה בחודשים נובמבר-דצמבר ביתר שאת, בחצי השני של המלחמה".
מינקר מסביר כי "בשנים 2021-2022 המשטרה נגרעה באנשים. היו הרבה שעזבו, התפטרו, פוטרו וכמובן פרשו (גיל הפרישה לפנסיה במשטרה הוא כיום 57-58). בסך הכל ישנם 35,000 המשרתים במשטרה, אך אנו גורעים גם כאלו שלא מתפקדים טוב. מרבית השוטרים כיום רואים את השירות במשטרה כשליחות, ולכן זהו דור שנשאר עד הפנסיה. יחד עם זאת, עד לפני שנים בודדות השכר היה נמוך – אנשים עזבו, אבל מאז שהגיע המפכ"ל אלשיך המגמה התהפכה. היקפי ההתפטרויות צומצמו ב-25%, והיקפי הגיוס גדלו, וכך המשטרה גדלה ב-700 שוטרים בפעם האחרונה אחרי שלוש שנים".

3 צפייה בגלריה
ניידת משטרה
ניידת משטרה
ניידת משטרה
(צילום: איילת רוטה)

מינקר מוסיף, כי בסיכום של 5 החודשים הראשונים השנה המשטרה גדלה ב-800 שוטרים, וזאת תוך חישוב שכ-1,600 שוטרים נגרעו, מתוכם 63 שוטרים שנהרגו בשבעה באוקטובר. "אנו רוצים לגדול, יש לנו יעד של עוד 3,000 איש בחמישה מקצועות מרכזיים: סיירים, חוקרים, בלשים, לוחמי יס"מ ולוחמי מג"ב. מקצועות שפחות צריכים הם מנהלה".
אם אני רוצה להיות שוטר, מה הדרישות?
"גיל 18, אחרי שירות צבאי או פטור על פי חוק (נניח ערבים, או עולים חדשים אחרי גיל 30). בנוסף, צריך בריאות תקינה, מינימום 12 שנות לימוד (רצוי בגרות). על כל מה שאמרתי יש רגליים של התאמה למקצוע, כך למשל יס"מ – צריך להיות לוחם בצבא, חוקר – צריך בגרות, ויש גם מקצועות שצריך תואר בקרימינולוגיה או במשפטים".
מדוע אם כן מתקבלים רק 3%?
"אנו בודקים כל אדם שמבקש להתגייס: רקע אישי, לראות שזהו אדם נורמטיבי, ללא עבר פלילי (כלומר - ללא עבירות קשות), ללא חובות ושירות צבאי תקין. מתחילת השנה (2024) פנו אלינו 40,000 איש, וגייסנו 1,550. זה בזכות קמפיין לאומי שאפשר לראות היום בכלי התקשורת, והשבוע אנחנו מתחילים גל שני של הקמפיין. איך שיסתיים קמפיין זה, נתחיל במסע גיוס למשמר הלאומי. המספר היעד של גיוס 3% הוא לא חריג למשטרות אחרות בעולם, ולמרות והצורך בכוח האדם – אנו רוצים לשמור על סטנדרט ועל איכות השוטרים".
מה קורה עם מי שמתקבל, הוא עושה טירונות?
"יש מבחן קוגניטיבי ומבחן אישיות, מרכז הערכה לתפקיד ייעודי, הליך תעסוקתי, קצין ביטחון ובדיקת כושר – כל זה נמשך כחודשיים וזה בעצם הליך הגיוס. מגמה טובה שהגענו אליה במהלך השישה החודשים האחרונים – הוא לקצר הליך זה. כמובן, מועמד שלא עובר לא מתקדם הלאה. אז נכנסים לקורס בבית שמש של שמונה חודשים, בדגש על אותו מקצוע שהוא מיועד, כמו קורס חקירות. במהלך הקורס (שהוא גם סוג של מיון) עולים דברים שקשורים לנהלים ולבטיחות. למעשה, זו למידה שבעה שבועות, חודש בית ספר, התנסות מעשית ועוד. גם פה יש נשירה – והמטרה היא לבדוק שאולי טעינו במיון".
הרבה אנשים מתלוננים שהשכר במשטרה לא משהו.
"השכר השתפר מעט בקדנציה של המפכ"ל הנוכחי. עד לפני שנה, שכר של שוטר מתחיל עמד על 9,000 שקל ברוטו אחרי קורס, ועודכן ל-11,000 שקל ברוטו אחרי קורס, לא כולל מעניק הצטיינות, מענקים לקבע ועוד. בדיוק כמו כל איש ביטחון או עובד מדינה – השכר עולה בהתאם וקבוע בהתאם לדרגה. כך למשל, אתה יכול להתגייס בגיל 25, ולהמשיך לאקדמיה ועוד. יש שוטרים עם פוטנציאל השתכרות גבוה. הנה לדוגמה, אחי חוקר במשטרה, בן 50, ובהתאם לכל עובד מדינה במשק - מקבל משכורת יפה מאוד".
עם זאת, העבודה אינטנסיבית?
"אני שם את הדברים על השולחן. מעבר לתנאי השכר, מי שמתגייס למשטרה יודע שזו גם שליחות, אתה לא בא רק בשביל הכסף. אני מודה, שבשנים הראשונות תעבוד שבתות, חמש משמרות בשבוע, מעבר לכך יש תגבורים, יש הקפצות, ואם יש הפגנה כזו או אחרת, או אתה גר בירושלים וצריכים אותך בחיפה – ויכולים לרצות אותך יותר משמונה שעות, זו האמת. אם יש משימה מבצעית ופעילות שנמשכת שעתיים, יש סיכוי שגם תישאר שמונה עד 12 שעות. אבל שוטר מן המניין עובד חמש משמרות בשבוע, וזה שווה כל רגע.
"אני מזהה המון מועמדים שבאים כדי לשמור על הבית. אם אתה רוצה להיות חלק מהפתרון ולשמור על השכונה שלך ועל העיר שלך – אתה תמצא במשטרה את הכתובת. אני פונה לכל מי שמדינת ישראל חשובה לו, כל מי שעתיד ילדיו חשוב לו, שיבוא ויתגייס למקום הכי מאתגר והכי חשוב".

