בעוד כשנה וחצי יסיים אלי ברדה את הקדנציה החמישית שלו בתפקיד ראש העיר מגדל העמק. הוא נבחר לראשונה בבחירות 1998 ומאז הוא מכהן ברציפות כבר 23 שנים וחצי, כהונה ארוכה שעדיין לא ברור אם היא לפני סיום.
3 צפייה בגלריה
ראש העיר אלי ברדה
ראש העיר אלי ברדה
ראש העיר אלי ברדה
(צילום: נחום סגל)
בימים אלה המערכת הפוליטית בעיר מתעוררת כשהשאלה המרכזית שמרחפת מעליה היא אחת: האם ראש העיר אלי ברדה לא יתמודד בבחירות 2023? ברדה עצמו טרם הצהיר מהן התוכניות שלו וכרגע הוא מחזיק את הקלפים קרוב לחזה.
בניגוד לברדה, יש כבר שניים שהצהירו כי יתמודדו: הראשון, חבר מועצת העיר יקי בן חיים, שנחשב ליריבו הפוליטי המר של ברדה. השני הוא עו"ד חן שאול, חבר מועצת העיר לשעבר.
בחירות 2023 במגדל העמק צפויות להיות, כך על פי ההערכות של גורמים פוליטיים, דרמטיות ביותר - בעיקר אם ברדה יחליט להתמודד בפעם השישית.

ערפל קרב

כאמור, שאלת מיליון הדולר במגדל העמק היא מה יעשה ברדה. האם גמלה בלבו ההחלטה לפרוש או שהוא רוצה עוד קדנציה אחת ולהשלים 30 שנות כהונה. ברדה בן ה־65 הוא פוליטיקאי מנוסה מאוד עם חושים חדים לקרוא מהלכים עתידיים. יש לו יכולות לרקום בריתות פוליטיות חזקות ולמקסם אותן ביום הבוחר. בסביבתו טוענים כי הוא עדיין לא עוסק בפוליטיקה של בחירות, שכן הוא עדיין מתלבט אם להתמודד או לפנות את הבמה.
3 צפייה בגלריה
חבר מועצת העיר יקי בן חיים
חבר מועצת העיר יקי בן חיים
חבר מועצת העיר יקי בן חיים
(צילום: שרון צור)
"אלי ברדה אוהב לשמור את הקלפים קרוב לחזה", אמר השבוע אחד מתומכיו הוותיקים שבחר להישאר בעילום שם, "ברחוב יש חילוקי דעות, חלק אומרים שהוא לא יתמודד וחלק שהוא כן יתמודד. אני שומע הרבה קולות של כאלה שחושבים שהגיע הזמן לשינוי בעיר, אבל אני אוהב אותו ואני תמיד אצביע לו".
מה חושבים במערכת הפוליטית על עתידו של ברדה? ההערכה היא כי הוא ירצה להתמודד שוב. "הוא הכריז כמה פעמים בקדנציות האחרונות שהוא לא יתמודד ובסוף הוא החליט להתמודד ואני לא יודע מה יהיה הפעם", אמר עו"ד חן שאול, "אני הבהרתי שאני מתכוון בכל מקרה להתמודד גם אם ברדה יתמודד. יש לו זכויות רבות בעיר, אבל הגיע הזמן לשנות".
חבר המועצה יוסי פורטל לא נחרץ מה יחליט ברדה. "זו החלטה אישית של אלי ברדה אם להתמודד שוב או לא. ממה שאני מבין, הוא עדיין לא החליט", אמר פורטל, "אם הוא ירגיש צורך להתמודד, הוא יכריז. יש כל מיני שיקולים שהם שלו בלבד. אנחנו לא מאותה מפלגה, אבל שיתפנו פעולה ואי אפשר להגיד שהוא לא עשה דברים בעיר. לדעתי מערכת הבחירות תתחיל להתחמם בעוד חצי שנה, כרגע הכול מתנהל על מי מנוחות".
יריבו הפוליטי הגדול של ברדה הוא יקי בן חיים, שהתמודד מולו ראש בראש ב־2018 והפסיד. בן חיים יודע בדיוק מה ברדה יעשה. "אני מעריך שהוא יתמודד שוב, למרות שקדנציה אחרי קדנציה הוא אומר שהוא לא יתמודד. זו הטקטיקה שלו - תבחרו בי פעם אחרונה", אמר בן חיים, "הוא לא יגיע לשיא לעולם ולכן אני ממליץ לו לפרוש. רבים מהנאמנים לו – והוא עדיין לא יודע את זה – כבר חצו את הקווים. אני מעריך שכשהוא יכריז שהוא יתמודד, אנשים יופתעו. עברנו שלוש שנים וחצי בלי אירועים משמעותיים. מה שרונן פלוט עשה בשבע שנים בנוף הגליל, אלי ברדה לא עשה ב־25 שנים וגם לא יעשה בעוד 250 שנים. הגיע הזמן למנהיגות צעירה שאכפת לה מהתושבים. מנהיגות עם רגישות ועם לב. לנקות את כל השורות ואת כל העירייה העייפה".
3 צפייה בגלריה
עו"ד חן שאול
עו"ד חן שאול
עו"ד חן שאול
(צילום: גיל נחושתן)
קראו גם >>>
חבר מועצת העיר יוסף מנחם מש"ס הוא היחיד מבין חברי סיעתו שנמצא באופוזיציה. מה ברדה יחליט? למנחם אין תשובה. "כל מי שרוצה לרוץ לראשות העיר שירוץ. אין לי מושג מה ברדה יעשה", אמר מנחם, "אם ראש עיר הוא טוב שיכהן 100 שנה, ואם הוא ראש עיר גרוע אסור לא להיות יותר מקדנציה אחת. יש לנו עוד זמן להחליט את ההחלטה שלנו ולכן אני לא מביע את דעתי על ברדה טוב או רע. כשיגיע הזמן נבהיר את עצמנו ואגיד במי אתמוך. יקי בן חיים הוא בחור נחמד מאוד. אף אחד לא נולד עם תעודה של ניהול עיר. מי שנבחר מתגלגל ורואים איך הוא. אלי יותר מנוסה, יקי יותר צעיר. אני שומע ברחוב אנשים שאומרים שאחרי 25 שנה די מספיק ויש כאלה שאומרים שאלי ברדה הוא על הכיפאק".

