השבוע שוב אירעה תאונה קשה בכביש הדמים, כביש 65. טופז סקורניק, בת 22 תושבת כפר חיטים, נפצעה ביום שני באורח קשה מפגיעת רכב סמוך לצומת כדורי על כביש 65 והועברה לטיפול בבית חולים הרמב"ם.
2 צפייה בגלריה
זירת התאונה בצומת כדורי, כביש 65
זירת התאונה בצומת כדורי, כביש 65
זירת התאונה בצומת כדורי, כביש 65
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
נכון להיום (שישי) היא עדיין מורדמת ומונשמת, כשבני משפחתה הדואגים לצדה. התאונה הקשה הזו שוב חידדה עד כמה הכביש מסוכן ועד כמה נחוץ שדרוגו במהירות האפשרית.

צעדים חריפים

צומת כדורי בסמוך לבית הספר החקלאי כדורי הוא צומת מסוכן וסואן עם תנועה ערה של רכבים לאורך כל שעות היום שאירעו בו בעבר כבר כמה תאונות שבהן היו מעורבים הולכי רגל, בשל העובדה שהכביש לא מוסדר לחצייה בטוחה.
המאבק לשדרוג כביש 65 בקטע שבין מחלף גולני לצומת דברת, לא ירד מסדר היום בשנים האחרונות. זהו כביש מסוכן לתנועה, עם נתיב אחד לכל כיוון, ובחלקים מסוימים ממנו ללא גדר הפרדה בין הנתיבים שגבה בתקופה האחרונה לא מעט קורבנות בתאונות דרכים. לאחר שכבר הושג תקציב לשדרוגו הוחלט ברגע האחרון כי הוא לא ייכלל בתקציב המדינה לשנת 2022/2021. בביקור שערכה שרת התחבורה בכביש 65 לפני כחודש הבטיחה השרה כי שדרוג הכביש עומד בראש סדר העדיפויות של המשרד, אך מאז לא חלה התקדמות ועדיין לא החלו בעבודות לשדרוג הכביש.
ליאור אברהמי, תושב כפר תבור ומהפעילים הבולטים במאבק לשדרוג כביש 65, לא מתכוון לשתוק בעניין. "לצערנו הרב הכתובת היתה על הקיר והיא קיימת על הקיר יום-יום שעה-שעה. זה כביש מסוכן וזה אבסורד שאנחנו מקבלים פעם אחר פעם הבטחות ולא קורה שום דבר. יש כמה מהלכים שאני חושב שצריך לעשות ושתגיע השעה נעשה אותם; אנחנו נביא בלילה אבני שפה ותמרורים ונתחיל להציב כיכרות פיראטיות. כיכר באילניה, כיכר בבית-קשת וכיכר בכדורי. אם זה מה שנדרש בשביל להציל חיי אדם זה מה שנעשה.
2 צפייה בגלריה
זירת התאונה בצומת כדורי, כביש 65
זירת התאונה בצומת כדורי, כביש 65
זירת התאונה בצומת כדורי, כביש 65
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
"אנחנו מתכננים בחול המועד פסח לעשות משמרות מחאה עם חסימות של כמה צירים ואנחנו בשלבים של תיאומים עם כל הרשויות שעל הציר ובסמוך לו", הוסיף אברהמי, "האכזבה של התושבים היא עצומה, זה ניתוק מוחלט של השלטון המרכזי. כל מי שמתהדר בדאגה לפריפריה צריך להיות היום בוש ונכלם כשצעירה בת 22 נמצאת במצב קשה ברמב"ם".

מתפללים לשלומה

בתאונה נפצעה כאמור באורח קשה טופז סקורניק (22) כשחצתה את הכביש בסיום עבודתה בתחנת הדלק ליד צומת כדורי כשרכב הגיע בפתאומיות במהירות גבוהה והתנגש בה. היא הובהלה לבית חולים הרמב"ם במצב קשה עם פגיעת ראש וחבלה בצלעות. אביה דרור נמצא סמוך למיטתה בבית החולים ומעדכן במצבה: "טופז כרגע מורדמת ומונשמת. יש לה פגיעה בראש ושברים בצלעות. אלו עשרה ימים קריטיים ואנחנו דואגים לשלומה ומתפללים לרפואתה".
ארז סקורניק, הדוד של טופז, נסע מיד לבית החולים כששמע על התאונה הקשה: "טופז בסך הכל חיילת משוחררת שהתחילה עבודה מועדפת בתחנת דלק, אף אחד לא מכין אותך לסיטואציה שהחיים מתהפכים בשנייה. כרגע אנחנו מתפללים שבעשרה הימים הקרובים המדדים לא יעלו וישמרו על יציבות ואם כן, תהיה תקווה לדברים טובים יותר. היא עברה שני ניתוחים בראש ואם המדדים חס וחלילה יעלו בעשרה הימים הקרובים היא תצטרך לעבור ניתוח נוסף בראש. היא מורדמת ומונשמת כי אסור לה לאמץ את המוח. אולי היום יעירו אותה לכמה דקות ויחזירו אותה למצב שהיא מורדמת ומונשמת. כל יום הוא קריטי וכולנו מתפללים ומייחלים לרפואתה".
למשפחתה של טופז חשוב שהכביש המסוכן יטופל במהירות הדחופה. "טופז נאלצה בכל יום בחזרה לכפר חיטים לחצות את הכביש הסואן הזה שאין בו לא גשר ולא מעבר חציה", הוסיף הדוד, "ראש המועצה אמר לי שהוא נלחם, אבל אף אחד לא נענה. הוא הביא את שרת התחבורה לשטח כדי שיראו בעיניים עד כמה הכביש הזה מסוכן. גם נהג רכב שרוצה לפנות מצומת כדורי לצומת גולני מסתכן בחציית שני נתיבים סואנים. אנחנו רוצים שאחרים לא ייפגעו חס וחלילה בכביש המסוכן הזה. אחיה הגדול של טופז רוצה להגיע לראש המועצה ולהגיד לו שחייבים לעשות משהו כדי שאחרים לא ייפגעו.
"חשוב להעלות את המסוכנות של הכביש למודעות", הוסיף הדוד, "כשהחוקר פגש השבוע את המשפחה וציין שטופז עברה מהר את הכביש ונהג הרכב הגיע במהירות ופגע בה. הנהג הפוגע עצר את הרכב בצד והתקשר למד"א, עד שהעלו אותה על המסוק לרמב"ם הוא לא עזב את המקום. אני הגעתי ראשון לבית החולים כי אני גר בקריות והמנתח אמר לי שהעובדה שהיא צעירה זה סימן מעודד. זה משפט מצמרר שכואב לשמוע אותו. כולנו תפילה שהכול יהיה בסדר".
ראש המועצה האזורית הגליל התחתון ניצן פלג: "הכביש האדום ביותר בצפון ממשיך לגבות פגיעות קשות בגוף וכולנו מתפללים להחלמתה של הפצועה. אני קורא לשרת התחבורה מרב מיכאלי ולשר האוצר ליברמן לתקצב ללא דיחוי את עבודות שדרוג הכביש שהוקפאו ולשים קץ למרחץ הדמים שמחולל כביש 65 לתושבי האזור".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה יבחן את המקטע הרלוונטי בכביש 65 יחד עם כלל הכבישים המתוכננים, בכל שלבי התכנון והביצוע, במסגרת התכנית האסטרטגית לכבישים לחומש הקרוב".