מאז תחילת הקדנציה הנוכחית, השנייה שלו, ראש עיריית בית שאן ז'קי לוי שם לו למטרה להתמקד בשלושה נושאים עיקריים: שיפור המצוינות בחינוך, בפיתוח התיירות בעיר ובבינוי שכונות חדשות.
6 צפייה בגלריה
ראש העיר ז'קי לוי
ראש העיר ז'קי לוי
ראש העיר ז'קי לוי
(צילום: שרון צור)
"אני יכול להגיד שאני מטביע חותם בהיסטוריה של העיר הזו", הוא אומר השבוע בגאווה, "בתחום החינוך הגענו להישגים הכי גבוהים אי פעם בציון הבגרויות ובאיכותם; בתחום התיירות אנחנו מתחילים בפעם הראשונה תוכנית תיירותית בהיקף ענק שהחלק הראשון שלה אושר והחלק השני בתהליך תכנון; והעוגן השלישי שאני שם עליו דגש הוא בניית שכונות חדשות במסות שבית שאן לא הכירה. כראש עיר הוצאתי לשיווק את שכונת 'רבין' שאותה ביצעתי, את שכונת 'איקליפטוס' ועכשיו השכונות 'המזרחית' ו'המערבית' שנמצאת בשלבי שיווק".
שלוש וחצי שנים לתוך הקדנציה השנייה שלו ניתן לראות כי לוי מכוון מטרה לפעול לפיתוח העיר ובפרט בתחום התיירות. השבוע הוא התפנה לשיחת סיכום ביניים על ההישגים, על התוכניות לעתיד, על הפוליטיקה המקומית והיריבים וכן - גם על הקדנציה הבאה.

הישגים בבגרות

בתחום החינוך מציין לוי את ההישגים בזכאות לבגרות במוסדות החינוך בעיר שבשנת תש"פ הגיעו ל-78.1 אחוז, נתון גבוה בחמישה אחוזים מהממוצע הארצי.
"אם פעם הסתפקנו בבגרות שלא אפשרה לתלמידים להיכנס למוסדות להשכלה הגבוהה, היום ציוני הבגרות מאפשרים לתלמידים להיכנס לכל מגוון המוסדות. יש לנו בית-שאנים בטכניון ובמכון וייצמן. הם פרצו את תקרת הזכוכית. מיום שנבחרתי אני נותן מדי שנה מלגות תמיכה בסך 10,000 שקל לסטודנטים בני העיר שמסייעת להם בזמן הלימודים".
6 צפייה בגלריה
האבא דוד לוי
האבא דוד לוי
האבא דוד לוי
(צילום ארכיון: שרון צור)
בשבוע שעבר הצליח לוי להשיג ממשרד השיכון תקציב להשלמת בניית מבנה הקבע לאולפנה האזורית לבנות בעיר - פרויקט שהתעכב במשך כמה שנים.
איך זה לא נפתר כבר בשנה הראשונה לקדנציה שלך?
"אולפנת בית שאן היא דבר מבורך, אני קיבלתי אולפנה עם תשעה מיליון שקל הרשאה ומשרד החינוך התנגד שאני אתחיל את הבנייה כי ההרשאה הספיקה רק לחצי מהסכום אבל אמרתי להם שאני בונה את הכל ושאני לוקח אחריות. בית שאן היא לא רשות תקציבית. אם היתה לי מסת בנייה כמו בעפולה ואת העוגנים הכלכליים שלה באזורי התעשייה לא הייתי צריך את המדינה כדי לבנות אולפנה. אנחנו בתקציב מאוזן והמדינה נותנת תקציב כדי לאזן את בית שאן כמו עוד כמה ערים בפריפריה שנשענות על הממשלה. עכשיו אנחנו ממשיכים את הבנייה והאולפנה תיפתח ב-1 בספטמבר. לולא התערבות שלי היא לא היתה קמה גם בעוד עשר שנים".

תיירות לילה

בסיבוב היום בעיר עדיין לא נראית בנייה ופיתוח בשטח, אך לוי מתכוון להפוך בקרוב את העיר לפנינה תיירותית ולמתג את בית שאן כעיר תיירות אזורית. לפני שנתיים אישר משרד התיירות 11 מיליון שקל לטובת פיתוח התשתיות התיירותיות בעיר וקישור בין העיר הרומית לבית שאן ובקרוב יחלו בביצוע העבודות.