בטוחים בניצחון

בעוד ברדה נמצא בסוג של ישיבה על הגדר, שני יריביו כבר עובדים בשטח במרץ ומגייסים תומכים. עו"ד שאול, שהכריז בדצמבר האחרון על התמודדותו לראשות העיר כמועמד עצמאי, בטוח בניצחונו. "אין לי ספק שאנצח בבחירות, לא משנה מי יתמודד מולי", אמר עו"ד שאול בביטחון, "אני בטוח שאוכל למשוך אליי הרבה קהלים בעיר. אני מביא איתי גם ניסיון ובעיקר תשוקה לעשות טוב לעיר".
גם בן חיים עובד כל יום בגיוס תומכים וגם הוא בטוח שהתושבים רוצים לראות אותו כראש העיר הבא של מגדל העמק. "אני משוכנע שהפעם אנצח. בפעם הקודמת הפסדתי בפער של שבעה אחוזים, למרות שכל המפלגות היו נגדי ותמכו בראש העיר המכהן", אמר בן חיים, "אני רואה סחף אדיר לכיוון שלי. בפעם הקודמת הסחף היה לטובת ראש העיר, מתוקף תפקידו כראש עיר מכהן 20 שנים. הפעם אנשים הבינו שאם כולם היו נגדי ועדיין הוא ניצח רק ב־900 קולות, אז העיר זועקת לשינוי. אני ציפיתי מאלי ברדה שאחרי המכה המאוד כואבת שהוא קיבל בבחירות מהציבור שהוא יעשה משהו בקדנציה האחרונה, אבל מתברר שהוא לא חנך שום דבר חדש בעיר. זה עצוב והוא צריך ללכת כבר מחר".
תגובתו של אלי ברדה לא התקבלה.