במועצה האזורית עמק יזרעאל טרם הונצח מי שהיה הרמטכ"ל הרביעי ושר הביטחון של מדינת ישראל בין השנים 1974-1967 משה דיין, בן מושב נהלל. לאחרונה ציינה משפחתו 38 שנים למותו באזכרה צנועה בבית העלמין של נהלל בתל שימרון שבה השתתפו מעט מאוד אנשים.
אין ספק בכלל שדיין, שסימל את ה'צבר' הטיפוסי, שביד אחת אחז ברובה וביד השנייה במחרשה, ראוי להנצחה בעמק בו גדל וממנו יצא והפך לאחד האנשים המשפיעים, החשובים והמשמעותיים בשלושת העשורים הראשונים של המדינה. כידוע, היתה לו גם השפעה כשר החוץ על הסכם השלום עם מצרים.
1 צפייה בגלריה
משה דיין. סמל 'הצבר' | צילום ארכיון: דוד רובניגר
משה דיין. סמל 'הצבר' | צילום ארכיון: דוד רובניגר
משה דיין. סמל 'הצבר' | צילום ארכיון: דוד רובניגר
נושא הנצחתו של דיין עלה השבוע בקרב גורמים בעמק, שינסו לכנס בקרוב את ועדת ההנצחה של המועצה כדי לדון בהצעה להנציחו. יש לציין כי אחרי שהוא נפטר בשנת 1981 היתה כוונה להנציח אותו בנהלל או ליד נהלל, אך זה לא קרה. אחרי כמה שנים גם ביישוב הקהילתי בתמרת עלתה הצעה לקרוא אולם על שמו, אבל גם ההצעה הזו נמוגה.
ראש המועצה אזורית עמק יזרעאל אייל בצר התייחס לנושא ואמר השבוע: "משה דיין בצוואתו ביקש לא להנציח אותו. אני קראתי את צוואתו. כידוע, אני משפחה שלו. אשתי היא אחיינית של משה. המשק שבו אני גר זה המשק של ילדותו ונערותו בנהלל. אשתי ממשיכה את המורשת, לכן אני לא יכול ליזום להנציח אותו. במועצה - ואולי זה חיסרון - כמעט שלא מנציחים אישים. בעיר למשל יש רחובות וכיכרות שאפשר להנציח בהם. בלי קשר למה שציינתי, משה דיין, גם מתוך היכרות אישית וגם מתוך היכרות כללית, ראוי להנצחה".
בתו של משה דיין, יעל, התייחסה אף היא לאפשרות שאחרי כל כך הרבה שנים סוף סוף ינציחו את אביה במקום שמזוהה איתו מאוד – העמק. "אתמוך בכל הצעה שתעלה להנציח את אבי", אמרה יעל דיין.
מצד שני יש גם קולות אחרים בעמק שאמרו השבוע כי הסיבה שדיין טרם הונצח בעמק יזרעאל קשורה לשבר הנוראי בעקבות מלחמת יום הכיפורים. אפרת איילי-סלע, שאחיה סרן עופר איילי ז"ל נפל במלחמת יום הכיפורים, התייחסה לסוגיית הנצחתו של דיין בעמק כאחות שכולה ואמרה: "יש בלבי עליו. גם העניין הזה שהוא יצא נקי ממלחמת יום הכיפורים ושהפילו את כל האשמה על הרמטכ"ל דדו - זה מאוד חרה לי, אבל אם יחליטו להנציח אותו לא אתנגד. אי אפשר להתעלם מהדמות הזו".
יש לציין כי משה דיין הונצח במספר מקומות ברחבי המדינה: רחובות בתל אביב, ירושלים, חיפה וראשל"צ; מחלף בראשל"צ; תחנת רכבת בראשל"צ; מרכז לחקר המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב; ומחנה המכללות הצבאיות בגלילות.