בשבוע שעבר נרשמה היסטוריה בעיר כאשר קק"ל אישרה את פרויקט החזרת מי נחל חרוד לבית שאן, פרויקט שעלותו מוערכת בכ-40 מיליון שקל.
"היתרון של בית שאן הוא תיירות ואנחנו מאמינים שהתיירות היא המשאב העתידי של העיר", אומר לוי, "אני מוביל לכיוון של תיירות לילה שיש בה המון כסף וגם לינה. היום בכל הצפון אין תיירות לילה, בית שאן היא עיר חמה ואתה לא יכול להסתובב באתרים וליהנות מהם בשעות היום. התיירים ייהנו ויסתובבו בלילה במקומות הבילוי וכך בית שאן תתפרנס. נוציא בקרוב מכרזים למלונות וגם למקומות בילוי ומסעדות ומקומות תרבות. אנחנו רוצים גם להגדיל את האמפיתאטרון ל-5,000 מקומות ישיבה. בית שאן נמצאת גם בהטבת מס מיוחדת ובאזור עדיפות לאומית למלונאות ועכשיו אנחנו במגעים מול המינהל להוציא מכרז להקמת שני מלונות. מתחם הסראיה ייצא בתוך שבועיים שלושה למכרז להקמת מלון בוטיק עם 25 חדרים. הרבה יזמים כבר פונים אלינו מ'פתאל' ועד הגופים הכי גדולים, הם מחכים להוצאת המכרז של רמ"י. גם השטח בין מסוף האוטובוסים לאכסנייה הוא שטח שנשווק אותו ומיועד למלונאות".
6 צפייה בגלריה
איתן טייב
איתן טייב
איתן טייב
(צילום: פרטי)
אתה מייצב את בית שאן כעיר תיירות ואתה רוצה שהמנוע הכלכלי יבוא מתיירות. הרמת ידיים מבחינת הבאת תעשייה לעיר?
"מה פתאום. פארק התעשיות 'צבאים' שנמצא בבעלות שלנו ושל עמק המעיינות הורחב ויש כמה מפעלים שאמורים להיפתח בקרוב. הבעיה היא לא של תעסוקה. אנחנו הולכים לעשות בקרוב פרויקט נוסף בשיתוף רכבת ישראל, עיריית בית שאן והחברה למשק ולכלכלה של השלטון המקומי. לרכבת ישראל יש אדמות בתחנה וגם לנו ואנחנו רוצים לעשות פרויקט משותף אחד לכולנו. נמשוך מפעלים עתירי ידע מאזור המפרץ שהאדמה שם יקרה מאוד אלינו כי כאן האדמה זולה מאוד".

הגירה שלילית

לאחרונה פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני ההגירה הפנימית ולאורך כל העשור האחרון בית שאן סובלת מהגירה שלילית. תושבים עוזבים להרחבות מסביב ולעפולה, ולמרות שיש רכבת בעיר והטבות מס הם בוחרים לא להישאר בה.
"לפי המספרים שברשותנו יש 21,000 תושבים בעיר ולא כ-18,000 כפי שמופיע בנתוני הלמ"ס", מצטדק לוי, "מרשם האוכלוסין אצלנו שונה מהלמ"ס. אני בודק נתונים והרבה חזרו לעיר. כל בית שנבנה בבית שאן נחטף, מחירי הדירות קפצו בצורה מטורפת. בית שאן זה יישוב קטן ואם היתה עזיבה היו מרגישים אותה. בית שאן בתנופה וההגירה היא חיובית ולא שלילית, הלמ"ס לא מדייק כי הוא מקבל נתונים קרים והוא רושם אותם והם לא בהכרח תואמים למציאות. השבוע הלמ"ס הודה בעצמו כי הנתונים שפרסם על שנת 2021 לא משקפים בפועל את המציאות של גידול האוכלוסייה בבית שאן. השנה נכנסו לעיר יותר אנשים מאשר שעזבו. 1,500 בתים נבנו וכולם מאוכלסים. באו לעיר הרבה משפחות טובות ומצוינות מכל הארץ. אנשים מחפשים חום וקהילה, חינוך ואיכות חיים והרכבת שינתה את כללי התעסוקה. הרבה צעירים שעברו לקריות וליקנעם חזרו לגור בעיר ומסתייעים ברכבת כדי לנסוע לעבודה מחוץ לעיר. התעסוקה החיצונית בעלייה מטורפת. חיפה ויקנעם הפכו להיות אזור התעסוקה של בית שאן.
