בשקט בשקט, לאט אבל בטוח, סולל לעצמו שניר פרידמן את הדרך לצמרת. אחרי שהיה חבר מליאת המועצה, מנהל יישוב באזור רמת מנשה, הקים את מרכז הצעירים בגלבוע וכיהן כמנכ"ל החברה הכלכלית, מרגיש פרידמן בשל להנהיג כעת את הגלבוע.
5 צפייה בגלריה
שניר פרידמן
שניר פרידמן
שניר פרידמן
(צילום: שרון צור)
19 שנה אחרי שנכנס לפוליטיקה המקומית הוא מתמודד כעת ראש בראש מול ראש המועצה המכהן עובד נור שטרם הכריז על הצטרפותו למרוץ אך צפוי להתמודד, ומול דני עטר - מי שכיהן 21 שנים ברציפות כראש המועצה. עכשיו, אחרי ההכרזה, הוא מספר על התוכניות הגדולות שלו ומצהיר בביטחון - "אני אהיה ראש המועצה הבא".

לא הולך בתלם

פרידמן (40), נשוי לקארין ואב לשלושה. הוריו שרה ושמוליק הם בני מושב רמת צבי. בגיל 21 הוא נבחר כחבר המליאה האזורית גלבוע והיה אז חבר המליאה הכי צעיר בארץ כשייצג את רמת צבי במשך שלוש קדנציות. הוא בוגר תואר ראשון בממשל, פוליטיקה ואסטרטגיה, תואר שני במדינית ציבורית במרכז הבינתחומי בהרצליה ותואר שני נוסף במשפטים באוניברסיטת בר-אילן. העשייה הציבורית שלו החלה עוד קודם לכן בתפקידים שמילא במועצת התלמידים בבית ספר ובאגודת הסטודנטים בבינתחומי בהרצליה. נוסף על כך עשה קורס דירקטורים, קורס גישור וקורס ניהול קהילה. לפני כמה שנים היה מזכיר המושב מאור.
"אני מכיר הרבה שנים את הגלבוע, מעורב פוליטית ונמצא בעשייה ציבורית וחברתית, זה זורם בעורקיי", הוא מסביר את החלטתו להצטרף לעשייה הפוליטית והציבורית, "לכל אורך החיים שלי לא הלכתי בתלם, תמיד אמרתי את הדעות שלי גם כשהן לא היו מקובלות. בגיל 21 הקמתי עסק סטארט-אפ בזמן שכל החברים שלי נסעו לטייל בחו"ל. החיידק הפוליטי בער בי תמיד והעשייה הציבורית במושב עניינה אותי מגיל מאוד צעיר. צמחתי מלמטה, מהשטח, אני מכיר כל יישוב בגלבוע ואת הבעיות של האנשים והיישובים עצמם, ויש פה המון מורכבויות: כמעט כל שבטי ישראל נמצאים בגלבוע. אני איש של עשייה והייעוד שלי הוא לשרת אנשים".

5 צפייה בגלריה
שניר פרידמן
שניר פרידמן
פרידמן. "אני רץ בשביל לנצח"
(צילום: שרון צור)

ב-2015 הצטרף לראש המועצה הנוכחי עובד נור, היה עוזרו וכן שימש יו"ר ועדת קבלה ויו"ר ועד ממונה ביישוב נורית בתחילת הקדנציה. לאחר מכן הקים את 'תכל'ס – מרכז צעירים בגלבוע'. "זה הדבר שאני הכי גאה בו, לפני כן לא היה מרכז צעירים במועצה".
בשלוש השנים האחרונות כיהן כמנכ"ל החברה הכלכלית של המועצה האזורית גלבוע. במסגרת תפקידו טיפל בהרחבות היישובים, פיתח וקידם את אזור התעשייה בגלבוע וביצע מיזמים כלכליים שונים. באוקטובר האחרון פרש מתפקידו. "בתקופה שעובד נור סמך על האנשים שלו קרו דברים; כשהוא הפסיק לשתף - פה זה נתקע".
ההתנהלות של המועצה לדבריו היא גם מה שהובילה אותו להחליט להתמודד על ראשות המועצה. "החלטתי ברגע שהבנתי שאין עתיד עם ההנהגה הנוכחית ואין לאיפה להתקדם. כשראיתי שאנחנו לא חלק מקבלת ההחלטות, החלטתי שאני לוקח יוזמה והולך להוביל את העסק הזה. היו החלטות גדולות שנעשו במועצה בלי להתייעץ. יש 500 עובדים במועצה. אין סיכוי לתת מענה בלי עבודת צוות. לכן גם המקום תקוע".

