הבחירות הבאות לראשות המועצה האזורית עמק יזרעאל יתקיימו אמנם רק בעוד כשנתיים וחצי, אבל כבר עכשיו מתנהל מאחורי הקלעים המרוץ לתפקיד. זאת בעקבות הצהרתו של ראש המועצה הנוכחי אייל בצר כי לא יתמודד בבחירות 2023.
5 צפייה בגלריה
בניין המועצה האזורית עמק יזרעא
בניין המועצה האזורית עמק יזרעא
בניין המועצה האזורית עמק יזרעאל
(צילום: שרון צור)
בצר בן ה-70 (ביולי יחגוג 71) מכהן בתפקיד ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל משנת 2006, כבר 15 שנים ברציפות. לפני בחירות 2018 הצהיר כי זו תהיה הקדנציה האחרונה שלו. בראיון שהעניק לעיתון 'ידיעות העמק' לרגל יום הולדתו ה-70 חזר בצר ואמר כי לא יתמודד שוב.
לפיכך, מאחורי הקלעים יש כבר מי שעושים הכנות לקראת התמודדות על הראשות ב-2023. נכון לזמן הזה מסתמן כי השלושה הבאים יתמודדו על הראשות – לימור רגב ממושב נהלל, דליה אייל מהיישוב אלון הגליל ושי יזרעאלי ממושב כפר יהושע.
השבוע נשאלו השלושה האם בכוונתם להתמודד על הראשות בבחירות 2023, אך רק אחד מהם הצהיר כי לשם הוא מכוון.

אין החלטה

ממלאת מקום וסגנית ראש המועצה דליה אייל נמצאת כבר הרבה שנים בתפקידים כאלה ואחרים בשירות הציבורי. לאורך השנים לקחה על עצמה אחריות על קידום נושאים רבים ביניהם קהילה ורווחה, חינוך בלתי פורמלי ויישובים. תפקידים נוספים - יו"ר הוועדה למניעת אלימות ברשות, ממונה על הטרדות מיניות ברשות וחברה בוועד המנהל המכללה האקדמית עמק יזרעאל.
5 צפייה בגלריה
דליה אייל
דליה אייל
דליה אייל
(צילום: שרון צור)
האם בכוונתה של אייל להתמודד? "יש עוד שנתיים וחצי לבחירות ואני עוד לא החלטתי מה צעדיי, מהרבה סיבות", הגיבה אייל, "בכל מקרה אם אייל בצר יחליט להמשיך לקדנציה נוספת אני לא אלך נגדו. זה בטוח".

הצהרת כוונות

סגן ראש המועצה ויו"ר ועדת התכנון 'יזרעאלים' שי יזרעאלי נחשב היום לאחד האנשים הקרובים לבצר. בין השניים שוררים יחסים קרובים מאוד ולעיתים נוצר הרושם כי בצר מכשיר את הקרקע לתמיכתו הגלויה ביזרעאלי.
בניגוד לאייל שעדיין מתלבטת, יזרעאלי כבר גיבש את עתידו הפוליטי. "שמתי לי ליעד להיות ראש המועצה אחרי אייל בצר", הצהיר יזרעאלי, "יש לי את כל הניסיון ואת כל הכריזמה. אני חלק בלתי נפרד מההתיישבות החקלאית בעמק יזרעאל ואני בא לשמור על העמק אחרי שאייל יסיים את משמרתו".
5 צפייה בגלריה
שי יזרעאלי.
שי יזרעאלי.
שי יזרעאלי.
(צילום: שרון צור)
למעשה, יזרעאלי מודה כי הוא מבחינתו כבר נמצא בסוג של קמפיין בחירות. "אני מתכונן להשקיע בקידום החינוך והרווחה ושמירה על הקשישים. אני בקמפיין בחירות מהרגע שנבחרתי להיות חבר מליאת המועצה וחבר הנהלת המועצה", אמר יזרעאלי, "אני בא עם קבלות של שירות ציבורי, אני לא פקיד מהמועצה שהחליט פתאום להתמודד. אני איש שירות שבא לשרת את התושבים. המטרה לדעת את העבר ולשמר אותו בשביל שנוכל לבסס את העתיד בשביל הילדים שלנו, שנדע להחזיר את הבנים שלנו שיוכלו לרכוש ולבנות פה בתים שזה מה שאני עושה בוועדה לתכנון ובנייה. אני מתכוון להמשיך לפעול למען ההרחבות הקהילתיות ולבסס אותן ולשמור על רוח העמק. לאף אחד אין ניסיון ופרקטיקה כמו שיש לי וממה שאני יודע אני היחידי מבין כל המתמודדים כרגע שהוא בן העמק".