"יש מחסור בדירות להשכרה", ממשיך לוי, "בית שאן תהיה בעתיד נכס בגלל מעבר הרכבת לירדן במסגרת הסכמי אברהם. כשאי אפשר למצוא דירות להשכרה, זה לא מסתדר עם עזיבה. כל הקבלנים שבונים - הכל נחטף. בית שאן חייבת לקלוט עוד 6,000 נפש בזמן הקצר כדי ליצור גם תוספת לחינוך כדי שבתי הספר לא יהיו קטנים ולא יילחמו על תקן וכך יחזקו את מערכת החינוך בעיר".
6 צפייה בגלריה
ראש העיר ז'קי לוי
ראש העיר ז'קי לוי
לוי. יזמין את ראש הממשלה בנט?
(צילום: שרון צור)
רעידת אדמה
בשנות ה-70 היה זה אבא שלו, דוד לוי, שהבעיר את המדינה כשהיתה פה מצוקה של פרנסה. בשבועות האחרונים היו פה ארבע רעידות אדמה כשבית שאן היא בסיכון הכי גבוה לכך. אז מה הבן עושה בעניין?
"למדינת ישראל מונחת על השולחן תוכנית לחיזוק מבנים נגד רעידות אדמה שגם אושרה בממשלה שהובלתי אותה כסגן שר הבינוי והשיכון ביחד עם גלנט ועם משרד האוצר ועם פיקוד העורף וכל המשרדים הנוגעים בדבר", אומר לוי, "היא קיבלה החלטת ממשלה ב-2018 ועד היום אני לא מבין למה לא מתקצבים אותה. אני מנהל שיח עם שר השיכון אלקין הרבה זמן ושלחתי לראש הממשלה כמה מכתבים. אפשרתי לממשלה להגיע בכבוד ליישום החלטה שאני חושב שהיא בנפשנו לביצוע. עד היום ניסו לעסוק איתנו בתיאוריות. אנחנו יודעים איך להדריך את הציבור במקרה אזעקה אבל צריך ללכת לחזק מבנים - רק זה מה שיציל חיים ולא בתאוריה".
אז למה אתה לא מבעיר את המדינה וחוסם כבישים?
"אני מגייס את כולם כרגע איתי. אני חושב שהמאבק הוא לא רק בית שאן אלא כל הערים שבסיכון וזימנתי בשבוע הבא את כל ראשי הרשויות בסיכון ממטולה עד אילת לקבלת החלטות. הייתי סגן שר ואני יודע טוב מאוד מה צריך לעשות. אפשר לסגור ואפשר להבעיר ומה שאני מציע הוא שיטה אחרת. אני רוצה לקבל מנדט מכל ראשי הרשויות. אם המדינה לא תהיה ערה לסכנות ולא תחזק מבנים, אנחנו כראשי ערים נפעל נגד הסכנות, כל בניין שיהיה רשום אצלנו בסכנה אנחנו נפעיל את הסמכות שלנו להכריז עליו כמבנה מסוכן ואז ניצור פליטים בערים, נקים אוהלי פליטים ושהמדינה תפתור את הבעיה.
"תהיה לנו בעיה לטפל בתושבים אבל יהיה לנו דבר אחד שהוא יהיה מניע לשינוי, אני לא מכיר ממשלה שתחזיק מעמד אם יהיו אלפים שחיים באוהלים בחוץ. לכן, אם לא נקבל תוכנית עבודה של הממשלה שנכנסת לביצוע תוכנית נגד רעידות אדמה אנחנו נעשה את הצעד הקיצוני הזה ונייצר פליטים בתוך הערים. אני לא אקח סיכון שהבתים יתמוטטו על האנשים".