תיירות והייטק

המשימה המשמעותית הראשונה של פרידמן - אם ייבחר - תהיה לדאוג לחיזוק מערכת החינוך ברחבי המועצה.
"החינוך מורכב משני היבטים: החינוך הפורמלי והחינוך הבלתי פורמלי. בחינוך הפורמלי אני חושב שהגיע הזמן שהגלבוע ייצא מהבנאליות שלו ויסתכל גבוה ממה שקורה במדינת ישראל. אני מתכוון להפוך את הגלבוע לעמק הסיליקון של ישראל לפחות באזור הצפון. מי שיגיע ליחידות הטכניות של צה"ל וללימודים הגבוהים יגיע עם ארגז כלים עשיר מספיק כדי להתחרות עם כל אחד שמגיע מהמרכז. אין שום סיבה שתושב הגלבוע ייסע כל בוקר למרכז ולא יהיה לו פה מקום עבודה".
אתה מתחייב שתקים פה מרכז הייטק?
"חד משמעית. אנחנו נעשה הכול כדי שבאזור התעשייה החדש יוקצו מגרשים שיוסבו להייטק ושיהיה כאן מענה גם למגזר הזה שהוא העתיד של מדינת ישראל והוא צריך להיות גם העתיד של הגלבוע. לא הגיוני שכל המועצה האזורית מסביב מתפתחות והגלבוע נשאר במקום".
נושא נוסף אותו חשוב לפרידמן לשנות הוא שיפור רמת השירות של המועצה לתושבים. "התושבים צריכים לקבל תמורה לארנונה שהם משלמים. נכון להיום רמת השירותים במועצה נמוכה מאוד ומועטה מדי".

5 צפייה בגלריה
ראש המועצה האזורית הגלבוע עובד נור
ראש המועצה האזורית הגלבוע עובד נור
ראש המועצה האזורית הגלבוע עובד נור
(צילום: שרון צור)

פרידמן מתכוון לשים דגש גם על קידום התיירות בגלבוע כמי שנחשב בעיניו אזור עם פוטנציאל תיירותי גדול. "היום הפוטנציאל של התיירות לא ממומש בכלל בגלבוע. אין אפילו אינדקס במועצה של אטרקציות תיירותיות, אין מחלקת תיירות במועצה ואין מישהו שאחראי על זה. זה אחד הדברים הכואבים שאני אטפל בהם. אין שום סיבה שבשביל טרקטורונים ייסעו לעמק המעיינות או לעפולה ולא יבלו, יאכלו וילונו בגלבוע. אין שום סיבה שאדם שמגיע לחופשה בצפון לא ישהה בגלבוע ויקבל את כל השירותים, ושלא יהיה רכבל שירד מאחת הפסגות של הגלבוע למטה. המשמעות הכלכלית של זה היא אדירה מבחינת תעסוקה וכלכלה וזה מפתח אדיר לקידום הגלבוע. אפשר גם להקים מסלול אופניים בינלאומי בגלבוע שיארח רוכבי אופניים מכל העולם. בסינגלים שהגלבוע מציע הוא יכול להפוך למרכז ברמה עולמית. גם בהארחה אין סיבה שלא יהיה כאן חאן כמו שיש בכפר הנוקדים ומצדה. אלו דברים שהם ריאליים וניתן לעשות אותם".

תנופת הרחבות

לפרידמן יש תוכניות מרחיקות לכת גם בתחומים אחרים - הספורט למשל.
יש לך כוונה להקים מחדש את אסי גלבוע?
"חד משמעית כן, יש מקום לקבוצת כדורגל בוגרת בגלבוע שתיתן מענה לבית ספר לכדורגל הצומח של המועצה ולקבוצות הנוער. שחקנים שלא יוכלו להשתלב בליגת העל יהיה להם בית בגלבוע על טהרת שחקני הבית. גם לקבוצת הכדורסל יש ערך מוסף הרבה יותר גדול מהספורט עצמו, ואני מקווה ש'גלבוע/גליל' תישאר בליגה השנה. היא גם גאווה מקומית ותורמת למצוינות בחינוך".
מה התוכניות שלך לחמשת הכפרים הערביים במועצה?
"המגזר הערבי חייב לקבל דגש מיוחד. 37 אחוז מתושבי המועצה הם מהמגזר הערבי והם סובלים מהזנחה עצומה ובשנים האחרונות אף יותר בחינוך הבלתי פורמלי והחינוך בבתי ספר ומהקצאת משאבים ומרמת שירותים ירודה יותר. אני איישר קו בנושא תשתיות, ניקיון, הכנסת חוגים וקידום הרחבות ביישובים האלה".
מה המדיניות שלך באמת לגבי הרחבות יישובים?
"אני מסיים בדיוק תפקיד של שלוש שנים בפיתוח של מעל 15 הרחבות שנגענו בהן בשנים האחרונות בגלבוע. הגלבוע הוא אבן שואבת להרבה משפחות צעירות ונמצא בתנופה אדירה בשנים האחרונות. כמעט כל יישוב יוצא להרחבה ומי שלא - מתעתד לצאת להרחבה".

