מה קורה כשהם משתחררים וחוזרים לעיר? החודש סערה המדינה כשפורסם שעבריין המין בן ה-75 שלמה חליווה, שכונה "האנס הבכיין", ישתחרר מהכלא לאחר 47 שנים ויחזור להתגורר בעיר מגוריו חדרה, וזאת לאחר שתקף מספר נערות ונקשר למספר גדול של מקרי אונס.
4 צפייה בגלריה
פדופיל
פדופיל
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

גם האנס הסדרתי בני סלע בן ה-53 שתקף עשרות ילדות וצעירות, ביקש לפני כחודש שחרור מוקדם מהכלא ולחזור לתל אביב (ועדת השחרורים טרם הכריעה בנושא). וישנם גם פדופילים אחרים המשתחררים מהכלא באופן סדיר, כמו למשל אורן ושלומי קורידו - אחים שהורשעו בעבר בעבירות של פדופיליה, וחזרו לגור בעיר מגוריהם, מבלי לדווח לאף גורם שחזרו לשכונה.

4 צפייה בגלריה
בני סלע בבית המשפט
בני סלע בבית המשפט
האנס בני סלע בבית המשפט
(צילום ארכיון: דנה קופל)

מאגר פדופילים? אין


בניגוד לארצות הברית ומדינות נוספות בעולם, שבהן עברייני מין המשתחררים מהכלא צריכים להירשם במאגר מסודר, כך שתושבי השכונה שהם עוברים להתגורר בה יוכלו לדעת כי בקרבתם אנס ילדים או עבריין מין, בישראל אין מאגר כזה. יש מניעה לפרסם תיקים מבית המשפט, אלא אם כן בית המשפט התיר את הפרסום.
אלירן מלכי (39) משמש כיושב ראש ויזם עמותת מצו"ף (מאגר ציבורי וניטור פדופילים). בשנת 2013, צפה מלכי, אז בן 28, בריאיון טלוויזיה שבו סיפרה אם שבנה הקטן נפגע על ידי פדופיל. מלכי תהה איך האם לא ידעה שסמוך לביתה מתגורר עבריין מין המוכר למשטרה, ונכנס לבדוק ברשת למי יש גישה לארכיונים הממשלתיים הללו. לתדהמתו, גילה כי אין מאגר בישראל המקבץ את שמותיהם של אלו שהואשמו בפדופיליה, והפך את תיקון המחדל הזה למשימת חייו.

4 צפייה בגלריה
אלירן מלכי
אלירן מלכי
אלירן מלכי
(צילום: פרטי)

