"האדם מתכנן, ואלוהים צוחק" - את המשפט הזה זכה ראש עיריית בית שאן, ז'קי לוי, להכיר מקרוב לפני כחודש, כשלמד על בשרו או יותר נכון על לבו, שהחיים לא תמיד מזמנים לך את מה שציפית או תכננת, בטח לא מתריעים לפני או שואלים אם התזמון מתאים לך או לחזור במועד מאוחר יותר. בזמן שלוי תכנן את הצעד הבא, הוא לא חלם בחלומות הכי גרועים שלו מה מחכה לו מעבר לפינה - ניתוח לב פתוח שעבר לפני חודש והציל את חייו.
4 צפייה בגלריה
ז'קי לוי. "האדם מתכנן, ואלוהים צוחק" (צילומים: שרון צור)
ז'קי לוי. "האדם מתכנן, ואלוהים צוחק" (צילומים: שרון צור)
ז'קי לוי. "האדם מתכנן, ואלוהים צוחק" (צילומים: שרון צור)
הכל התחיל כשלוי הלך לבצע צנתור מרצונו, 'על הדרך' מה שנקרא. "קרה לי נס גדול. התקשרתי לחבר טוב שלי, צביקה סלוצקי, מנכ"ל רשות ניקוז כנרת. תפסתי אותו בבית חולים - הוא בדיוק קבע תור לצנתור אז אמרתי לו 'תקבע לי גם בדיקה'. המזכירה צחקה עלינו ואמרה 'נעשה לכם שניים במחיר אחד'. לא קבעתי תור אפילו, היא פשוט אמרה לי 'ביום שהוא מגיע, תבוא איתו'", משחזר לוי את השיחה.
ראש העיר התייצב לצנתור יחד עם חברו כשהוא בטוח שהכל בסדר ומתכנן להמשיך כבר לפגישה הבאה, אלא שלוי שהגיע לאותה בדיקה על תקן אדם בריא - יצא ממנה כ'פצצה מתקתקת'. "הגעתי לבדיקה יחד עם צביקה, כולי שמח וצוחק. מנהל הצנתורים ניגש אליי ואומר לי 'בוא תיכנס ונעשה בדיקה יותר מקיפה. אם תצטרך לשים בלון, אתה תצא בעוד שעתיים ואם נצטרך לשים קפיץ, אז אתה תצא מחר'. אמרתי לו 'איך אתה רץ כזה מהר לבלון, לקפיץ", מספר לוי וממשיך, "הוא התחיל את הבדיקה, שאל איך אני מרגיש ואמרתי לו שבסדר גמור. הוא המשיך את הצנתור ובאיזשהו שלב הבנאדם פשוט שתק. שאלתי מה קורה והוא פשוט שתק ואמר שהוא חייב לצאת. כשהוא חזר הוא אמר לי 'מפה אתה כבר חייב טיפול נמרץ. יש חסימה ואתה עכשיו פשוט פצצה מתקתקת". לוי שעדיין לא קלט את גודל הבשורה שהנחיתו עליו, ניסה לשמור על מצב רוח חיובי: "אמרתי לו 'אתה טועה, זה לא אני הבעייתי, זה צביקה. אני לא מרגיש כלום'. אבל מפה הסרט רק התחיל".
הפתעה גמורה
במילים אלו משחזר לוי את היום שבו חטף את ה'בום' הגדול. בלי איתותים, בלי שום סימנים מוקדמים. "לא הרגשתי זיעה, לא הרגשתי כאבים ביד או בחזה. במחשבה לאחור הדבר היחיד שהתריע היה כשבהליכה ממושכת הייתי מרגיש לחץ בחזה", הוא נזכר.
למרות הנחרצות של הדוקטור, לוי עדיין ניסה להשהות את התהליך. "אמרתי לו 'יש לי בחירות, שחרר אותי, אני אחזור ביום רביעי'. הוא אומר לי 'מה פתאום, יש לך חסימה מלאה, אתה לא יוצא מפה. זה נס שהגעת עכשיו'. ניסיתי להתעקש, אבל הוא הסביר לי שאם אני עובר אירוע, מד"א כבר לא יוכלו להציל אותי במצב הזה".
מה עבר עליך באותם רגעים?