5 צפייה בגלריה
דני עטר
דני עטר
ראש המועצה לשעבר דני עטר
(צילום: שרון צור)

עד כמה אתה מכיר את הצרכים של הקיבוצים?
"מצוין. הקיבוצים משתנים עכשיו; גם עין חרוד איחוד שבעבר היה חזק עובר תהליכים של שינוי והפרטה. השינויים שהקיבוצים עוברים מצריכים עזרה הרבה יותר גדולה מהמועצה - גם בהרחבות וגם בחוגים ובחינוך הבלתי פורמלי ובחינוך הרגיל".
כביש 675 שמחבר בין צומת יזרעאל לצומת הסרגל הוא כביש צר ופקוק ברוב שעות היום. האם תוכל לשכנע את שרת התחבורה להפוך את הכביש לדו-נתיבי?
"יש כבר בנתיבי ישראל תוכניות להפוך את הכביש מבית שאן לצומת הסרגל לדו-נתיבי. יש תכנון של הכביש עם מחלפים ועכשיו הוא בשלב ההתנגדויות, אבל המלחמה האמיתית צריכה להיות על חיבור הגלבוע ואזור העמק ועפולה עם מסילת הרכבת לכיוון תל-אביב ולא דרך חיפה. יש מסילת ברזל שמגיעה עד לחריש ואין שום סיבה שלא נעשה מאבק כל ראשי הרשויות מסביב שנחבר אותה לעפולה, כדי שתושב יוכל לנסוע ישירות לתל אביב ולא להחליף רכבות בחיפה".

אכזבה מאחרים

אין ספק שפרידמן בנה את עצמו לאורך השנים במטרה אחת - להגיע יום אחד לראש הפירמידה. "אני לא מכחיש", הוא מתייחס, "אין אף ראש רשות במדינה שעשה את שרשרת החיול שאני עשיתי: התחלתי מחבר מועצה הכי צעיר בארץ, עברתי לניהול של יישוב אחר במועצה אחרת, עשיתי עוד מיזמים חברתיים במועצה, הייתי עוזר ראש המועצה והקמתי מחלקה במועצה. ניהלתי את החברה הכלכלית במועצה, נגעתי בהמון תחומים במועצה ואני חושב שזה טבעי שאתמודד עכשיו לראשות. יש לי את כל הכישורים והיכולות להיות ראש מועצה".
למה אתה?
"אני לא רץ בשביל לרוץ, אני רץ בשביל לנצח. אם הייתי חושב שאין לי סיכוי לנצח לא הייתי מתמודד בכלל. אני מכיר את השטח ומגיע מהשטח - לא ישבתי במגדל השן אצלי במשרד, ניהלתי דברים מלמטה. שמעתי כל הזמן מאנשים: 'תרוץ', 'הגיע הזמן'. אני המועמד היחיד מבין השלושה שמשחק בכל המגרש הפוליטי: עובד נור אם יתמודד יכול ליהנות מתמיכה חלקית בלבד ביישוב הוותיק; לדני עטר יש תומכים בתענך ובמגזר הערבי, אבל בקיבוצים הוא לא זוכה לאהדה; ואני היחיד שמשחק בכל המגרש: יש לי היכרות רבת שנים כי אני מגיע מהשטח ואנשים מכירים אותי וקיבלו ממני עזרה. היתרון שלי בולט בניגוד לשאר".
מה אתה חושב על ההתמודדות של דני עטר שוב לראשות המועצה?
"לדעתי הוא מגיע לקבל סידור עבודה בגלבוע. הוא היה פה ראש מועצה 21 שנה, מה שהוא עשה הוא כבר עשה ואני לא חושב שהוא יכול לתרום לגלבוע בהמשך. יש לו כוח כי אם לא היה לו הוא כנראה לא היה רץ, אבל אין ספק שהכוח שלו קטן מאין שיעור מהפעם האחרונה שהוא היה כאן. הוא הלך בלי להסתכל במראה, שכח פה את כולם. שבע שנים הוא התנתק מהשטח ואנשים זוכרים לו את זה. הוא עשה דברים טובים וקצת פחות טובים".

