יהודה כהן, מנהל יחידת הפיקוח והאכיפה בעיריית עפולה, זקוק בדחיפות לתרומת כליה. "זו האפשרות היחידה שלי לחיות חיים נורמליים", אומר השבוע כהן. "אין לי אופציה אחרת. תרומת כליה יכול להצילה את חיי כי ברגע שהמצב יחמיר הרעלים בגוף יצטברו והם ישתלטו עליו. כל יום שעובר ואני לא עובר השתלה מסכן יותר את החיים שלי. אני מקווה שאמצא את התורם המתאים והכל יעבור בשלום".
1 צפייה בגלריה
יהודה כהן
יהודה כהן
יהודה כהן
(צילום: שרון צור)
כהן (67), תושב עפולה נשוי ואב לשלושה, חלה בסוכרת לפני שמונה שנים. לפני שנתיים, בבדיקה שגרתית, התגלתה פגיעה בכליותיו. עם הזמן המצב הלך והחמיר עד כדי כך שהכליה שלו תפקדה ברמה של 15 אחוזי תפוקה. לפני כחצי שנה בישרו לו הרופאים שהוא חייב למצוא תורם כליה כדי שיוכל להמשיך בשגרת חייו.
יהודה, איך אתה מרגיש?
"לא טוב. אני מקיא ומשלשל בערבים. במהלך היום אני סובל מבחילות, עייפות יתרה וחוסר אנרגיה. הכל ביחד מפריע לתפקוד היומיומי שלי. כליה היא המסננת של הגוף ואם היא לא מתפקדת טוב אז זה גורם לבחילות והקאות. בגלל התופעות האלה אני מוגבל ביציאה מהבית. לא יכול ללכת לאירועים. אני לא מפחד מההשתלה עצמה, כמובן שזה קצת כמו ללכת אל הלא נודע ואני לא יודע איך הגוף שלי יגיב ואיך יקבל את הכליה החדשה, אבל אני לא חושב על זה אלא רק על למצוא תורם".
קראו גם >>>
כהן מחפש כבר חצי שנה תורם כליה אך בינתיים ללא הצלחה. "אני מתאמץ ומחפש תורם. מרים קמפיינים ברשתות החברתיות ובכל מקום שאני רק יכול, אבל עדיין לא מצאתי אף תורם מתאים. כל האנשים שהביעו רצון לתרום כליה נשלחו לבדיקות ונפסלו על רקע בריאותי. אני מחפש תורם שיש לו עדיפות לסוג דם A+. אבל גם אם סוג הדם לא מתאים יש לבית החולים אפשרות לעשות הצרחה של הדם. למשל, אם יש חולה אחר שיש לו תורם עם סוג דם שמתאים לי והתורם שלי מתאים לסוג הדם שלו אז הוא תורם לחולה השני והתורם שלו תורם לי".
איזה עוד קריטריונים מתאימים לתרומה עבורך?
"התורם צריך להיות מעל גיל 25, בריא ללא רקע של מחלות תורשתיות, כאמור בעל סוג דם A+. אם זו אישה אז היא חייבת להיות אחרי לידה. לפי מה שהוסבר לי הניתוח של התורם מאוד קצר וההתאוששות שלו נמשכת רק שלושה ימים, שלי תימשך קצת יותר".