מחלקת הקרדיולוגיה של בית חולים העמק ידועה ככזו שמצומצמת ביכולות הטיפול שלה כבר המון שנים, גם בקשר לצנתורים ובטח בקשר לפעולות אחרות בתחום. התוצאה הישירה של המצב הזה הייתה שמצד אחד הרבה מטופלים תושבי עפולה והסביבה היו צריכים לרוץ לבתי חולים אחרים בכל רחבי הארץ. ומצד שני יש חולים רבים שאפילו לא הגיעו לאפשרות של טיפול ולא שרדו.
2 צפייה בגלריה
בית חולים העמק
בית חולים העמק
בית חולים העמק
(צילום: דוברות המרכז הרפואי העמק)
המצב הזה במערך הקרדיולוגיה בבית חולים העמק, שהדגיש עוד נדבך בפער בין הרפואה במרכז הארץ לזו הקיימת בפריפריה, הולך עכשיו להשתנות באופן דרמטי. ד"ר לימור בושארי, שלפני כמה חודשים מונתה למנהלת המערך הקרדיולוגי בבית החולים, הצליחה להביא החודש שני רופאים מובילים בארץ בתחום: הראשון, ד"ר רפאל וולף,שהגיע מבית החולים שערי צדק בירושלים שם ניהל בשש השנים האחרונות את היחידה למחלות לב מבניות; השני, ד"ר אורי וטורי שהגיע מבית חולים תל השומר שם היה בשמונה השנים האחרונות רופא בכיר ביחידה להדמיה לא פולשנית (אקו לב) והוא מתמחה בתחום מחלות המסתמים ובבדיקות אקו-לב מורכבות.
"המטרה שלי שבית חולים העמק ומערך הקרדיולוגיה בפרט יהיה מרכז מצוינות שאני רוצה שתהיה אליו עלייה לרגל מכל מקום", הצהירה ד"ר בושארי, "יש לנו רופאים מעולים ב'העמק' ועכשיו אני רוצה להביא עוד אנשים חדשים שיביאו יכולות מתקדמות, חדשנות ויזמות. ברמה האישית מבחינתי זה מספק ומרגש לנהל את המערך בבית חולים שהתחלתי והייתי בו בסטאז'. יש לי חזון מאוד גדול למחלקה הזו ואני רוצה להצעיד אותה קדימה ולהביא אותה לשורה הראשונה של בתי החולים בישראל".

לא לחשוב כפריפריה

ד"ר בושארי (50) נשואה ואם לילד, נולדה וגדלה במטולה והיום היא תושבת זכרון יעקב. היא למדה רפואה באוניברסיטת בן־גוריון בבאר־שבע, אך את הסטאז' וההתמחות עברה במחלקה הפנימית ובקרדיולוגיה בבית החולים העמק בעפולה. לאחר ההתמחות זכתה במלגה של האיגוד הקרדיולוגי ונסעה במסגרת תוכנית עמיתים לבית החולים מאיו-קליניק במינסוטה, ארצות הברית. לאחר שנתיים חזרה לארץ והייתה רופאה בכירה במכון האקו בבית חולים רמב"ם במשך שנה. בחמש השנים האחרונות הייתה מנהלת היחידה לקרדיולוגיה לא פולשנית בבית חולים העמק ומפברואר השנה כאמור מונתה למנהלת המערך הקרדיולוגי כולו.
2 צפייה בגלריה
ד"ר רפאל וולף, ד"ר לימור בושארי וד"ר אורי וטורי. הקפיצו את רמת השירות
ד"ר רפאל וולף, ד"ר לימור בושארי וד"ר אורי וטורי. הקפיצו את רמת השירות
ד"ר רפאל וולף, ד"ר לימור בושארי וד"ר אורי וטורי. הקפיצו את רמת השירות
(צילום: שרון צור)
"אנחנו בעצם בית החולים היחידי של 'כללית' בכל צפון מזרח המדינה ואנחנו משרתים אוכלוסייה של כמעט 700,000 איש", אמרה ד"ר בושארי, "לא הייתי רוצה לחשוב על עפולה כפריפריה, עפולה היא עיר גדולה ומתפתחת ויש הרבה יישובים וקיבוצים ומושבים בסביבה. אין ספק שברמת התשתיות אין פה נגישות ואמצעים כמו שיש בבתי החולים במרכז הארץ, לכן אני חושבת שכאן המקום שלנו להילחם ולהגיד שאין שום סיבה בעולם שבן אדם שירצה לקבל שירות קרדיולוגי כזה או אחר יצטרך לנסוע למרכז הארץ. יש לנו היום את מכון הדימות הכי מתקדם ומבחינת שירותי האקו אנחנו אחת היחידות הטובות בארץ, אם בעבר אנשים היו נוסעים לבתי חולים במרכז היום אני מקבלת הפניות של מטופלים מירושלים ואפילו מבאר שבע".
אז כדי לשפר את השירות ולממש את חזונה היא גייסה כאמור שני רופאים מומחים בתחום את ד"ר וולף וד"ר וטורי.
ד"ר וולף (51), אב לשתי בנות ומתגורר בהוד השרון, מונה לפני חודש למנהל המחלקה לקרדיולוגיה פולשנית וחדרי הצנתורים.
"אני מביא איתי לעמק רזומה מצוין, המטרה שלנו היא להקים מרכז קרדיאלי לבבי בהקשר של מחלות לב מבניות, מעבר לשדרוג של חדרי הצנתורים בעמק שיוכלו לבצע צנתורים הרבה יותר מורכבים לעומת מה שהיה פה הרבה שנים", אמר ד"ר וולף, "היום כשמסתכלים על הצוות שקיים אצלנו במערך מבחינת היכולת המקצועית והניסיון בארץ בהקשר של מחלות מסתמיות וטיפולים בצנתור יש רק שלושה-ארבעה צוותים מובילים בישראל ואנחנו אחד מהם. אני מרגיש שאני חלק מצוות מקים של המערך, זה גם קידום מקצועי בשבילי שעברתי לשלב ניהול חדרי הצנתורים, אבל לא פחות חשוב מזה זו הקמה של תוכנית".
לפני שבועיים הגיע ל'העמק' ד"ר וטורי במקור מאזור חיפה והיום מתגורר בראש העין, שמונה למנהל היחידה לקרדיולוגיה לא פולשנית. "אחרי תקופה מסוימת כרופא בכיר רציתי את ההזדמנות להתקדם ולהתפתח וליצור משהו שיהיה רשום על שמי", הסביר ד"ר וטורי את המעבר שלו לצפון, "באופן כללי לא הפריע לי לצאת מאזור הנוחות ומהטווח של גדרה-חדרה".

