בטקס חגיגי שנערך בשבוע שעבר בירושלים העניקה מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, את פרס המנכ"לית לעשרה אנשי ונשות חינוך פורצי דרך, שתרמו תרומה ייחודית לקידום החינוך ולהובלת חדשנות במערכת החינוך. אחת ממקבלי הפרס היא נועה בן חמו, תושבת עפולה, מחנכת בשכבת י' ומורה לעברית בחטיבת הביניים ובתיכון בכפר הנוער ויצו ניר העמק של המינהל לחינוך התיישבותי.
3 צפייה בגלריה
נועה בן חמו
נועה בן חמו
נועה בן חמו
(צילום: שרון צור)
הפרס - מענק כספי בסכום של 36 אלף שקל לקידום יוזמות חינוכיות במערכת החינוך - הוענק לבן חמו על פיתוח תכנים ייחודיים וחדשניים בנושאים שונים לרווחת התלמידים ועל יצירת שיתופי פעולה לקידום תכני הוראה ברשת. "הטקס היה מאוד מרגש ובנוכחות של הרבה בכירים ומנהלים במשרד החינוך. זו נקודה מאוד מרגשת בתחום המקצועי שלי", היא אומרת השבוע על הפרס שמהווה בעבורה ציון דרך חשוב.
אילנה נולמן, מנהלת המינהל לחינוך התיישבותי ויו"ר ועדת הפרס במינהל, שהמליצה עליה לפרס המנכ"לית אמר על זכייתה: "למדנו מתוך המפגש איתה על עשייתה הרבה והמשמעותית, הן בקרב התלמידים והן בקרב קהילת המורים. הכרתי אשת חינוך שרואה את החינוך כשליחות וכערך מרכזי לעתיד ילדינו ולעתידה של מדינת ישראל. היא מתווה דרך של התחדשות ומקצועיות, חיבור ערכי עמוק ואהבה שבין אדם לחברו שממלאים אותנו בתקווה ובגאווה".

רעיונות מהסביבה

בן חמו הגיעה למערכת החינוך לפני 8 שנים, מתוכן 6 שנים כמורה ומחנכת בויצו ניר העמק. לפני כן עבדה בפרויקט החינוכי 'פותחים עתיד' של הסוכנות היהודית ולפני כן שימשה כקצינת חינוך וכמורה חיילת.
מאז שסיימה את לימודיה במכללת אורנים בתואר ראשון בהוראת עברית ותואר שני במדעי המדינה, היא יוצרת תכנים ייחודיים וחדשניים עבור התלמידים באמצעות חדר בריחה, משחקי רצפה לימודיים ומשחקים ממוחשבים שהיא בונה ויוצרת. התכנים ויחידות ההוראה שהיא בונה מגיעים לעשרות אלפי מורים לעברית בארץ ובעולם.

3 צפייה בגלריה
בן חמו מקבלת את הפרס
בן חמו מקבלת את הפרס
בן חמו מקבלת את הפרס
(צילום: גדעון שרון, ענבה לע"מ)

"כשסיימתי את לימודיי במכללת אורנים חשבתי איך אני יכולה ליצור שיעורים שיהיו יותר חווייתיים עבור התלמידים. הבנתי שכמורה חדשה זה בעצם המפתח שלי להצליח ללמד בצורה טובה יותר. מורה חדש צריך להתמודד עם אתגרים מקצועיים סביבו וכשאתה מצליח לרתום דרך התוכן אז אתה יכול לפתור המון בעיות אחרות. כשהתלמידים יותר פעילים ומגויסים ללמידה פחות משעמם להם ויש פחות בעיות משמעת".
מהיכן את שואבת השראה לרעיונות?
"זה משהו שמלווה אותי במשך כל היום. הרעיון יכול לבוא משיחה עם חברה או ממקום שביקרתי בו או משהו ששמעתי ברדיו. אני כל הזמן שואבת רעיונות מהסביבה שלי וברגע שיש רעיון אני אף פעם לא משאירה אותו אצלי, אני משתפת אנשים נוספים בצוות כדי לקבל פידבק וגם כדי לקבל עצות ורעיונות נוספים איך לשדרג את הרעיון ולגלגל אותו הלאה. לחשיבה המשותפת יש משקל מאוד רחב".
בן-חמו התחילה לייצר משחקים חינוכיים ומצגות אינטראקטיביות בלשון העברית והעלתה אותם לקבוצת הפייסבוק אותה פתחה הנקראת 'לשון מחוץ לקופסה'. הקבוצה צברה תאוצה מהר מאוד ומורים מכל רחבי הארץ לקחו ממנה תכנים.
"הרבה מורים מכל הארץ שותפים לעמוד הזה, מתלהבים מהתכנים, נותנים פידבקים ומאוד שמחים על השיתוף. הבנתי שהצורך שלי בתכנים כאלה מעניינים וקצת שונים הוא לא רק צורך אישי שלי, אלא משהו שהמערכת החינוכית כולה זקוקה לו. אני מאמינה שבצורה הזו אני גם מסייעת למורים נוספים, גם מהווה השראה וגם מצליחה לגעת בעוד תלמידים בתוך מערכת החינוך.