"בדקות הראשונות חשבתי שהוא לא מדבר עליי. אמרתי לו 'קח את צביקה' וצביקה צחק. אחר כך כשקלטתי שזה אמיתי נכנסתי לסרט. הבנתי שזה כבר לא צנתור אלא ניתוח. כל הסרטים עוברים בראש: אתה חושב אם זה מהלך שאחריו אתה חוזר לשגרה. אין דבר כזה שאתה לא מוטרד. אני בנאדם, לא רובוט. גם כשאומרים לך אחד למיליון קורות תקלות, אתה יכול להיות האחד הזה. אבל חוויתי בחיים שלי המון טרגדיות ותמיד עברתי אותן והאמונה הזו הולכת איתי. בכל מקרה כזה אני מנסה לקחת את הדברים הטובים. מה טוב פה? הפרופסור אמר לי שחזרתי עם לב של בן 18".
4 צפייה בגלריה
לוי. החיים השתנו
לוי. החיים השתנו
לוי. החיים השתנו
אחד הלבטים של לוי באותם רגעים היה היכן לבצע את ניתוח המעקפים - בבית החולים פוריה שבו ביצע את הצנתור או במקום אחר. "הדבר הראשון שעשיתי היה להתקשר לחבר משפחה שמלווה אותנו כבר 30 שנה - ראש המחלקה בהדסה, פרופסור חיים לוטן. הוא רצה שאגיע אליו להדסה, אבל כששמע שהמנתח שלי הוא מנהל המחלקה של תל השומר פרופ' אהוד רענני הוא אמר לי 'קיבלת את הכי טוב, תישאר שם'. צחוק הגורל הוא שכשהייתי סגן השר הובלתי למען בית חולים פוריה את פרויקט הקמת אגף שיקום עם שר הבריאות ומנהל בית החולים. גייסנו 200 מיליון שקל. אמרתי לו 'מי היה מאמין שעכשיו אתה צריך לעזור לי'. אני חייב לציין שיש בפוריה שירות מדהים ואני שמח שנשארתי שם", אומר לוי.
תובנות על החיים
אחרי שהחליט היכן לעבור את הניתוח, הוא התפנה למשימה הבאה - לבשר למשפחה. "התקשרתי לאחי וביקשתי ממנו שיהיה ה'שליח' ויבשר לאמא ואבא. במקום זה הוא נכנס להלם ואמר לי 'זה גדול עליי'. החלטנו שנתקשר יחד להורים. דיברתי עם אבא שלי ונקרעתי. נוצרה שיחה שהיתה לא קלה עבורי, הרגשתי שאני נחנק מזה שהוא נלחץ נורא".
לוי, נשוי ואב לשבעה, הצליח למצוא גם נקודות אור בתהליך שעבר. במהלך הלילות שבהם חיכה להיכנס לניתוח, ילדיו שמרו עליו בתורנויות והחלו לפתח איתו שיחות על דברים שמעולם לא דיברו לפני כן. "אני והילדים שלי כמו חברים, אבל פתאום התפתח בינינו שיח שאף פעם לא עלה קודם. הבת שלי רננה אמרה 'יש לך זמן לכל העולם, אבל כשאתה חוזר מהעבודה או כשאתה עולה למעלה לישון או שאתה יושב על הכיסא שלך אנחנו ואמא כמו אוויר. אין לך כוח לשבת ולדבר'. אמרתי לעצמי: 'וואלה, היא צודקת'", משתף לוי על הלילות ההם וממשיך, "לילה אחרי ישבתי עם אביה הבת הגדולה שלי שיש לה חמישה ילדים והיא שאלה אותי: 'איך קוראים לילדים שלי? בני כמה הם?' היא אמרה לי 'אבא, תתבייש לך. אתה כאילו חי בבית, אבל אתה לא באמת שם'. אז נפל לי האסימון. אני נותן יחס לכל העולם ובבית שלי יש דברים שאני לא רואה. רגע לפני שפתחו לי את הלב, הילדים גם פתחו לי את המוח. צריך להבין שלפני הכל המעטפת של המשפחה היא הכל וקן מספיק חשוב כדי להשקיע בו".
משהו בהתנהלות שלך השתנה מאז הניתוח?
