הלהקות הצבאיות היו בעבר שם דבר במוזיקה הישראלית. בשיא פריחתן, בשנות ה־60 וה־70 של המאה הקודמת, הן סיפקו להיטים רבים שהפכו עם השנים לנכסי צאן ברזל בזמר העברי.
6 צפייה בגלריה
להקת פיקוד צפון מודל 2022
להקת פיקוד צפון מודל 2022
להקת פיקוד צפון מודל 2022
(צילום: יוסי וקנין)
בין הלהקות המצליחות ביותר היתה גם להקת פיקוד צפון, שמתברר שלמרות שלא שמענו עליה מאז אמצע שנות ה־80 היא עדיין פעילה. אמנם היא עברה לא מעט גלגולים, לא הוציאה הרבה שנים להיט ולא פועלת כמו במתכונת של פעם, אבל ממשיכה לשיר ולהופיע בפני חיילים, חיילי הצפון.
את חברי להקת פיקוד צפון מודל 2022, ארבעה במספר, מצאנו באולפן קטן בטירת כרמל של המלחין והמעבד נועם זלטין. בימים אלה הם עובדים על רפרטואר חדש של שירים ובין לבין מגיחים להופעה בבסיסים ברחבי הצפון, בעיקר בערבי גדודים.
חברי הלהקה מודל 2022 הם: מפקדת הלהקה רב"ט ליאור זריבי, בת 20 מנהריה, התגייסה במחזור הגיוס אוקטובר 2020. בוגרת מגמת מוזיקה באולפנת הראל והלהקה העירונית של נהריה 'קולות נהריה'. משמשת כזמרת סופרן בלהקה; רב"ט נוי אזולאי, בת 20 מקרית חיים ובוגרת תיכון קרית חיים. היתה בלהקת בית הספר במשך שש שנים. בתפקידה בלהקת פיקוד צפון היא זמרת אלט;
טוראי עמית הורוביץ, בת 20 מכפר תבור. זמרת מצו בלהקה. התגייסה באוקטובר 2021 אחרי מכינה קדם צבאית, למדה בבית הספר כדורי במגמת דיפלומטיה וביולוגיה. לאורך השנים לא היתה במסגרת שירה, אבל רקדה ולמדה פיתוח קול באופן פרטי; טוראי ליעד פרידמן, בן 19 מקרית חיים. זמר בלהקה. התגייס באוקטובר 2021. היה עם חברתו ללהקה נוי אזולאי בלהקת התיכון. עבור כולם ההשתתפות בלהקה המיתולוגית היא חלום שהתגשם.

