בשנת 1996 נבחרת אישה לראשונה לראשות המועצה האזורית עמק המעיינות. יעל שלתיאלי מקיבוץ נווה אור עשתה היסטוריה וכיהנה בתפקיד עד פרישתה בשנת 2006, לאחר שעברה לתפקיד מנכ"לית משרד החקלאות.
4 צפייה בגלריה
נגה גיל-בשיא
נגה גיל-בשיא
נגה גיל-בשיא
(צילום: גיל נחושתן)
27 שנים אחרי נגה גיל-בשיא מקיבוץ מעלה גלבוע רוצה להיות האישה השנייה שתכהן בתפקיד. גיל-בשיא הצהירה השבוע כי תתמודד על ראשות המועצה. כידוע, ראש המועצה ב-15 השנים האחרונות יורם קרין הודיע לאחרונה כי לא יתמודד לקדנציה נוספת. ולפיכך, הקרב המסתמן כרגע יהיה בין גיל-בשיא לבין המועמד איתמר מטיאש מקיבוץ טירת צבי.

שליחות מאתגרת

גיל-בשיא נשואה ואם לחמישה היא אשת חינוך במקצועה, בוגרת תואר שני בהיסטוריה ובוגרת תוכנית עמיתי מעוז מ-2016. בעברה שימשה כסגנית מנהלת בית הספר שקד בקיבוץ שדה אליהו. ב-2009 הקימה וניהלה את אגף חינוך וקהילה במועצה – אגף חדש שכלל בתוכו בין השאר את מערכת החינוך הפורמלי והבלתי-פורמלי ואת מחלקת הרווחה והשירותים החברתיים. לאחר עשור בתפקיד היא עברה לעבוד בקרן מנדל לתוכניות מנהיגות ברחבי הארץ והקימה בשלוחה הצפונית את התוכנית למשרתי ציבור בכירים אותה היא מנהלת בשלוש וחצי שנים האחרונות. בנוסף היא מובילה בקרן את הפיתוח האסטרטגי של השלוחה הצפונית. במקביל לאורך השנים היא מלווה ארגונים באתגרים כלכליים ומשברים חברתיים.

4 צפייה בגלריה
אביה, יונתן בשיא
אביה, יונתן בשיא
אביה, יונתן בשיא
(צילום ארכיון: אלעד גרשגורן)

מה שהוביל אותה להחלטה להתמודד על ראשות המועצה הייתה ההבנה שבתור תושבת עמק המעיינות, שנולדה וגדלה בעמק ומחנכת בו את ילדיה, הגיע זמנה להצעיד את העמק קדימה עם הניסיון הניהולי והמוניציפלי שצברה במגזר הציבורי. "אני מרגישה את החובה וגם את הזכות לחזור הביתה ולהשפיע לטובה", נימקה את החלטתה, "לשלטון המקומי יש השפעה גדולה מאוד על חיי התושבים בהרבה מאוד אופנים, הרבה יותר מהשלטון המרכזי וראינו את זה בקורונה. בעיניי השירות הציבורי הוא שליחות מאתגרת ומרתקת ולא פשוטה".

האתגרים החשובים

מאז התגבשה אצלה ההחלטה להתמודד החלה גיל-בשיא לגבש את תוכניות העבודה החשובות אותן תיישם במידה ותיבחר לראשות המועצה.
"החינוך יהיה במקום מאוד גבוה מבחינת רמת העבודה הנדרשת במועצה", אומרת גיל-בשיא, "אני נפגשת עם אנשים מובילים בעמק וגם עשינו סקר עומק להבין את צרכי התושבים. בחודשים הקרובים אני הולכת לקדם יחד עם הצוות שלי ואנשי מקצוע את התוכנית לקדנציה הראשונה וכבר עולים נושאים כמו מצב התשתיות והפער בין הצמיחה הדמוגרפית המבורכת לבין מה שנדרש בשטח. התושבים היום במועצה בסך הכל מרוצים מהמועצה, מה שצריך עכשיו הוא להביא את המועצה לשלב הבא, איפה רוצים להיות בעוד 10 שנים. יש עוד נושאים שצריך לעסוק בהם שכבר נמצאים על השולחן, כמו פיתוח כלכלי של מנועי צמיחה שעובר דרך עסקים קטנים ויוזמות נוספות שעדיין לא באות לידי ביטוי מספיק בתוך המועצה".
מה דעתך על הקדנציה של יורם קרין?
"יש לי יחסים מצוינים עם יורם ואני מעריכה אותו. הוא סמך עלי 10 שנים מלאות ובכל הפרידות ממני שהיו בטוב, הוא אמר בפורומים רבים שאני ראויה להחליפו. יש לי הערכה רבה ליורם והעבודה שנעשתה בעמק היא מצוינת. על גבי הפלטפורמה המצוינת הזו שבנו בעמק יש את המקום לבנות את הקומה הבאה".
מה את חושבת על המתמודד הנוסף מולך איתמר מטיאש?
"אני קיבלתי החלטה שאני רוצה להשפיע על הבית והסביבה שלי ועל כל האנשים היקרים שגרים פה בעמק וכל מי שחושב כמוני מוזמן להתמודד על התפקיד. אני מאחלת לכל התושבים בעמק שיהיו לנו בחירות טובות והגונות. אני מבטיחה שמהצד שלי שאעשה כל שביכולתי שהבחירות האלה יהיו על הצד החיובי".