6 צפייה בגלריה
האחות אורלי לוי
האחות אורלי לוי
האחות אורלי לוי
(צילום: אבי מועלם)
פוליטיקה מקומית
נראה כי בקדנציה הנוכחית של לוי יש קצת שקט בגזרה הפוליטית בבית שאן. "אני חושב שהמציאות מרגיעה את כולם", הוא מנסה להסביר, "אנשים מבינים שדברים גדולים קורים פה וזה קצת מרגיע. אם הייתי נכשל כולם היו קמים".
מה דעתך על ההצהרה של איתן טייב שיתמודד על ראשות העיר? הוא היה אחד האנשים הקרובים אליך.
"איתן ומשפחתו היו חברים שלי במשך שנים, זכותו לרצות להתמודד וזו זכותו המוחלטת. אני מאמין שהוא לא יהיה המועמד היחיד. בבית שאן כמו הרבה ערים בפריפריה יהיו עוד מתמודדים וזכותם של כולם להתמודד והציבור יבחר".
אתה חושב שהוא יכול לנהל את העיר?
"אני לא נכנס לנישה הזו".
אתה חושב שהוא מונע מנקמה?
"לא, אני חושב שמה שמניע אנשים להתמודד זה להיות במקור הכוח וזו זכותם, אבל אני חושב שכל הציבור בעיר יודע שאני היחיד שבעת הזו יכול להרים את העיר".
איך גיא דיין כחבר מועצה?
"הוא בחור צעיר וחדש ואני מעריך שהוא יתאקלם מהר מאוד. אני בונה עליו שיקדם את נושא הספורט והצעירים, נושא שיש לו הבנה בו".
ואם כבר בספורט עסקינן, אז קבוצת הכדורגל של העיר הפועל בית שאן נמצאת כיום בליגה ב'. אז איפה רואים את טביעת האצבע של לוי בספורט בעיר? "בתחילת הקדנציה מצאתי חוב של 3.5 מיליון שקל של הפועל בית שאן", הוא מסביר את מצבה של הקבוצה, "הספקים וכל הגופים איימו לפרק אותה וההתאחדות לא היתה מוכנה לשמוע. הלכנו בצעד אמיץ לבית המשפט ומינינו מפרק והתחייבתי כראש רשות לסגור את החובות. אנחנו אמנם עדיין בליגה ב', אבל אנחנו נקיים. היום אני יכול להשקיע בקבוצה לעליית ליגה כשאני נקי".
אתה תתמודד עוד קדנציה?
"התלבטתי המון, הוצעו לי תפקידים בכירים ביותר במדינה וכידוע ויתרתי על תפקיד שר בשביל לבוא לבית שאן וגם עכשיו כשהוצע לי תפקיד בכיר החלטתי בסופו של דבר להישאר פה ולוותר עליו. אני מתכונן לרוץ לקדנציה נוספת בשביל לסיים את הפרויקטים הגדולים שאני מוביל".
6 צפייה בגלריה
לוי באתר הלאומי
לוי באתר הלאומי
לוי באתר הלאומי
(צילום: שרון צור)
עור של פיל
ז'קי לוי (61), נשוי ואב לשבעה, ממשיך את השושלת המשפחתית. כידוע, אביו דוד לוי כיהן שנים ארוכות כחבר כנסת וכשר בממשלות ישראל ואחותו של ז'קי, אורלי לוי-אבקסיס, מכהנת כחברת כנסת מטעם הליכוד.
מה שלום אבא שלך?
"ברוך השם, מצוין. אנחנו שומרים עליו".
הוא כותב ספר?
"כולם לוחצים עליו לכתוב ספר אבל אני לא ראיתי אותו מתחיל לכתוב. הוא קורא הרבה ספרים והוא תורה מהלכת, אנחנו נהנים ממנו כל רגע".
הוא מדבר איתכם ומייעץ?
