קרן קימת לישראל אישרה השבוע את תקציבה לשנת 2022 ובו סעיף המתקצב פרויקט רחב היקף של החזרת מי נחל האסי לבית שאן ומהעיר לנחל חרוד.
2 צפייה בגלריה
פארק האקליפטוס עם הבריכות. המים יגיעו מנחל האסי
פארק האקליפטוס עם הבריכות. המים יגיעו מנחל האסי
פארק האקליפטוס עם הבריכות. המים יגיעו מנחל האסי
(הדמיה: ערן געש – אדריכלות נוף)
עד תחילת שנות ה־80 העיר הייתה מרושתת בתעלות מים שהגיעו מנחל האסי. רבים מבני העיר, אלה בגילי 40 ומעלה, זוכרים היטב את אותן תעלות בהן שכשכו רגליים ואף עשו כביסה. בהחלטה שהתקבלה לפני יותר מ־40 שנה הוחלט להסיט את תוואי נחל האסי ולסתום את התעלות. אבל עכשיו, העיר רוצה להחזיר עטרה ליושנה.
הפרויקט שעלותו כ-40 מיליון שקל כולל שחרור מים לטבע ושיקום מערכות אקולוגיות, פיתוח מוקד מים מרכזי בפארק האקליפטוס בעיר ופיתוח מערכת שבילים שתחבר את בית שאן ועמק המעיינות דרך נופי הנחל.
על פי התכנית יוזרמו מי הנחל בתעלה עד לפארק האקליפטוס שנמצא במרכזה של העיר בית שאן. שם ייהנו המבקרים מבריכות שכשוך, מדשאות, שולחנות פיקניק ומתקני משחק בשטח של כ-25 דונם. עוד על פי התכנון, מפארק האקליפטוס יוזרמו המים בתעלות פתוחות ושכשוכיות, בסמוך לשכונות העיר ובהן השכונה העתידית בין בית שאן לקיבוץ מסילות, והשכונות נוף הגלבוע ונווה הנחל (שיכון ד') היישר לנחל חרוד.
2 צפייה בגלריה
ראש העיר בית שאן ז'קי לוי
ראש העיר בית שאן ז'קי לוי
ראש העיר בית שאן ז'קי לוי
(צילום: שרון צור)
קראו גם >>>
ראש העיר ז'קי לוי קיבל בסיפוק רב את אישור תקציב הפרויקט. "אנחנו עושים כאן צדק היסטורי ומנגישים מחדש את מי הנחל לתושבי בית שאן", אמר לוי, "אני זוכר כילד את הימים שהמים זרמו לאורכה ורוחבה של בית שאן ותושבי העיר נהנו מהמים הצוננים באקלים החם שיש כאן. כבר למעלה מעשור שאני מקדם את הפרויקט. בתכנון המקורי המים היו אמורים לזרום לפארק האקליפטוס עם הקמתו אך היה מדובר בתקציב ענק שהצלחנו לגייס לאחר זמן רב וכאן המקום להודות לקק"ל ולעומדים בראשה, יו"ר הדירקטוריון אברהם דובדבני והמנכ"ל אמנון בן עמי שקידמו את הפרויקט".
לוי הוסיף כי יחד עם השותפים של העיר במינהלת השטחים הפתוחים הם מקדמים מענה הולם לביקורי קהל במקורות מים ושטחים פתוחים בעיר ובעמק, ובהם נחל חרוד, תוך התייחסות להיבטים תחבורתיים ותנועת מבקרים. "אין לי ספק שמדובר בפרויקט שיש לו חשיבות גדולה תיירותית וכלכלית, ולא פחות חשוב מכך, חברתית ותרבותית, עבור תושבי בית שאן והאזור כולו", אמר לוי.