5 צפייה בגלריה
שניר פרידמן
שניר פרידמן
פרידמן. מערכת בחירות חשובה לעתיד הגלבוע
(צילום: שרון צור)

איזו מערכת בחירות אתה צופה שתהיה?
"מבחינתי זו תהיה מערכת שמתעסקת בשניר פרידמן, לא מעניין אותי אף מועמד אחר. אני יודע מה אני בא להציע ומה אני יכול לתרום לגלבוע".
הבחירות האלה בגלבוע גורליות לעתידה?
"הבחירות האלה חשובות מאוד. זו נקודת מפנה. צריך לשנות דור. הגלבוע צריך לעבור להנהגה צעירה יותר. על אף גילי הצעיר אני מגיע עם ניסיון של 20 שנה ומכיר את הבעיות של הגלבוע לאורכן ולרוחבן ואוכל לתת מענה מצוין למועצה ולא בסיסמאות. אני לא התנתקתי מפה ולא הלכתי למקומות אחרים. אני רוצה להפוך את המועצה האזורית גלבוע למקום שטוב לחיות בו ושגאים לחיות בו. כיום תושבי הגלבוע לא גאים בו כי אין להם במה. הגיע הזמן לטלטל את הגלבוע ולהעצים את הדברים הטובים, שנהיה אבן שואבת בתיירות, בעסקים קטנים, בחינוך וגם בתעשיית ההייטק".
החלום שלך הוא להיות ראש מועצה?
"זה לא עניין של חלום, זה הייעוד שלי בחיים".

תגובות

דני עטר מסר בתגובה: "המועצה האזורית גלבוע נמצאת באחת התקופות הקשות ביותר היסטוריה שלה. לכאוס שהוביל לשיתוק מוחלט ולחוסר תפקוד של המועצה אחראים שני אנשים: עובד נור והעוזר האישי הצמוד והנאמן שלו במשך 11 שנים, שניר פרידמן. "הגעתי בגלל הכאוס ואני רואה בזה צו 8. כך עשיתי בכל חיי בכל מערכת וכך אני מתייחס למשימה ולאתגרים העצומים העומדים בפנינו. נדרשת כאן מנהיגות מאחדת ומחברת ולא עסקנות של כיבוי שרפות.
"הבקשה לחזור היא קריאה מהשטח והיא בעצם מענה לצרכים ולדרישה של התושבים. תחושת השליחות זו החובה שלי, להביא את הניסיון העשיר שצברתי גם כראש מועצה, גם כחבר כנסת ובוודאי כיו"ר קק"ל יחד עם צוות צעיר, איכותי ודינמי שאכפת לו מהחיים בגלבוע, שבחר לחיות כאן - אבל לחיות באיכות חיים גבוהה. הצוות הצעיר הזה דוחף לתהליך ולמהלך הגדול של החזרת המועצה למקומה הראוי כמועצה מובילה ואיכותית שאיכות החיים של התושבים לנגד עיניה. הייאוש יתחלף בתקווה והכאוס יתחלף בתפקוד מלא, איכותי ומעורר תקווה".
מטעם מוא"ז הגלבוע נמסר בתגובה: "מדובר באוסף סיסמאות ריקות שלא מכבדות את הציבור החכם בגלבוע, והן עוד יותר מגוחכות כאשר המשמיע אותן היה בתפקיד המוגדר ומופקד על הפיתוח במועצה. לגבי אמירותיו של שניר על "אי-שיתופו", אכן, בסמוך למינויו לתפקיד מנכ"ל החברה הכלכלית החלו לפנות חברי מליאה, חברי ועדים, תושבים ועובדים, ולשתף ששניר פונה אליהם ומתנהל כמתמודד על ראשות המועצה. חלקם אף ביקשו למדר אותו, מכיוון שדלפו ידיעות ואמירות מתוך ישיבות הנהלה שבהן השתתף.
"כזכור, תחילה סירבנו להאמין, אך לבסוף התבררו השקר והבגידה כשהקמפיינר שלו העיד בתמימות כי בעודו בתפקיד אמון, מקבל שכר ציבורי ומשתמש במשאבים ציבוריים, הוא כבר סגר ומקיים קמפיין בחירות. מכיוון שלהיות 'סחבק' בלבד לא מספיק בשביל להיבחר ולנהל מועצה - ברור לנו ולתושבי הגלבוע כי שניר לא יכול לקבל תמיכה מספקת, ורק מתמודד אחר מרוויח, וכנראה מתואם עם המהלך".