"לא הורדתי מהגז של העבודה. קיבלתי החלטה שאני לא מרחם על עצמי ולא מחכה לשיקום, אלא חוזר לשגרה כמה שיותר מהר. הרגשתי שזו התרופה הכי גדולה שלי. הייתי השבוע בבדיקה בתל השומר אצל הפרופסור. הוא היה בהלם שחזרתי ואמר לי שעשיתי את הצעד הכי נכון מבחינתי כי הבעיה אחרי הניתוח היא בדרך כלל נפשית יותר מגופנית. המשפחה ביקשה ממני להוריד מהלחץ, אבל ככל שאני עובד אני מרגיש יותר טוב. יחד עם זאת אני מודע לכך שיש לי אחריות נוספת שהיא המשפחה ואחרי שהתאוששתי יצאנו לארוחה והבטחתי להם שגם נעשה סוף שבוע ביחד".
אז אפשר להגיד שצביקה סלוצקי הציל אותך פעמיים - גם את החיים וגם שיפר לך את חיי המשפחה.
"אנחנו חברים המון שנים ולפעמים במקרים כאלו אלוהים שולח לנו שליחים. אני קיבלתי את השליח הכי טוב".
4 צפייה בגלריה
האבא דוד לוי. נלחץ | צילום: אפי שריר
האבא דוד לוי. נלחץ | צילום: אפי שריר
האבא דוד לוי. נלחץ | צילום: אפי שריר
תמיכה מקיר לקיר
"בעקבות המקרה הזה גילו שלז'קי יש לב", התלוצצו איתי אנשיו של לוי. אבל האמת היא שהדאגה ללוי בעקבות המקרה היתה כל כך גדולה שלרגע גם היריבות הפוליטית הנצחית והפילוג בין אנשי רפי בן שטרית לאלו של לוי, נשארו בצד. "אם יש דבר אחד שהפתיע אותי והראה לי את בית שאן היפה זה התמיכה, הברכות, התפילות והטלפונים שגם יריבים פוליטיים שלי וגם אנשים שלא תמכו בי ידעו לברך ולשלוח מילות חיזוק. זה מחמם את הלב. מה שקרה לי חיבר את כולנו וזו היתה עבורי הפתעה אדירה. היה חשוב לי להיות פתוח עם התושבים ולא להסתיר כלום. יום למחרת כבר דיווחנו לציבור וגם הוצאנו סרטון שעודד אנשים ללכת ולהיבדק כי אנחנו אוהבים לדחות דברים או אומרים 'לי זה לא יקרה'. לא צריך לחכות שיקרה משהו קריטי, לכו להיבדק לפני שהנזק ייעשה".
גם רפי, היריב הנצחי, התקשר לשאול לשלומך?
"קיבלתי ברכות מהאחים שלו שהתקשרו אליי ודיברו איתי אישית. יכול להיות שגם רפי ניסה ולא הצליח להשיג אותי כי בכל זאת הייתי מנותק מהטלפון שבועיים בבית החולים. ברור לי שהוא גם השתתף בתקוות ובברכות כי בכל זאת צריך לעשות את ההפרדה בין פוליטיקה לאנשים. חוץ מזה היו לנו גם ימים יפים ביחד. אלה לא רגעים שאתה מחפש רע, אלא מתעלה בהם. בפייסבוק אגב הוא בירך".
מרגיש שקיבלת את החיים מחדש?
"אין ספק. אם חלילה לא הייתי הולך לבדיקה הזו, זה היה עניין של זמן מתי הייתי מקבל אירוע ואתה אף פעם לא יודע איפה אירוע יכול יתפוס אותך. החיים שלי ניצלו והדבר הכי חשוב שקיבלתי את הטיפול הנכון, לכן לא נגרם לי שום נזק ברוך השם. היום מבחינה גופנית אני מרגיש מצוין, אין לי שום מגבלות. אני מרגיש כמו חדש".
ממשיכים בפיתוח
בתוך כל זה יש לזכור שכמעט שנה עברה מאז הבחירות בבית שאן שבישרו על מהפך פוליטי ועל חזרתו של ז'קי לוי לשלטון במקומו של ראש העיר לשבר, רפי בן שטרית - שנה שבה נעשו לא מעט דברים בעיר. לוי חזר ראש עיר אחר, ממוקד בלהזניק את העיר קדימה.
