לאחר שהעתיקה את מגוריה לטבריה לפני תשעה חודשים, עו"ד שני אילוז מצהירה שתתמודד בבחירות לראשות עיריית טבריה, בעוד כשלוש שנים.
2 צפייה בגלריה
עו"ד שני אילוז
עו"ד שני אילוז
עו"ד שני אילוז
(צילום: שרון צור)
אילוז (39), נשואה ואם לשניים, נולדה וגדלה בשיכון ד' בטבריה. היא עזבה את העיר בגיל 19 לטובת לימודים אקדמיים והשלימה תואר ראשון ושני במשפטים. כיום היא לומדת לתואר נוסף במדעי המדינה. בשנים האחרונות התגוררה עם משפחתה בראשון לציון ולאחרונה חזרה כאמור להתגורר בטבריה, סמוך להוריה ולמשפחתה המורחבת.
אילוז, אחת מעורכות הדין המובילות בארץ, מתמחה בייצוג אסירים לאחר הרשעתם. בין השאר ייצגה אסירים מפורסמים, בהם נוחי דנקנר, משה קצב ואהוד אולמרט. "גרתי בראשון לציון אבל העבודה שלי תמיד היתה בצפון. אני עובדת לרוב בבתי הכלא 'צלמון' ו'חרמון' בצפון ובבית המשפט בנצרת. הייתי מוצאת את עצמי מגיעה לכמה ימים לטבריה וישנה אצל ההורים".
ההחלטה - הדרמטית מבחינתה - להיכנס לעולם הפוליטי הסבוך בטבריה ולהתמודד בבחירות לראשות העיר התבשלה עוד לפני הבחירות המקומיות האחרונות: "ההחלטה לא באה משום מקום, היא מקננת בי כבר הרבה זמן", אומרת אילוז. "חצי שנה לפני הבחירות האחרונות פנה אלי ציון פיניאן (חבר כנסת לשעבר וחבר מועצת העיר לשעבר מטעם הליכוד - ד.ד). הוא הגה את הרעיון. הוא התקשר אליי ואמר שהוא קורא לי לדגל וביקש ממני להתמודד לראשות העיר טבריה. הייתי בהלם. לא חשבתי על רעיון כזה. באותו שלב הייתי בעיצומו של הייצוג של נוחי דנקנר ולא עזבתי, אני מאוד נאמנה לעבודה וללקוחות שלי".
למה דווקא עכשיו? יש זמן עד הבחירות.
"אני חושבת שלטבריה אין זמן ואין אפילו דקה להשאיר אותה ככה. אני חושבת שיהיו בחירות הרבה לפני הזמן. ככל שבדקתי אני מבינה שהעירייה פחות או יותר מאוזנת תקציבית. אין שום סיבה להשאיר את העיר בידי ועדה קרואה".
את קוראת לאריה דרעי לעשות בחירות?
"אני קוראת לאריה דרעי להוציא את העיר לבחירות ולהחזיר את המנדט לטבריינים. הטבריינים מאוד אינטליגנטיים, אנחנו נעמיד את עצמנו לבחירה ושהטוב ביותר ינצח. מבחינתי כל מועמד הוא ראוי ואני לא פוסלת אף אחד. יש אנשים שחושבים שאם הם יגדפו ויטנפו אז הציבור הטברייני יאמין להם, אבל לא. יש הוכחות ודברים בשטח והם צריכים לעמוד למבחן הציבור".
2 צפייה בגלריה
עו"ד שני אילוז
עו"ד שני אילוז
עו"ד אילוז. "אני קוראת לאריה דרעי להוציא את העיר לבחירות"
(צילום: שרון צור)
אילוז מודעת לחשיפה הציבורית שההתמודדות הזו תביא איתה, והיא מוכנה לשלם את המחיר. "בעקבות ההצלחה שלי, התקשורת הארצית מאוד התענינה בי", היא מספרת. "עורכת הדין הצעירה משיכון ד' שהצליחה וייצגה נשיא מדינה, ראש ממשלה ואישי ציבור אחרים. אם אתה בוחר להיות איש ציבור או אדם מוכר, תדע שאתה צריך לדבר על הכל. אני בחרתי לחשוף דברים רגישים, כמו תקיפה מינית שעברתי בילדות. אני חושבת שאיש ציבור צריך להגיע נקי כפיים ולשים את הכל על השולחן".