"אני שותה איתו קפה בכל בוקר לפני שאני מגיע לעבודה וכל פעם לומד ממנו טיפים של חוכמת חיים וניסיון חיים. עד לקורונה הוא היה הכי מבוקש בפו"ם להרצאות והוא היה עושה את זה בכיף ובאהבה ובחינם. אני מקווה שהקורונה תעבור ונחזור למסלול".
יש בך כעס על נתניהו שהוא לא דחף אותו להיות נשיא?
"אבא שלי לא רצה להיות נשיא, בפעם האחרונה היתה פנייה והוא החליט שהוא לא רוצה".
למה אין לך תמונה של ראש הממשלה על הקיר?
"אין אצלי תמונה של אף ראש ממשלה, אין חוק וחובה לשים. היתה בעבר תמונה של נתניהו תלויה אצלי בחדר הישיבות כי הוא שלח לכל ראשי הרשויות תמונה חתומה שלו. אם בנט ישלח, אני אתלה אותה בחדר הישיבות".
תזמין את ראש הממשלה נפתלי בנט לבקר בעיר?
"קודם כל שישקיע בעיר ואז אני אזמין אותו. אני לא מזמין אף אחד שלא נותן לעיר. כך היה גם בקדנציות הקודמות כשהליכוד היה בשלטון, כל מי שבא לבקר ידע שאם הוא לא נותן, אין לו מה לבקר. עיר היא מעל הפוליטיקה".
פנית לבנט לעזרה?
"כשהוא יחליט שהוא מטפל ברעידות האדמה אני הראשון שיזמין אותו".
ברמה האישית, מה כל כך מניע אותך בתפקיד?
"כשהחלטתי לחזור לבית שאן היתה לי התנגדות מבית; אשתי והילדים לא רצו שאחזור וגם אבא שלי לא היה כל כך בעד. אבל הגעתי למסקנה שאני חייב לחזור להציל את העיר הזו והיום אחרי שלוש וחצי שנים אני יכול להסתכל אחורה ולהגיד שכל היעדים שסימנתי יצאו לפועל. כל אחד יכול להיות ראש עיר, אבל בסוף מה שקובע הוא אם יש לך או אין לך את זה".
למה לא רצו שתחזור?
"אשתי ד"ר ציונה לוי מפקחת על הוראת האנגלית במשרד החינוך כבר שבע שנים. היא זוכה כבר כמה שנים ברציפות כעובדת מצטיינת של נציבות שירות המדינה ושמרנו על צניעות. אשתי בזכות עצמה ולא בזכות אף אחד. ידענו ימים טובים וימים לא טובים. בפוליטיקה המקומית אתה צריך להיות עם עור של פיל ולספוג. היום בעידן הפייסבוק גם על דבר טוב שאתה עושה יש מי שיפרגן ויש מי שיקלל. לא כל אחד בנוי להשמצות. גם ביבי והסיעה ניסו ללחוץ אותי אבל אני חשבתי שנכון בשבילי לחזור".
מדוע אשתך התנגדה?
"אשתי לא היתה מוכנה למחיר שאני משלם עבור דבר שאני חושב שהוא טוב. היא חשבה שהייתי עשר שנים ראש עיר ודי, אני צריך להמשיך לנוע קדימה ולא לחזור אחורה. היא כעסה עליי מאוד, ואני לא בטוח שהיא נרגעה. היא אמרה לי שלא שווה המחיר המשפחתי והמועקות כראש רשות. אני מעריך שהדעה שלה לא השתנתה".
מה מרגיע אותך?
"ההצלחות של בני הנוער. העתיד שייך לצעירים וכל כולי מוכוון לשם. אני רוצה להשאיר חותם שבעזרת השם הדור הבא יוכל להתגאות ולהתקדם והעיר הזו תהיה במקום אחר. ברמה האישית הנכדים שלי גורמים לי לנחת. יש לי 15 נכדים, וזו אחת החוויות המדהימות".
אחותך אורלי עוזרת לעיר?
"אנחנו ביחסים מצוינים ואיפה שאני צריך אני מפעיל אותה. אורלי היא מוכשרת ודינמית והיא אחת מחברות הכנסת הפעילות ביותר. ברור לך שגם לי יש שם תשתית שבניתי אותה בכמה שנים יפות בכנסת".
פורסם לראשונה: 16:02, 27.02.22