תהליך ארוך

להקת פיקוד צפון הוקמה בשנת 1954 כתוצאה מאיחוד של קבוצת שחקנים מלהקת פיקוד דרום וחברי להקת גולני. לאורך השנים היא הולידה להיטים בלתי נשכחים כמו 'בגלל מסמר', 'מלכות החרמון', 'לצפון באהבה', 'מתוק מתוק', 'קום והתהלך בארץ', 'כד הקמח' ועוד. בין הדמויות הבולטות שכיכבו בה היו לוליק לוי, בני ברמן, יגאל בשן, דודו דותן, דני שטג ואחרים. בוגרי הלהקה האחרונים המוכרים הם משה פרץ ואוהד שרגאי.
6 צפייה בגלריה
להקת פיקוד צפון
להקת פיקוד צפון
עם אלוף פיקוד צפון אמיר ברעם
(צילום: דובר צה"ל)
בשנת 1978, בהוראתו של הרמטכ"ל דאז רפאל איתן (רפול), פורקה הלהקה כמו יתר הלהקות הצבאיות. שש שנים לאחר מכן אוחדה שוב ופעלה עוד כמה שנים עד לפירוקה בתחילת שנות ה-90. לפני 20 שנים בשנת 2001 פתח פיקוד צפון מחדש את הלהקה.
אצל כל חברי הלהקה של היום ניכרה האהבה למוזיקה ולשירה כבר מגיל צעיר והגיוס ללהקה הצבאית היה כאמור התגשמות חלום, אבל הדרך עד הבשורה המשמחת היתה מפרכת וכללה אודישנים ומבחנים רבים. שלושת השלבים הראשונים היו שלבי שירה של המתמיינים בפני פאנל שופטים מתחלף הכולל את מעבדי המוזיקה של הלהקות הצבאיות ואמנים מתעשיית המוזיקה כמו הבמאי משה קפטן המנהל האמנותי של תיאטרון הבימה, הראל סקעת ועידן רייכל.
מה שרתם באודישן הראשון?
זריבי: "אני זוכרת מה שרתי באודישן האחרון. שרתי את 'כשהלכת' ואת 'אולי הפעם'".
אזולאי: "אני שרתי 'כשהלכת' באודישן הראשון".
פרידמן: "שרתי את 'אני אש' ו'לשם' של מירי מסיקה.
הורוביץ: "'גיבור של אמא' של משה פרץ".
הלחץ באודישנים כשנדרשו לבצע את השיר בפני פאנל השופטים היה גדול, אך הם עמדו בו בהצלחה. זריבי: "זה לא נופל בלחץ מאודישן של תוכנית ריאליטי. אני התמודדתי בריאליטי בתוכנית 'אביב או אייל' והגעתי לשלב 20 האחרונים וגם נוי נבחנה ב'אקס פקטור' והאודישן ללהקה הצבאית היה לא פחות מלחיץ".
הורוביץ: "כדי להתכונן לאודישן הזה שלחו לנו סקיצה של השיר שאנחנו הולכים לבצע ביחד עם החיילים בלהקה וכל אחד צריך ללמוד את התפקיד שלו בשיר. כשעלינו לשיר על הבמה, השופטים בחנו את היכולת שלנו להשתלב מבחינה קולית ומקצועית וגם מבחינת הופעה בימתית וברמה החברתית".
6 צפייה בגלריה
להקת פיקוד צפון
להקת פיקוד צפון
מימין לשמאל: נוי אזולאי, ליעד פרידמן, ליאור זריבי ועמית הורוביץ
(צילום: יוסי וקנין)
אחרי שסיימו בהצלחה את ארבעת שלבי המיון הראשונים הגיעה ההודעה המיוחלת שבישרה להם כי הם התקבלו ללהקה צבאית. "אני צרחתי מאושר", סיפרה אזולאי, "קיבלתי את ההודעה אחרי חודשיים קשים של חוסר ודאות שלא ידעתי אם עברתי או לא. זה היה מרגש. האחוזים לקבלה ללהקה צבאית מאוד נמוכים. בכל שנה יש שלושה מחזורי גיוס שנבחנים בהם אלפי חיילים. במחזור שלנו נבחנו 3,000 חיילים ומתוכם נבחרנו 13 זמרים בסך הכל".
פרידמן: "אני לא צרחתי. אצלי זה היה שונה, כי אני הייתי בטוח שלא התקבלתי אבל הסתבר שנכנסתי לרשימת המתנה. התחלתי כבר לעשות מיונים אחרים ופתאום משום מקום קיבלתי את ההודעה שהתקבלתי".
אחרי טירונות כלל צה"לית התבצע במפקדת קצין חינוך ראשי בתל השומר שלב השיבוץ של אלו שהתקבלו ללהקות הצבאיות השונות.