"טבריה בלבנו ובדמנו"

על אף שלא התגוררה בטבריה בשנים האחרונות, אילוז מעידה על עצמה שתמיד היתה מחוברת לעיר: "כל השנים, גם כשלא גרתי בטבריה, תמיד היה לי אכפת מהעיר וניסיתי להביא אנשים שישקיעו בה. אין אחד שעוזב את טבריה ולא אכפת לו. טבריה בלבנו ובדמנו. יש לי חברים שעזבו את טבריה והיום גרים בכל רחבי הארץ, שעשו קריירות מדהימות, וכולם כמהים לראות את העיר הזו מתפתחת ונרתמים למשימה".
מהי טבריה בשבילך?
"טבריה בשבילי היא בית. בשנים שגרתי במרכז בקושי הכרתי את השכנים שלי. אבל טבריה זה משהו אחר. עברתי עכשיו לגור בטבריה ותוך כמה ימים הילדים שלי כבר הספיקו להכיר את כל השכנים ואני הולכת לקפה אצל השכנה. הטבריינים כולם אוהבים, חמים ומכניסי אורחים".
העובדה שעזבת את העיר ועכשיו את חוזרת אליה יכולה לפגוע באמון כלפייך?
"פיזית לא גרתי בטבריה וזה משהו שפרוס על השולחן, אבל מה לעשות שלצערי הרב, אנשים שרוצים להצליח נאלצים לעזוב את העיר. אני רוצה עכשיו לשנות את זה. אני רוצה שמישהו שמסיים תיכון והולך לצבא, שתהיה לו אוניברסיטה ללמוד בטבריה ויוכל להצליח גם בעיר הזו. אני מצרה על כך שבנערותי הבנתי שבעיר הזו אני לא יכולה לעשות קריירה, אבל זה לא צריך להיות ככה. טבריה לא צריכה להיות שונה ממקומות אחרים כמו תל אביב, חיפה ואזור המרכז. מה שיש במרכז צריך להיות גם בטבריה. העיר הזו תתקדם וזו רק שאלה של זמן. אני רוצה שתהיה הזדמנות שווה לכל אחד בטבריה, גם מבחינה תעסוקתית. אם תהיה תיירות ופיתוח סביבתי, ברור שגם התעסוקה תתפתח".
אילוז הודפת את הטענות על עבודתה בייצוג עבריינים: "חשוב לי שיודגש שאני לא מייצגת אותם בהליך הפלילי, אני מייצגת אותם אחרי שהם מורשעים. מבחינתי, אם אני מצליחה לעזור לאדם לתקן את הדרך שלו, משכנעת אותו לעבור הליך טיפולי בכלא ולהצטער על הדברים שעשה, זו שליחות כמו כל דבר שאני עושה בחיים".
עכשיו היא רוצה לרתום את ניסיונה ואת הקשרים שצברה במהלך השנים לטובת העיר: "הטבריינים עייפים מהבטחות. הם צריכים שמישהו יבוא לעבוד בשבילם. ראשת עיר שתדע לדפוק על שולחנות, כי הממשלה הזניחה את העיר טבריה במשך שנים ארוכות ונתנה תיעדוף לערים אחרות. טבריה ידועה כעיר שמצביעה ליכוד; יחד עם זאת אנחנו נצביע למי שדואג לנו ולא למי שדאג לייבש אותנו כל כך הרבה זמן. אני מצפה להצהרה מהליכוד שהם תומכים בי. הצהרה שבה הם יגידו לטבריינים שאנחנו מאמינים בעיר הזו, נתקצב אותה ונצעיד אותה קדימה, כי כך זה צריך להיות - ואם זה לא יהיה ככה אנחנו נכריח אותם שזה יקרה, כי אנחנו לא פחות טובים ממקומות אחרים".

"חייב להיות שוויון"

לשאלה "עד כמה את מכירה באמת את הבעיות של העיר", היא משיבה: "אני נפגשת המון עם תושבים. אני לא יהירה, אני לא יודעת הכל ואני לומדת. הכי חשוב לי ללמוד מאנשים בשטח. אני כל היום נמצאת בפגישות עם אנשים ומהם אני לומדת הכי הרבה על הבעיות והמצוקות שלהם. מה שמחמם לי את הלב הוא שאנשים לא התייאשו לגמרי, אנשים אוהבים את העיר הזו".
מה עמדתך לגבי פתיחת עסקים בשבת?
"זו עיר תיירות, אין פה שאלה בכלל. העיר צריכה להיות פתוחה, נקודה. אבל צריך לעשות את זה בחוכמה, כמו בירושלים, שבה כל המגזרים חיים יחד בשלום. כל עוד אין פרובוקציות, הכל יהיה בסדר".
את חושבת שטבריה התחרדה?
"מבחינת דמוגרפית ומספרית רואים אחוזי גדילה של הציבור החרדי. צריך לכבד את כל המגזרים, אי אפשר להגיד 'בוא נזרוק את כל החרדים'. צריך לשמוע גם את המצוקות שלהם. אסור שמגזר אחד יכפה על המגזר השני. צריך להשקיע בחינוך, במתנ"ס, חוגים והעשרה למגזר החרדי, ולהקים אגף חרדי כמו שעשו בעיריית ירושלים. מצד שני, גם המגזר החילוני צריך לקבל את אותם דברים, חייב להיות שוויון".