קראו גם:

"משמעות, מהות ושליחות"


סמ"ר אביב חלילי, בן 33, נשוי+1 ממודיעין עלית, התגייס למשטרת ישראל בדצמבר 2023: "החלטתי שאני מתגייס למשטרה, ולמעשה זו קריירה שנייה שלי".

3 צפייה בגלריה
סמ"ר אביב חלילי
סמ"ר אביב חלילי
סמ"ר אביב חלילי
(צילום: דוברות המשטרה)

חלילי חשב להתגייס למשטרה לפני כעשור, אבל זנח את הרעיון: "המשטרה נשארה בגדר חלום", הוא מסביר, "במקום זה הלכתי ללמוד הנדסאות בניין באוניברסיטת אריאל - לא הרגשתי שזה מקומי, ואפילו עבדתי תקופה ארוכה כמאלף כלבים".
בעקבות השבעה באוקטובר, חלילי החליט שהוא פונה חזרה למשטרה ומגשים את חלומו: "עשיתי קורס של שבעה חודשים, תוך כדי חניכה לפעילויות מבצעיות, וסיימתי בדרגת סמל ראשון". ממש לאחרונה הוא הוצב בגזרת תחנת מודיעין, שם הוא אחראי על סיורים במודיעין עלית ובישובים שעוטפים מעבר לקו – כמו מעלה טלמונים ובית אריה.
לא התגייסת בגלל המשכורת.
"המשכורת די בסיסית. אבל מעבר למשכורת יש עבודה עם משמעות, מהות ושליחות. אני יודע שבהתחלה יש פחות כסף, אבל יש הרבה מעבר – אפשר להתקדם, מה גם שיש ביטחון תעסוקתי כי זה ארגון יציב, ולצידו אינספור הטבות: נופש מבצעי, מענקים, מענקי התמדה ואני אפילו חושב ללכת לקצונה".