לעשות שמח

בסיס האם של להקת פיקוד צפון היה ונשאר מפקדת פיקוד צפון בצפת, אליו מגיעים חברי הלהקה מדי פעם בעיקר להופעות בפני החיילים ולעניינים מינהלתיים. "אנחנו שייכים בטייטל לפיקוד צפון, אבל בגלל שאנחנו להקה צבאית אין לנו חדר חזרות או חדר מוזיקה בבסיס", מסבירה זריבי מדוע הם לא נמצאים רוב הזמן בצפת.
הלו"ז של חברי הלהקה כולל ימי הופעות אצל חיילים בבסיסים השונים בצפון וימי חזרות בטירת כרמל באולפן של המעבד המוזיקלי של הלהקה נועם זלטין שאחראי גם על בחירת השירים ועיבודם. הלהקה גם עורכת חזרות מדי שבוע באולפני מוזיקה שונים בצפון.
6 צפייה בגלריה
יגאל בשן ז"ל
יגאל בשן ז"ל
יגאל בשן ז"ל
(צילום: שמואל יערי)
עכשיו נמצאת הלהקה בתקופת ההפקה שבה היא בחרה את רפרטואר השירים איתם היא תופיע. הרפרטואר מגוון וכולל קלאסיקות של שירי הלהקה לצד שירים חדשים. אזולאי: "יש לנו כמה שירים קלאסיים כמו 'מלכות החרמון', 'לצפון באהבה' וכל השירים של האוגדות שלנו כמו אוגדה 210 וגולני".
זריבי: "ההחלטה מה אנחנו שרים מתחלקת לטקסי מצטיינים, ערבי גדוד ושירי זיכרון. לטקסי מצטיינים אנחנו בוחרים שירים שרלוונטיים לטקסים. כל מיני שירים על התחלות ועל דרך, כמו 'הדרך שלך', 'לבחור נכון', 'בזמן האחרון' - לרוב לא שירים של להקות צבאיות. בערבי גדוד, כמו זה שהיה לנו בשבוע שעבר ברמת הגולן בגדוד 101 של הצנחנים, אנחנו שרים שירים מזרחיים, שירי מסיבה ושירים מרימים. ההופעה נמשכת כארבעים דקות ואנחנו לא מבזבזים זמן על שירים שלא יעבדו".
הורוביץ: "המטרה לעשות שמח לחיילים".
אם תשירו בערב גדוד 'מלכות החרמון' כולם יסתובבו וילכו?
הורוביץ: "כן, הם ילכו כי זה לא מתאים לאירוע".
זה קרה? נעלבתם?
זריבי: "קצת, אבל זה חלק מהתפקיד שלנו. היו גם מקרים שבאנו להופעה ולוחמים ביינישים קמו והלכו. זה מובן. לא נפגענו".
6 צפייה בגלריה
עטיפת תקליט של להקת פיקוד צפון
עטיפת תקליט של להקת פיקוד צפון
עטיפת תקליט של להקת פיקוד צפון
(עטיפת תקליט של להקת פיקוד צפון)
אזולאי: "הרבה פעמים כשאנחנו באים לערבי גדוד החיילים נמצאים במצב שהם אחרי מסע ועייפים. אנחנו צריכים למצוא את הדרכים לעניין אותם. אם לא נביא שיר מקפיץ שהם אוהבים הם יעדיפו ללכת לישון".

פידבק מאלוף הפיקוד

בחירת השירים נעשית על ידי סיעור מוחות. "אנחנו קודם כל יושבים עם עצמנו. כל אחד מציע שירים שהוא חושב שהם מתאימים, עושים סינון עם המעבד שלנו נועם זלטין והוא בודק איתנו מה עובד ומה לא עובד בפועל", מסבירה אזולאי, "הוא נותן עוד רעיונות משלו כי בסופו של דבר הוא יודע מה הכי טוב. כשאנחנו מחליטים על רשימה מסודרת מתחילים לעבוד על חלוקה של סולואים ועיבודים למיניהם. הוא גם עושה לנו את כל הפלייבקים".
מה יש ברפרטואר החדש?
אזולאי: "רוב הרפרטואר שלנו הוא קאברים או מחווה לקלאסיקות של פעם. בחרנו שירים שהם גם קלאסיקות שכיף לשמוע אותם. לטקסים בחרנו את 'עכשיו התור לאהבה' וכל מיני שירים של אמיר דדון".
באיזה בסיס הכי נידח בצפון הייתם?
זריבי: "היינו בטבת ובצנובר".
הייתם גם במוצבים על גבול לבנון?
אזולאי: "עדיין לא עשינו סבב מוצבים. אנחנו רוצים לעשות ואנחנו עובדים שזה יקרה".
6 צפייה בגלריה
להקת פיקוד צפון
להקת פיקוד צפון
הופעה של להקת פיקוד צפון
(צילום: דובר צה"ל)
פגשתם את אלוף פיקוד צפון אמיר ברעם?
אזולאי: "הוא אוהב אותנו. אחרי כל הופעה הוא בא ולוחץ לנו את היד ואומר לנו שלום. אכפת לו, הוא מאוד מתייחס למוזיקה, זה באמת מעניין אותו. כשאנחנו מבצעים שיר חדש או עיבוד חדש הוא אומר לנו 'כל הכבוד' על השיר. כשהוא עולה לנאום אחרי הופעה שלנו הוא מפרגן".
הוא לא ביקש שתכתבו שיר חדש?
אזולאי: "לא, הוא נהנה מכל השירים שאנחנו עושים. מרגישים שהוא אוהב מוזיקה".