חובת ההוכחה עלינו

ד"ר וטורי וד"ר וולף שידרגו את מערך הקרדיולוגיה של 'העמק' ומהרגע שנכנסו לתפקידם הם החלו לבצע שינויים דרמטיים.
"עשינו פשוט מהפך מבחינת רכישת ציוד לתוך חדרי הצנתורים", סיפר ד"ר וולף, "הבאנו ציוד שמאפשר לנו כבר להתמודד עם רמת המורכבות הכי גבוהה, ציוד תומך לפעולות מורכבות במטופלים קשים שלא נמצא ברוב בתי החולים בארץ. כבר הגיעו אלינו מטופלים ואנחנו ממשיכים לזמן חולים ברמה מורכבות פעולה גבוהה. אנחנו רואים הלכה למעשה את השינוי כבר עכשיו. גם בתחום המסתמים יש שינוי, את כל התהליך לקראת טיפול במסתם בצנתור אנחנו כבר עושים אותו בעמק. עד עכשיו כל הבירורים והתהליך המקדים היה נעשה בחלקו לא פה כי לא היו לנו את המשאבים ועכשיו אנחנו עושים את כל התהליך פה בעמק. יש פה צוות הדמיה של הלב שעובד בצמוד אלינו והשתדרג".
כלומר מעכשיו אין סיבה לחפש רפואה טובה יותר בבתי החולים במרכז?
ד"ר וולף: "הכי חשוב מבחינתי לשנות את המודעות בקרב האוכלוסייה בכל המינים והמגזרים שמשהו חדש קורה פה בבית חולים העמק. הצוותים הפועלים היום הם הצוותים המובילים בישראל, כמה שזה נשמע יומרני ואולי אפילו שחצני זה מה שקורה פה. לא סתם אנחנו פה וחובת ההוכחה היא עלינו. אני חייב גם לציין שאנחנו מקבלים רוח גבית מטורפת מהנהלת בית החולים והנהלת 'כללית' שדוחפים ומדרבנים אותנו ונותנים לנו את השקט הכלכלי".
מה אתם חושבים על הטענה שבפריפריה יש רפואה פחות טובה?
ד"ר וולף: "מטופלים באזור הזה לא קיבלו את הרפואה הכי מתקדמת. כשהראו לי את הסטטיסטיקה של רמת התחלואה והתמותה באזור שמקיף את בית חולים העמק, זו התחלואה והתמותה הגבוהה בישראל, אפילו יותר מדרום הארץ. אנחנו היום קופצים כמה מדרגות מבחינת מה אנחנו יכולים להציע לאוכלוסייה ומה בית חולים יכול לעשות".
ד"ר וטורי: "הבעיה העיקרית היא זמינות השירותים הרפואיים בגלל המרחק. למשל השתלות לב זה לא משהו שצריך להיות רק במרכז. בבית החולים העמק שמכסה אוכלוסייה ענקית צריכים להיות שירותים רפואיים טובים יותר ועכשיו אנחנו רואים שינוי. בתל השומר חלק מהמטופלים שלי הגיעו מרמת הגולן והפריפריה הצפונית ולשמחתי יכולתי להגיד להם שמעכשיו הם לא יצטרכו לנסוע רחוק להמשך המעקב והם יכולים לבוא מהיום למרפאה שתהיה לי כאן. אין סיבה שלא אוכל להמשיך ב'העמק' את מה שעשיתי בתל השומר. החסמים העיקריים הם רק בירוקרטים.
"יש מעט רופאים שאני מכיר שגדלו וחיו בתל אביב ולעולם לא יעזבו", הוסיף ד"ר וטורי, "אותי אישית הנסיעות לא מטרידות יותר מדי. ברגע שאנשים יידעו שיש הזדמנויות להתפתחות אישית ומקצועית לא רק במרכז, אז רופאים ורופאות יעברו גם לפריפריה".