בשקדנות אין קץ, פעל מלכי במשך שנים וריכז כל כתבה שבה פורסמו פרטים על פדופילים בעלי גזר דין חלוט שהואשמו בעבירות מין בילדים. כך הוא הקים בעצמו "ארכיון כתבות" המהווה את הדבר הקרוב ביותר למאגר שקיים בישראל, שבו מוצגים השם, התמונה והרקע של כל פדופיל מורשע.
בימים אלה כותב מלכי תזה על מידת הצורך בהקמת מאגר של עברייני מין בישראל. ל"ידיעות תקשורת" הוא מספר: "מצד אחד, מאגר מסודר ורשמי הוא דבר מאוד חשוב. אבל מנגד חשוב לציין כי המאגר לא יסייע למניעה, ומאגר גם לא יסייע להפחתה של אירועים כאלה".
אז מהי המטרה?
"השאלה היא מה אנחנו רוצים להשיג ממאגר כזה: האם אנחנו רוצים רק להשחיר את השמות של אלו שתקפו מינית? נקמה? אז הנה השם מופיע בתקשורת או במאגר – יפה ונקמת, אבל זה לא מסייע בדבר. המטרה היא בסופו של דבר להפחית את מספר המקרים, והפחתה יכולה להיעשות רק באמצעות שיקום של אותם עברייני מין – כדי שלא יחזרו לפשוע שוב. אם קיים כזה מאגר, הוא כלי שמפריע לעבריין מין להדחיק את מעשיו ובסופו של דבר מפריע לו לשיקום".
ועדות השיקום של הכלא משחררות רק עברייני מין שלא יחזרו לסורם?
"מרבית עברייני המין והפדופילים שמשתחררים מהכלא לא חוזרים על העבירות שלהם ומשתקמים. עם זאת, יש אחוזים בודדים (אפילו לא מספר דו-ספרתי) של אלו שחוזרים על מעשיהם, והשאלה אם בשביל נתון כזה צריך להפריע לשיקום של שאר תשעים וקצת אחוזי עברייני המין.
"בתזה שלי גיליתי שצריך מאגר פנימי, לא לציבור הרחב אלא עבור משרד החינוך, משרד המשפטים וכדומה, כדי שניתן יהיה להרחיק אנשים שהיו להם בעיות בעבר ממוסדות ציבור, וכמובן להבליט את אלו שלא ברי שיקום".
בארצות הברית ובמדינות אחרות עברייני מין שמשתחררים מהכלא חייבים להירשם במאגר. זה מוצדק?
"בדיוק כמו בארץ, הרוב המוחלט של המשתחררים מהכלא מצליחים להשתקם. עם זאת, חלקם חוזרים לכלא בגלל בעיות טכניות מטופשות, כמו למשל לא עדכנו תמונה ברישיון הנהיגה, או עבירה טכנית – שלא קשורה לפשע שביצעו. לכן, אנשים נתקעים שם במאגר כל חייהם ולא יוצאים ממנו, וזו בעצם גם ביקורת על המאגר.
"קשה למצוא שם את המחוקק שירצה לתקן את המאגר, כי זה עשוי להיראות חיצונית כאילו שהוא "תומך בפדופילים או בעברייני מין", ולכן אף אחד לא מרים את הכפפה. אותו הדבר עם המחוקקים בישראל. נפגשתי עם חברי כנסת רבים לאורך השנים, כולם טענו שזה חשוב להקים מאגר מסודר, אבל תמיד יש להם משהו חשוב יותר להתעסק איתו, וזה אף פעם לא בראש סדר העדיפויות".

ראית חשוד? תבדוק במאגר


אבל מסתבר שיש מי שמנסה לקדם את הנושא, וזהו ח"כ אלמוג כהן ממפלגת עוצמה יהודית, אשר בינואר 2023 הניח הצעת חוק אשר כבר הובאה בפני שולחן הממשלה.

4 צפייה בגלריה
אלמוג כהן: "הסיירת תחולק לצוותים בבאר־שבע וביישובי האזור"
אלמוג כהן: "הסיירת תחולק לצוותים בבאר־שבע וביישובי האזור"
ח"כ אלמוג כהן
(צילום: הרצל יוסף)

בראיון ל"ידיעות תקשורת" השבוע הוא מספר: "מאגר המידע חשוב, הוא יפעל לפי המודל האמריקני ויאפשר להורים להשגיח באופן יותר יסודי ומבוקר על סביבת מגוריהם ועל סביבת ילדיהם".
איך זה יעבוד?
"אם מישהו רואה אדם חשוד בגן השעשועים שליד הבית, הוא יוכל ולבדוק במאגר. כך שאם רק עולה חשד קטן, יוכלו ההורים לאשש את חששותיהם ובכך למנוע ביצוע עבירות מין נוספות מאותם מועדי פורענות".

קראו גם:

ח"כ כהן אומר כי הצעת החוק תובא בפני ועדת הכנסת עד כדי קריאה שלישית כבר במושב הקרוב, אך מסתייג: "חשוב לציין, כי ניואנסים קלים בהצעת החוק עשויים עוד להשתנות בשל הייעוץ המשפטי, אבל בכוונתי לסיים את התהליך כבר במושב הנוכחי".