נאמנים לצפון

מפתיע או לא, אבל בעוד חודשיים תוציא להקת פיקוד צפון שיר חדש. "קוראים לו 'שביל לצפון' שזלטין כתב והלחין", עדכנה המפקדת זריבי. האם הוא יצליח כמו להיטי העבר של הלהקה? ימים יגידו.
איך העבודה עם המפיק נועם זלטין?
אזולאי: "הכי כיף בעולם. זו נקודת אור בשבוע. הוא יודע מה מתאים לנו יותר ממה שאנחנו יודעים. אנחנו סומכים עליו בעיניים עצומות".
הורוביץ: "הוא מוכר ברמה גדולה יותר מהלהקות הצבאיות. הוא המפיק הראשי של השיר האחרון לאירוויזיון שביצעה עדן אלנה, 'סט מי פרי'. הוא מוזיקאי מטורף. באישיות שלו הוא אדם צנוע ויחד עם זה הוא מאוד מקצועי וחד. העבודה איתו היא הכי אמיתית שיש ובלי מניירות מיותרות".
יש שיר חדש שהוצאתם שכיכב ברדיו?
זריבי: "היום להקות צבאיות כבר לא מוציאות שירים. לא מקצים להן את המשאבים כמו פעם ולא מתייחסים אליהן באותה הרצינות כמו פעם. הפעם האחרונה שהוציאו אלבום להקות היתה ב-2018".
הייתם רוצים לייצר קלאסיקה חדשה?
זריבי: "ברור. אנחנו לא משאירים שום חותם, בעוד עשר שנים לא יידעו שהייתי בלהקת פיקוד צפון וזה מפריע".
אבל אתם גאים לשרת בלהקה צבאית?
הורוביץ: "בטח, אבל המקום של הלהקה הצבאית היום הוא אחר ממה שהיה פעם. אני הכי רוצה לפרוח ולהיות כוכבת, אבל בסוף הסיבה שהלהקות הצבאיות קיבלו כזה מקום נכבד בעבר היה כי אז הצבא עצמו היה הגיבור. בישראל של 2022 זה קצת אחרת. עם זאת בסוף אנחנו מאמינים שיש לנו תפקיד חשוב בהבאת התרבות לצבא. המקום של הלהקות עדיין חשוב ורלוונטי".
מה מיוחד בלהקה שלכם?
זריבי: "אנחנו מייצגים משהו הרבה יותר גדול מתג של חיל החינוך. פיקוד צפון זה סוג של גאוות יחידה. כשאני אפגוש חייל שאני אדע שמשרת בצפון אני אגיד לו 'אתה שלנו, אתה משרת בשטח שלנו'. זו גאוות יחידה שאני לא חושבת שמישהו שמשרת בלהקה במרכז הארץ יכול להרגיש אותה".
אזולאי: "גם כולם מכירים אותנו בפיקוד. רוב הגורמים הגדולים בפיקוד כמו אלוף אמיר ברעם וכל האנשים החשובים יודעים מי אנחנו ומכירים אותנו שאנחנו הלהקה של הפיקוד. שאין עוד אחת כזו".
הורוביץ: "בסוף כולנו צפוניים. לא ישבצו מישהו בלהקה שגר בדרום. אני יכולה להגיד על עצמי שלא ידענו אילו תקנים יהיו פתוחים לשיבוץ. רציתי להיות בלהקת פיקוד צפון. בסוף זה הבית, אני צפונית וגאה להיות צפונית ואוהבת את הצפון. בחלום שלי אני רואה אותי מקימה את ביתי בעתיד בצפון. יש איזשהו קסם בצפון, אנשים שגדלו והתחנכו פה מרגישים קצת אחרת".

שאיפות גדולות

מתוך הלהקות הצבאיות פרצו לא מעט זמרים וזמרות שטיפחו קריירה עשירה, ארוכה ומצליחה. גם לחלק מחברי להקת פיקוד צפון מודל 2022 יש שאיפות להצליח בעולם הבידור. "אני רוצה ללמוד משחק ואולי ללכת לפתח את השירה", אמרה אזולאי, "אני מרגישה שעולם הבמה מושך אותי. אם אשלב אותו עם מוזיקה זה יהיה מושלם. החלום הגדול הוא להופיע על הבמות הכי גדולות".
לזריבי יש כבר תוכנית סדורה: "בעזרת השם אני מתכננת ללכת לצוות בידור באילת כעבודה מועדפת. השאיפה שלי להמשיך להתעסק במוזיקה אבל אין לי עדיין מסלול ספציפי. אולי אני אנסה שוב ריאליטי".
הורוביץ: "לא הגעתי ללהקה צבאית בידיעה שארצה להמשיך לעסוק בזה, יכול להיות שכן. עוד לא חשבתי על זה לעומק".
פרידמן מסכם: "אני עדיין לא חושב מה אעשה אחרי הצבא. כשהזמן יבוא - אחליט".
פורסם לראשונה: 16:10, 11.02.22