גאווה גדולה נרשמה השבוע בגלבוע כאשר התלמידה מאיה אריאלי, תושבת היישוב גדעונה מבית הספר הרב־תחומי 'עמל עמק-חרוד', קטפה את המקום השני והמכובד בתחרות 'מדענים ומפתחים צעירים (2020)'. זאת בזכות מחקר שערכה בנושא בינה מלאכותית.
2 צפייה בגלריה
מאיה אריאלי. שואפת לתואר במדעי המחשב
מאיה אריאלי. שואפת לתואר במדעי המחשב
מאיה אריאלי. שואפת לתואר במדעי המחשב
(צילום: שרון צור )
מדי שנה מדרגת התחרות היוקרתית, המנוהלת על ידי מוזיאון המדע בתמיכה של משרד החינוך, עבודות מחקר ופרויקטים טכנולוגיים בהיקף של 5 יחידות בקרב תלמידי תיכון בכיתות י'-י"ב מכל הארץ.
התחרות שהיתה אמורה להיערך בחודש מרץ נדחתה בשל התפרצות הקורונה והועברה למתכונת מקוונת. היא התקיימה בשבוע שעבר באפליקציית 'זום'. "את עבודת הגמר עשיתי במסגרת תוכנית 'אלפא' של מכון ויצמן, שנותן מעטפת לתלמידים מצטיינים, ובליווי אישי של פרופסור מטעם המכון", מספרת אריאלי, "במסגרת המחקר פיתחתי סימולציית בינה מלאכותית שמתאמת בין בוטים במרחב, על ידי תיאוריית בחירה חברתית". ובמילים פשוטות יותר: "דמיינו שנתקלתם בפצוע ואתם רוצים להזמין אמבולנס", מסבירה אריאלי. "כיום בודקים בקשר מי הנהג הכי קרוב לאירוע, והוא יישלח לשם. בעתיד יהיו מכוניות אוטונומיות שינהגו לבד, וכשנבקש מאחת מהן להגיע לפצוע בדרך הכי מהירה, הן לא יידעו לעשות את זה. זה מה שפיתחתי בעצם: סימולציה שמתאמת בין כמה גורמים, כדי להגיע למטרה בדרך הכי יעילה ומהירה".
זה מחקר שתרצי לפתח בעתיד?
"באופן כללי אני מאוד רוצה להמשיך בעתיד במדעי המחשב; בפרט בבינה מלאכותית שעוסקת בשאלה איך לגרום למכונות לחשוב כמו בני אדם. יכול להיות שאקח את המחקר ואמשיך איתו, כי יש המון מה לפתח שם ומאוד נהניתי לעסוק בו".
האמנת שתגיעי למקום כה מכובד?
"התחלתי את המחקר כי הוא באמת עניין אותי. העובדה שזכיתי היא בהחלט בונוס וזה מאוד כיף. אבל באתי קודם כל בשם המחקר".
היתה תחושת החמצה כאשר התחרות נערכה דרך 'זום' בגלל הקורונה?
"קצת, כי מדובר בשופטים בכירים וזו היתה הזדמנות נהדרת להכיר אותם. אבל בסך הכל, מוזיאון המדע עשה מאמצים לתת לנו את החוויה הכי טובה שאפשר, בהתחשב בנסיבות".
2 צפייה בגלריה
מאיה אריאלי
מאיה אריאלי
אריאלי. מקבלת מחמאות מהמורים
(צילום: שרון צור )
למרות גילה הצעיר הספיקה אריאלי לעורר גאווה בקרב העוסקים בחינוך בגלבוע, כאשר נטלה חלק משמעותי בתוכניות 'מהנדסות העתיד', 'מדעניות העתיד' ובתוכנית הסייבר של 'מגשימים'. היא אף נבחרה לתפקיד 'שרת המדע' ב'ממשלת העתיד' שהציג הנשיא ריבלין במסגרת יום האישה 2018.
המדענית הצעירה גם לומדת מוזיקה ומנגנת על גיטרה בקונסרבטוריון גלבוע-יזרעאל (בקיבוץ יזרעאל). אבל אם תשאלו אותה, אין לה ספק לאיזה צד הלב נוטה: "מבחינת קריירה אני חושבת שאמשיך למדע, אבל הנגינה תישאר תמיד כתחביב".
ראש המועצה עובד נור אמר על אריאלי: "אנחנו גאים בהישגיה ולא פחות מכך באישיותה המרשימה. מאיה צמחה והתפתחה בערוגה תומכת של משפחה, חברים ובית ספר מצוין. החינוך בגלבוע מבקש לתת מתן מענה לכל תלמיד על פי יכולותיו וכישוריו, פיתוח כישורי למידה, טיפוח מצוינות וטיפוח אהבת הארץ".
אלה קדמי, המורה שליוותה את אריאלי מטעם בית הספר 'עמל עמק-חרוד', אומרת כי "מאיה היא תלמידה מיוחדת, נחושה, דבקה במטרה ומציבה לעצמה יעדים גבוהים. האתגר בפרויקט הזה הוא לא התחרות עצמה, אלא הדרך והיכולת לעשות את עבודת הגמר והמחקר - ועל כך אנחנו מאוד גאים בה".