3 צפייה בגלריה
נועה בן חמו
נועה בן חמו
בן חמו. דוגמה אישית לתלמידים
(צילום: שרון צור)

"יש לי אפשרות להשפיע על מה קורה בשיעורים של הרבה מורים אחרים, ואיזה טקסט יקראו המון תלמידים אחרים. יש לזה גם הדים; פנו אליי גם כותבים של מאמרים מסוימים ששיתפתי ביחידות ההוראה שלי והודו לי על כך שבחרתי להכניס את הטקסט שלהם ליחידת הוראה שמגיעה לכל-כך הרבה תלמידים. מורים לעברית מהתפוצות ממקסיקו ומארצות הברית משתמשים בתכנים שלי וזה מרגש לשמוע שגם בחו"ל לומדים עם אותן יחידות הוראה בבתי ספר יהודיים".

דרך חיים

בשלוש השנים האחרונות זיהתה בן חמו צורך לעסוק ביתר שאת בטקסטים ובמיומנויות הבנת הנקרא. כדי לפתח תחום זה היא לקחה על עצמה פרויקט שנקרא 'טקסט בשבוע' ובמשך שנה שלמה שיתפה מדי שבוע יחידת הוראה דמוית מיצ"ב הכוללת טקסט שרלוונטי לחיי התלמידים, שאלות נלוות, כרזה מפעילה להרחבת תשתיות הידע והצעה למשימת כתיבה.
"בהתחלה רוב העיסוק שלי היה סביב משחק ואז שמתי לב שבתור מורה לעברית הרבה יותר קל ללמד את הנושאים הלשוניים ופחות להתעסק עם הבנת הנקרא ועם טקסטים. הבנתי שזה גורם קצת לזנוח את התחום הזה של הבנת הנקרא, והיום לצערי תלמידים לא כל כך מורגלים בקריאת טקסט. אמנם הם הרבה עם הטלפונים וקוראים טקסטים כתובים, אבל זה שונה לחלוטין מקריאה של כל טקסט או מאמר ולכן החלטתי שאני מפצחת את האתגר הזה. לפעמים הטקסטים יכולים להיות מורכבים כמו אלימות כלפי נשים או התמודדות עם אתגרי הקורונה. דרך הטקסטים התלמידים לומדים ערכים ומקבלים זווית לנושא שמעסיק אותם. התפקיד שלנו כמורים לתווך להם דרך הטקסט נושאים מורכבים".
מהו החינוך בשבילך?
"החינוך בשבילי הוא דרך חיים והוא מלווה אותי מאז ומתמיד. אני חושבת שהכול משתלב בהכול, גם כדוגמה אישית לתלמידים ולהיות קשובה בשבילם. אני עושה את זה מתוך תחושת שליחות ומתוך הניסיון שלי שאני חולקת עם אחרים ומשתפת. מרגש מאוד לראות שגם במשרד החינוך רואים את העשייה הזו, מתרשמים ממנה ומוקירים אותה".
עם המענק הכספי אותו היא קיבלה היא מתכוונת לקדם יוזמה חינוכית בדמות מוזיאון מתחלף שיוקם בבית הספר ויצו ניר העמק. "המוזיאון יהיה מודולרי ויופעל על ידי הצוות החינוכי. בכל פרק זמן מסוים נחליף את העיצוב שלו שיתאים לתחום דעת אחר. למשל חודש אחד הוא יהיה על היסטוריה וחודש אחרי הוא יהיה על ספרות או תנ"ך".