שורד השואה מעפולה אריה גולדברג הלך היום לעולמו בגיל 96 בעירו. על זרוע ידו השמאלית הייתה הספרה ממחנה ההשמדה אושוויץ: 129261.
3 צפייה בגלריה
אריה גולדברג
אריה גולדברג
אריה גולדברג
(צילום: ריאן)
אלון גולדברג בנו של אריה ז"ל מספר על אביו שהיה דמות מיתולוגית בעפולה: "אבא היה מוותיקי עפולה. הוא נפטר בגיל 96 והיה ניצול השואה הכי מבוגר בעפולה ואחד מניצולי השואה המבוגרים בארץ. הוא הגיע לעפולה בשנת 1951 ומעולם לא עזב אותה. הוא הקים את החנות לכלי בית ומתנות שידועה להרבה מאוד אנשים בשדרות ארלוזורוב ועד מותו הפעיל אותה. הוא היה 'מענטש', אדם עם יושרה שקשה למצוא היום.
"אני חושב שאין מישהו שגדל בעפולה והוא לא נגע בו. באשפוז של אבא פגשנו במיטה לידו משפחה מאחד המושבים ואחד מבני המשפחה זיהה אותו ואמר 'זה אריה' והזכיר לנו איך הוא בא בגיל 5 לחנות עם אמא שלו וכשהוא היה בוגר הוא חזר שוב לחנות ותיאר איך אבא מכר לו את הדברים הטובים ביותר ולא ניסה אף פעם לעבוד עליו, הוא היה מאוד הוגן".
3 צפייה בגלריה
ראש העיר אבי אלקבץ מקבל את ספרו של גולדברג
ראש העיר אבי אלקבץ מקבל את ספרו של גולדברג
ראש העיר אבי אלקבץ מקבל את ספרו של גולדברג
(צילום: דוברות עיריית עפולה)
גולדברג נולד בעיר חלם שבמזרח פולין. כשפרצה מלחמת העולם השנייה והנאצים כבשו את חלם הם הועברו למחנה ההשמדה 'סוביבור'. שם אביו, שהיה רב, נרצח בגיל 52. "אחותי נהרגה מההפצצות. כשהגרמנים באו הם לקחו 2,000 יהודים הכי יפים והכי חזקים והרגו אותם. קראו לזה 'יום שישי המדמם'. הביאו יהודים מצ'כיה, סלובקיה ונתנו לכלבים לאכול להם את הרגליים, סיפר גולדברג בכאב למיינט העמק לפני מספר שנים. "כל ילד בגיל 13 היה צריך להירשם. נתנו לי לסחוב לבנים ולחתוך קש לסוסים".
3 צפייה בגלריה
שורד השואה אריה גולדברג
שורד השואה אריה גולדברג
שורד השואה אריה גולדברג
(צילום: ריאן)
גולדברג הועבר בזמן המלחמה למחנה ההשמדה אושוויץ, כשהגיע לשם הוא מספר כי נתקל בנאצי שהצמיד לעברו אקדח ואמר לו בגרמנית: 'אם האקדח ירצה אתה חי, אם לא אתה מת'. "נישקתי את האקדח אז הוא לא השתמש בו", סיפר אז.
לדבריו, באושוויץ השתתף גולדברג במרד ולאחר שדוכא נתפס על ידי הגרמנים. "קיבלתי מכות. אני לא יודע איך נשארתי שלם", סיפר באותו ריאיון ל'מיינט העמק', "אחד הגויים שעמד מהצד אמר לי בפולנית: 'ילד תחזיק מעמד'. כשהרביצו לי והנאצי עמד עם המגף שלו על הצוואר שלי, הגוי אמר לו: 'אתה רואה שהוא כבר גמור, תעזוב אותו'".
הוא שרד את השואה במהלכה איבד את כל משפחתו מלבד אימו. בשנת 1948 כשהוא בן 22 עלה לישראל.