לויקטורי אוריאן אוקליסט בת ה־23 היה חלום: לפתוח סלון חתונות חברתי שיאפשר לזוגות שידם אינה משגת להתחתן בכבוד ובלי להיכנס לחובות. בימים אלו החלום הזה קורם עור וגידים לאחר ששכרה דירת ארבעה חדרים בעפולה שבה היא מתכוונת גם להתגורר וגם לפתוח את הסלון החברתי ככל הנראה בספטמבר. "אני רוצה לעשות פה צדק חברתי בדרך שלי ואם אצליח לתרום אפילו במעט אני אשמח", היא מסבירה מה מניע אותה.
1 צפייה בגלריה
ויקטורי אוריאן אוקליסט. מחפשת שיתופי פעולה | צילום: שרון צור
ויקטורי אוריאן אוקליסט. מחפשת שיתופי פעולה | צילום: שרון צור
ויקטורי אוריאן אוקליסט. מחפשת שיתופי פעולה | צילום: שרון צור
אוקליסט, במקור מהיישוב נופית, עובדת בפעוטון ומרוויחה שכר מינימום. העובדה שפתיחת הסלון מצריכה הרבה הוצאות לא גרמה לה לוותר על החלום והיא הפכה אותו לפרויקט חברתי-קהילתי. "קשה לי עם העובדה שזוגות צעירים שרוצים להתחתן צריכים לעבור תהליך לא פשוט שכולל הרבה הוצאות שגורמות להם להתחיל את החיים כזוג נשוי עם חובות", משתפת הצעירה מדוע יזמה את הרעיון, "מדובר בסכומי עתק. ברגע שמדובר בכלה המחירים בשוק קופצים אוטומטית".
אוקליסט מייעדת את הסלון שלה גם לכלות וגם לחתנים. "המטרה להשכיר שמלות כלה עד 700 שקלים כשבמקומות אחרים זה יכול להגיע לאלפי שקלים. נוסף על שמלות ערב נשכיר גם הינומות, חליפות חתן ונעשה שיתופי פעולה עם מאפרות, מעצבות שיער, צלמים ואנשי מקצוע שייתנו שירות חברתי ללקוחות בלי לקחת תוספת רק בגלל שהמילה חתונה מוזכרת פה".
איך תכסי את כל ההוצאות האלה?
"אני יודעת שזה לא פשוט ולכן אני מגדירה את זה כעסק חברתי. השמלות לדוגמה הן מתרומה של נשים אחרות שהתחתנו והרבה מאוד נשים כבר פנו אליי בנושא במטרה לתרום, כמו גם נעליים וחליפות. מרוב התרגשות ועבודה לא עצמתי עין וכבר בבוקר שלמחרת הפוסט יצאנו לסבב איסוף ראשון. עוד 300 שמלות כבר מחכות לאיסוף. כשיסתיים השיפוץ של הדירה ויהיה היכן לאחסן את כולן, ייצא צוות שיאסוף את השמלות".
למה כל כך בוער לך להיכנס לדבר כזה?
"אני מאמינה ששום דבר לא ישתנה אם לא נקום ונשנה אותו. ההשקעה שלי בדבר הזה מבחינת אנרגיה היא גדולה מאוד. אני יוצאת ב־5 וחצי בבוקר לעבודה, חוזרת ב־6 בערב ועובדת על זה בכל רגע פנוי שיש לי".
אוקליסט בחרה לעבור מנופית דווקא לעפולה כי היא רואה בעיר "פוטנציאל חברתי מטורף", לדבריה.
ההיענות הגדולה לעזרה הפתיעה אותך?
"מאוד. ההיענות שהיתה מסביב היתה כל כך גדולה שזה הפתיע אותי. עד היום, חודשיים אחרי כתיבת הפוסט, אני עונה על עשרות הודעות ביום של אנשים מדהימים שלא מפסיקים לשלוח רעיונות והצעות לעזרה. זה רק מראה עד כמה העסק הזה הוא באמת חברתי".
מתי הרגשת בפעם הראשונה שאת בדרך הנכונה להצלחה?
"כשנכנסתי לאוטו עם השמלות הראשונות שקיבלתי מזוג שכנות. פשוט יצאתי מהן ופרצתי בבכי של התרגשות. ברגע שאנשים מתאחדים ופועלים למען אותה המטרה, שום דבר לא יכול לעצור אותם מלהגשים אותה".