"הצלחנו להקים מערכת עם נהלי עבודה וסדר. הצלחנו לעשות שינויים מרחיקי לכת בחינוך - גם דרך הצוות שנבחר וגם לשפר את תחום קורסי המלגות לסטודנטים. היה נהוג להעניק מלגה של 1,300 שקל, אנחנו הגדלנו את זה ל־10,000 שקל במטרה לעודד את הסטודנטים", אומר לוי וממשיך, "כיוון טוב נוסף שאני יכול להעיד עליו הוא שסוף סוף בניתי תוכנית לתיירות של העיר לחמש השנים הבאות - מה שאף פעם לא היה פה. הצלחתי לשכנע את גורמי הממשלה ללכת איתי מתוך מסקנה שגם אם ישקיעו מיליונים במפעלים בבית שאן, זה לא מה שיציל את העיר כי התעסוקה הפכה להיות אזורית. מה שיציל את בית שאן זה לקחת את המשאב הרציני ביותר שיש פה שזה התיירות ולבנות תוכנית שתביא למיליון תיירים ותושבים שיוכלו גם לבלות בבית שאן וגם להשאיר כסף. התוכנית מדברת על השקעה גדולה מצד המדינה במהלך השנים הקרובות דרך פעילות של פנאי, תרבות ועתיקות כדי שיגרמו לאנשים להישאר פה. אני רוצה למתג את העיר הזו".
תחום נוסף שבו הבטיח לסייע עם בחירתו היה הכדורגל בעיר וקבוצת הפועל בית שאן. נושא רגיש עבור תושבי העיר שראו עם השנים כיצד קבוצתם האהובה הולכת ונעלמת ממפת הכדורגל הישראלי. "הצלחנו להציל את הקבוצה שהיתה עם גירעון של 3.5 מיליון שקל. הרצון היה קודם כל להישאר בליגה העונה במטרה להתחזק בהמשך ולייצב את הקבוצה. בהתחלה זה קצת צלע, אבל בזמן האחרון הם מצליחים לייצר ניצחונות".
4 צפייה בגלריה
לוי. מודע שעוד הרבה עבודה לפניו
לוי. מודע שעוד הרבה עבודה לפניו
לוי. מודע שעוד הרבה עבודה לפניו
אתה מרוצה מהמאמן רפי בוסקילה?
"מאוד. היתה לנו שיחה לא פשוטה בתחילת העונה. רפי לא ראה את עצמו בליגה ב' - לא מבחינה מקצועית וגם לא מבחינת השכר - אבל הצלחנו לשכנע אותו שאיתנו יהיה לו חלון הזדמנויות ואתגר. תמיד יזכרו אותו כמאמן שהציל את הקבוצה והעלה אותה ליגה. הוא אמר 'באתי לשליחות ואני נשאר לשליחות' ושמחתי על כך מאוד".
מה עם הפילוג הגדול שהיה בעיר לפני ובמהלך תקופת הבחירות?
"בשנה האחרונה אני חווה גם מצד התקשורת וגם ברשתות החברתיות שכל הקיטוב, השנאה והדיבורים נעלמו. אני מקבל ביקורת ואני גם אומר לעובדים שלי שאם מישהו מדווח על מפגע אתם לא תוקפים אותו, אלא הולכים לבדוק ואם זה מתברר כנכון אתם מודים לאותם אנשים. עובדי ציבור הם נציגים של הציבור ויש להם מחויבות כלפיו. המטרה שלנו היא להיות קשובים כלפי הציבור".
על ניקיון העיר, נושא בוער בבית שאן, אומר לוי: "בנושא איכות הסביבה אנחנו עוד לא שם. אני לא מרוצה. למרות כל השינויים שעשינו, אנחנו עדיין רחוקים מאיכות החיים שאני מצפה לה".
מבחינתך שנת 2019 ענתה על הציפיות?
"כשאני רואה מה קורה ברשויות אחרות, אני מאוד מרוצה. למרות ששנת 2019 לא היתה פעילה ואין לנו ממשלה, עדיין הבאתי 80 מיליון שקל לעיר בתב"רים. אנחנו בונים פה את בית קק"ל ופיתוח הרכבת פותח חלון הזדמנויות אדיר לעיר. בשנת 2020 הציבור יראה הרבה יותר עשייה".