ההתנדבות טובה לבריאות. נקודה. פנינה שלחט מנצרת עילית, שמתנדבת כבר שנים במסגרת עמותת 'ידיד לחינוך', יכולה להעיד על כך מקרוב. כמה פעמים בשבוע היא מתלבשת, עוטה חיוך גדול של סיפוק על פניה ומגיעה לבית ספר שונה ברחבי העיר, שם היא מסייעת לתלמידים ומקשיבה לכל אשר על לבם. עבודת קודש - אם תרצו - והכל באהבה גדולה וללא תמורה.
1 צפייה בגלריה
פנינה שלחט. "זה בא מתוך נתינה" | צילום: שרון צור
פנינה שלחט. "זה בא מתוך נתינה" | צילום: שרון צור
פנינה שלחט. "זה בא מתוך נתינה" | צילום: שרון צור
עמותת 'ידיד לחינוך' היא הגוף המוביל בהפעלת גמלאים מתנדבים במערכת החינוך ברחבי הארץ. היא הוקמה בסוף שנת 2007 כארגון ללא כוונות רווח ובמהלך השנים זכתה להוקרה רבה על הישגיה. הפעילות במסגרת העמותה כוללת סיוע לתלמידים בבתי הספר במהלך יום הלימודים ומתבצעת בשותפות הרשויות המקומיות. שנת הלימודים תשע"ח הסתיימה עם כ־3,000 מתנדבים הפועלים ב־500 בתי ספר ב־40 רשויות מקומיות ברחבי הארץ. בין הרשויות ברשימה נמצאת גם נצרת עילית.
על פי מרכזת העמותה בעיר, מדי בייר, יש כ־34 מתנדבים גמלאים בכל בתי הספר בעיר. אחת המתנדבות הוותיקות ב'ידיד לחינוך' בעיר היא פנינה שלחט, בת 66 מנצרת עילית, אשר מתנדבת בארגון כבר כ־11 שנה בבית ספר מנחם בגין (גלבוע לשעבר) מהרגע שבו יצאה לפנסיה כאשר היתה בעצמה מורה לחינוך מיוחד. "הייתי מורה משלבת כל השנים וגם עכשיו בהתנדבות אני עובדת ככה מול המורה למתמטיקה. אני נמצאת שלושה ימים בשבוע כאשר כל יום אני מלמדת שעתיים וזה כיף גדול. אני מאוד אוהבת את העבודה והתלמידים. אני מאוד קשורה אליהם ומקבלת מהם בחזרה הרבה מאוד אהבה", היא מספרת בהתרגשות.
אחרי שיצאת לפנסיה יכולת לבחור לשבת בבית. מדוע בחרת להמשיך עם הילדים ולהתנדב?
"במקביל לכך שאני תורמת אני גם נתרמת. זה ממלא אותי באהבה ובעשייה. לא פחות ממה שאני עושה בשבילם, הם עושים בשבילי. הילדים משתפים אותי בהמון דברים ואני מרגישה שהם כמו הילדים שלי. אם יום אחד אני לא מגיעה הם אומרים שאני חסרה להם, וברגע שהם רואים אותי בפתח הכניסה של הדלת הם רצים ומחבקים אותי. אחת המורות אמרה לי 'את לא יודעת כמה את משמעותית עבורם'".
שלחט אומרת כי השמירה על שגרה עוזרת לה בימים שאחרי הפנסיה. "יש לי סיבה להתלבש ולצאת, לא לשבת בבית כל היום. שאלו אותי 'למה את לא לוקחת 4 שעות שבועיות ביום אחד?' אז אני אומרת שאני דווקא מעדיפה לפצל את הימים כי ככה אני קמה בבוקר עם משמעות. יושבת בחדר המורים, מדברת עם החברות, עוזרת לילדים וזה ממלא ונותן משמעות לחיים".
שלחט אומרת כי אמנם במסגרת ההתנדבות היא מלמדת את הילדים את החומר הנדרש, אבל דואגת על הדרך גם להשריש בהם דברים מעבר. "בין לבין יש שיחות עם הילדים על דברים שמציקים להם. מין שיעור קטן לחיים".