4 צפייה בגלריה
נגה גיל-בשיא. הקימה וניהלה את אגף חינוך וקהילה במועצה
נגה גיל-בשיא. הקימה וניהלה את אגף חינוך וקהילה במועצה
נגה גיל-בשיא. הקימה וניהלה את אגף חינוך וקהילה במועצה
(צילום: גיל נחושתן)

איזה סגנון ניהולי תביאי איתך לתפקיד?
"אני משלבת יכולת אסטרטגית וראייה חזונית רחבה, אבל גם יכולת לבנות את השותפויות ואת הצוותים כך שהדברים יקרו. לאורך כל הדרך פעלתי בשילוב הזה שבין חזון לבין יכולת ביצוע גבוהה. ודאי שיש משמעות לכך שאני אישה, אם אישה מקצועית ומוכשרת מתמודדת אז היא ודאי מביאה איתה ערכים נוספים. בכל הארץ יש בסך הכל 5.6 אחוז ראשי רשויות נשים ואין אף מנכ"לית אחת במשרדי הממשלה. זה לא ייאמן וזה חייב להשתנות ואסור לבחור אישה בגלל שהיא אישה, צריך לבחור איתה בגלל שהיא מקצועית ומעולה".

מציאות מורכבת

מצוקת הנדל"ן היא בעיה שאיתם מתמודדים ראשי רשויות בעשור האחרון וביתר שאת ראשי רשויות של מועצות אזוריות. לשאלה האם היא בעד הקמת יישובים חדשים או הרחבה של יישובים קיימים השיבה גיל-בשיא: "השאלה על הקמת יישוב חדש בעמק היא לא רלוונטית כרגע, כי קמו בעשור האחרון שתי הרחבות שמתפקדות כמו יישובים חדשים: שלפים ששייכת מוניציפלית לרשפים, אבל היא אגודה קהילתית נפרדת, וההרחבה של מיטל ששייך לסמל היישוב של מלכישוע, אבל הוא יישוב נפרד. יש לנו שתי משימות גדולות בהקשר של היישובים, האחת היא לגדול בכמות התושבים והמשימה השנייה, והיותר חשובה, היא להצליח לשמור על האופי החקלאי והכפרי שלנו, יחד עם התחדשות קהילתית".

4 צפייה בגלריה
יורם קרין
יורם קרין
ראש המועצה יורם קרין
(צילום: דוברות עמק המעיינות)

מה דעתך על העברת שטחים מהעמק לטובת התפתחות העיר בית שאן?
"זה כבר קרה ועברו שטחים לבית שאן. זה אחד הדברים שמבחינתי ראויים להערכה בדברים שיורם קרין עשה: ההסתכלות העל-אזורית והחשיבה למען כל האנשים שחיים במרחב הגאוגרפי כאן. יחד עם זה צריך לתת לתושבים בעמק את הביטחון שהם חשובים ויש להם מקום. היום מאוד קל לצאת נגד ההתיישבות העובדת ולהגיד 'אתם לא שווים כלום'".
גיל-בשיא היא בתו של יונתן בשיא ששימש כיו"ר מנהלת ההתנתקות ופעיל בתפקידים ציבוריים בעמק. האם האבא רוצה שבתו תהיה ראשת המועצה? גיל-בשיא: "אבא תומך בי. יש לי זכות גדולה שאני הבת שלו. הוא אדם בפני עצמו ואני בפני עצמי ואנחנו לא חושבים אותו דבר בכל הנושאים, אבל אני למדתי מהטובים ביותר וגדלתי על האתוס הזה שיש לנו אחריות במשמרת שלנו להיות הכי טובים ולעשות הכי טוב לטובת העמק. אני מקווה שבעזרת ה' בתפקידי כראשת מועצה אמשיך את הדרך הזו".