סנ"צ אייל קהתי, מפקד משטרת מגדל העמק, מסיים בימים אלה את תפקידו. בריאיון מיוחד מסכם קהתי השבוע קדנציה של כמעט ארבע שנים, שבסופן אף "זכה" להתמודד עם מגיפת הקורונה שהיכתה במגדל העמק בעוצמה רבה יותר מאשר במקומות אחרים, ובשיאה הוטל על העיר סגר כללי.
3 צפייה בגלריה
סנ"צ אייל קהתי
סנ"צ אייל קהתי
סנ"צ אייל קהתי
(צילום: שרון צור)
לא הרבה מפקדי תחנות נאלצים להטיל סגר כללי על העיר שהם מופקדים עליה.
"הקורונה היא דבר שלא היכרנו. כמו כל עם ישראל, גם אנחנו הופתענו מהנגיף הזה. אבל אני חייב לציין שמשטרת ישראל ידעה להתעשת מהר מאוד. גייסנו את כל השוטרים והכנו אותם מנטלית. כל השוטרים והקצינים בתחנה היו בחזית יום יום, 24/7. סגרנו את העיר שהיתה מקום שני באחוז החולים לעומת כלל האוכלוסייה בארץ. העברנו מסרים יחד עם הרשות, התקשורת והרבנים. לצערי, הרבה פעמים האוכלוסייה החרדית מותקפת, אבל אני חייב להגיד מילה טובה על הרבנים והנכבדים של האוכלוסייה החרדית - כולל הרב גרוסמן והרב אברהם מנחם, הרבנים הראשיים של מגדל העמק - שהתגייסו למאבק. היום אנחנו עומדים על מספרים בודדים של חולים, ואני שמח על כך".
באילו קשיים נתקלתם בזמן הקורונה?
"דבר ראשון, בחוסר הבנה של התושבים. אנשים לא הבינו בהתחלה מה קורה. היה קושי נוסף בהגעה לאוכלוסייה קשישה ולמקרים קשים של משפחות שסובלות מקשיים כלכליים. היה צורך לגייס את הרשות המקומית להגיע לאותם אנשים".
בעצם טיפלתם גם במקרים שלא שייכים אליכם ישירות.
"כן. הרבה אנשים מצלצלים אלינו למוקד 100 בלי לדעת שמשטרת ישראל לא אמורה לטפל בעניין שבגללו הם פונים. אבל אנחנו לא יכולים להגיד 'לא' לאזרח ואנחנו מערבים את אותם גורמים שצריכים לטפל בו".
מה עם השוטרים שנמצאו בחזית המאבק בקורונה? איך הם התמודדו?
"לשוטרים יש חששות כמו לכל אזרח. יש שוטרים עם הורים מבוגרים בבית, או שהם בעצמם הורים לילדים עם מערכת חיסונית חלשה. היה צריך לתת פתרונות לאותם שוטרים וידענו איך להכיל את זה. אני חייב לציין שכל השוטרים הבינו את גודל השעה וכולם התגייסו. לא מוכר לי אפילו אירוע אחד ששוטר אמר שהוא לא יכול או לא רוצה לבצע את התפקיד, ההיפך: הם נרתמו בשעות לא שעות, ימים על גבי ימים. צריך להצדיע להם ולהגיד להם שאפו גדול ותודה".
"ירידה בפשיעה"
קהתי (47) מתגורר בשמשית, נשוי ואב לשלושה. הוא התגייס למשטרה ב־1996 ושירת במגוון תפקידים. בספטמבר 2016 מונה למפקד משטרת מגדל העמק.
מה ההרגשה לסיים תפקיד מנהל התחנה?
"זו הרגשה מעורבת. זה לא פשוט לעזוב, בפרט אחרי שהכרתי את השוטרים ואת האוכלוסייה ונקשרתי אליהם. מאידך, כקצינים אנחנו רגילים לכך שאנחנו עושים קדנציה ועוזבים לתפקיד הבא; אז משמח אותי להכיר כל פעם מקום חדש, להתפתח אישית ומקצועית ולבנות דברים חדשים".
3 צפייה בגלריה
סנ"צ אייל קהתי
סנ"צ אייל קהתי
סנ"צ אייל קהתי. "נמשיך לעמוד במשימות שלנו"
(צילום: שרון צור)
מגדל העמק נחשבת מורכבת מבחינת רמת הפשיעה שלה?