שומרת על עמימות

לימור רגב כמעט עשתה את הבלתי יאמן בבחירות הקודמות, כשהפסידה באחוזים בודדים לבצר לאחר קמפיין שסחף רבים בכל יישובי העמק.
רגב, בעלת תואר ראשון מאוניברסיטת ת"א, תואר שני במנהל ומדיניות ציבורית מאוניברסיטת חיפה ולימודי ניהול עסקי בכיר באוניברסיטת ת"א, היא היום חברת הנהלה בשורה של ארגונים בהם עמותת ידידי המרכז הרפואי העמק, עמותת קמ"ה בקיבוץ הרדוף המטפלת בנוער בסיכון ובמבוגרים עם צרכים מיוחדים, עמותת "יו-טרן" לשילוב אסירים משוחררים בחברה ובית אבות "מישלב" בעפולה. כמו כן היא מרצה בנושאי החברה האזרחית ומובילה סדרת הרצאות בשיתוף ה"אופן ואלי" ברמת ישי בנושאי מימון המונים, מאבקים ציבוריים, עסקים חברתיים ורתימת קהילות. בנוסף, בעברה ניהלה את פרויקט מורות חיילות סייעות לעולים חדשים בגבעת חביבה ושימשה מנהלת אזור גליל מרכזי של הסוכנות היהודית ובתוך זה את פרויקט "שותפות 2000".
5 צפייה בגלריה
לימור רגב
לימור רגב
לימור רגב
(צילום: ענת קזולה)
לרגב מוניטין כמי שמחברת בין יוזמות, רעיונות, משאבים וצרכים והיא ראשונה להירתם לפרויקטים למען קהילת עמק יזרעאל. בתקופת הקורונה הייתה בין היוזמות של הקמת קהילת תיירות אזורית שקידמה עסקים קטנים בין תקופות הסגר.
האם רגב מתכוונת להתמודד שוב על הראשות או שהיא מיצתה את העניין? בשלב הזה היא שומרת על עמימות. "האמנתי תמיד שאפשר לבנות משהו מיוחד בעמק יזרעאל. להציב מנהיגות של חזון ארוך טווח, המבוסס על שותפות וקהילתיות תוך פיתוח מנועי צמיחה חדשים אשר יעשירו את תושבי ותושבות העמק בחינוך מצוין, כלכלה מקומית חזקה, עשייה מקיימת ואחראית, תרבות פורחת וחקלאות עשירה", הגיבה רגב, "כל האתגרים האלו עדיין קיימים. העמק זקוק לשינוי כיוון מחשבתי אסטרטגי לאור האתגרים העצומים הניצבים בפנינו. אנו מפספסים הזדמנויות ומתעלמים מסכנות הרות גורל לעתיד העמק. מולנו שורה של איומים מוחשיים איתם צריך להתמודד ביצירתיות ובשיתוף פעולה עם הכוחות האדירים של תושבי ותושבות המרחב. אלו גם הסיבות שהביאו אותי להתמודדות הקודמת. בקרוב אגבש החלטה האם להתמודד שוב לתפקיד ראשת המועצה, שללא ספק הינו תפקיד מפתח בהגנה ופיתוח העמק שלנו".

השאלות הפתוחות

ראש המועצה אייל בצר אמנם הצהיר כי זו הקדנציה האחרונה שלו, אך מטבע הדברים לעיתים תוכניות משתנות. ולפיכך עולה השאלה: האם כשהבחירות יתקרבו בצר אכן יודיע כי הוא לא מתמודד?
5 צפייה בגלריה
אייל בצר
אייל בצר
ראש המועצה אייל בצר
(צילום: שרון צור)
מנגד, אם בצר אכן לא יתמודד השאלה המסקרנת תהיה במי יתמוך? אם שני סגניו, יזרעאלי ואייל, יתמודדו לבסוף זה יהיה עבורו לא פשוט לתמוך באחד מהם. אגב, בצר אמר בעבר כי ברגע שיפרוש הוא לא יישב על הגדר אלא יביע תמיכה באחד המועמדים.
שאלה נוספת שעולה היא האם יצטרף למרוץ מועמד נוסף? אולי אחד מחברי המליאה או בכלל מישהו שיראה את עצמו מתאים לעמוד בראש אחת המועצות האזוריות המצליחות והמבוקשות בארץ.