"רוב תושבי מגדל העמק הם אנשים נורמטיביים וטובים, שרוצים לחזור מהעבודה ולחיות את חייהם, כמו כל אזרח במדינת ישראל. נכון שהמצב הסוציו־אקונומי במגדל העמק הוא לא מהגבוהים שיש, אבל מנגד, זו עיר שמשלבת אזרחים ותיקים ועולים חדשים, עדות שונות ומכלול של גוונים חברתיים. יש בה גם גרעין קטן של עבריינים שאיתו אנחנו צריכים להתמודד ואני חושב שאנחנו עושים את זה בצורה טובה".
ספר על ההצלחות שהיו לך בתפקיד.
"עם עובדות אי אפשר להתווכח: בשלוש השנים האחרונות השלמנו ירידה מגמתית של עשרות אחוזים בכל שנה בעבירות הפשיעה, כולל התפרצות לדירות, לכלי רכב ולעסקים. זה משפיע מאוד על תחושת הביטחון של הציבור. התחום הטריטוריאלי של התחנה כולל את עמק יזרעאל, רמת ישי, מגידו ויקנעם. זה שטח גדול מאוד, ועם כל המורכבות של זה יש ירידה בפשיעה".
"שיתוף פעולה"
אחת הבעיות המוכרות שעל המשטרה להתמודד איתן היא האמל"ח (אמצעי לחימה) בכפרים באזור. גם כאן מדווח קהתי על הצלחות: "יש עלייה בתפיסת האמל"ח ובלחימה בנשק הלא חוקי ועלייה בהגשת כתבי אישום נגד סוחרים ומשתמשים באמל"ח. צריך לשמר את ההצלחות האלה. גם במגזר הערבי אנחנו רואים את העלייה המתמדת בדרישה לשירותי המשטרה, ואני שמח על כך. אני קורא מפה לציבור הערבי להמשיך להתקשר למשטרת ישראל. זה משמח אותי שיש אמון הולך וגובר במשטרה ושיתוף פעולה טוב יותר עם האוכלוסייה במגזר הערבי, שמסייעת לנו היכן שאפשר. בסופו של דבר כולנו רוצים לחיות חיים שקטים בלי הפרעות".
איך היחסים שלך עם ראש העיר אלי ברדה?
"מצוינים. יש בינינו הבנה שאנחנו צריכים אחד את השני. המשטרה לא יכולה לעבוד בלי הרשות או הרשות בלי המשטרה, אחד משלים את השני. אנחנו יודעים לעבוד יחד בשיתוף פעולה, וראיה לכך, אירועי הקורונה האחרונים - יחד הצלחנו לבלום את המגיפה במגדל העמק. אני מאחל לכל מפקד תחנה שיהיה לו עמית כמוהו בראש הרשות מקומית. אלי דואג לתושבים ויודע לדרוש כשצריך, ואני מאחל לו בהצלחה בהמשך".
3 צפייה בגלריה
ראש העיר אלי ברדה עם קצין משטרה
ראש העיר אלי ברדה עם קצין משטרה
ראש העיר אלי ברדה
(צילום: שרון צור)
לדעתך, צריך להגדיל את התחנה במגדל העמק?
"תמיד יש צורך בעוד שוטרים ובעוד כוחות. אבל גם כיום, עם מה שיש לנו, אני חושב שאנחנו עושים את הדברים בצורה נכונה ויודעים להבדיל בין עיקר לטפל. אנחנו עומדים ונמשיך לעמוד במשימות שלנו. תמיד יש צורך בעוד כוחות, אבל אני לא יודע אם זה יקרה - בפרט עם המצב הכלכלי כיום".
בהזדמנות זו מבקש קהתי להודות לכל מי שעזר לו במאבק בקורונה בפרט, ובעבודתו כמפקד התחנה בכלל: "אני רוצה להגיד תודה לכל הגורמים שלקחו חלק בעבודה הסיזיפית הזו, ברשות ובפיקוד העורף. תודה גם לקצינים ולשוטרי התחנה, שמלווים אותי יום יום ושעה שעה ועושים עבודת קודש 24/7. יש לנו עוד הרבה מה לעשות ואנחנו נמשיך כמובן לעשות לטובת הציבור שאנחנו אמונים על בטחונו".
פורסם לראשונה: 11:08, 30.05.20