הוועדה הציבורית לבחירת שם חדש לעיר נצרת עילית המליצה על חמישה שמות שיובאו להמשך תהליך הבחירה: נוף עילית, נוף הגליל, נופי עילית, נווה עילית וקרית הגליל.
הוועדה הציבורית מורכבת מ־21 תושבים שמייצגים את כלל הגילאים, הקהילות, העדות, התרבויות והזרמים השונים בעיר. הוועדה בראשות מנכ"לית העירייה, חוה בכר, התכנסה ביום ראשון השבוע ודנה בכ־200 שמות שהונחו על שולחנה, מרביתם הוצעו על ידי תושבי העיר באמצעות האתר והפייסבוק העירוני.
1 צפייה בגלריה
שלט הכניסה לעיר. בקרוב יוחלף בשם אחר? | צילום: שרון צור
שלט הכניסה לעיר. בקרוב יוחלף בשם אחר? | צילום: שרון צור
שלט הכניסה לעיר. בקרוב יוחלף בשם אחר? | צילום: שרון צור
"חלק גדול מהשמות חזרו על עצמם, כך שבסך הכל נשארו לנו כ־90 שמות לדון עליהם, מרביתם וריאציות שונות למילים עילית, גליל ונופים", סיפרה בכר וציינה את ההיענות הגבוהה של התושבים להליך החלפת שם לעיר.
ההחלטה על שינוי שם העיר התקבלה מיד לאחר הבחירות, לפני קצת יותר מחודש, על ידי ראש העיר רונן פלוט, שרוצה לעסוק בקדנציה השנייה שלו בין היתר במיתוגה של העיר. השלב הראשון בתהליך המיתוג הוא בחירת שם חדש לעיר.
פלוט הסביר כי יש בלבול בין הערים השכנות, נצרת ונצרת עילית, וציין כי תושבי נצרת עילית נאלצים לתקן ללא הרף את אזרחי ישראל, בעיקר אלו הגרים במרחק מה מהצפון, ולהסביר פעם אחר פעם כי מדובר בשתי ערים נפרדות לחלוטין, למרות הסמיכות הגיאוגרפית והשם הדומה.
"נצרת היא העיר הערבית הגדולה בישראל ונצרת עילית היא העיר היהודית הגדולה בגליל. אנחנו חיים בשכנות מצוינת, אבל מדובר ברשויות נפרדות עם זהות וצביון שונים לחלוטין. אין פעמיים נצרת, יש נצרת אחת, ויש עיר שיהיה לה שם אחר", הסביר פלוט את החלטתו, "לכל תושב מגיע להיות גאה בשם של העיר, ולומר אני מגיע מהעיר ואת שמה". אחרי ההצהרה של פלוט הצביעה מועצת העיר בישיבתה הראשונה פה אחד על שינוי השם.
מהעירייה נמסר כי הוועדה הנה הגוף הראשון בתהליך סינון השמות. המלצותיה יובאו לאישור ועדת השמות של העירייה ולאחר מכן יעברו לדיון והצבעה במליאת מועצת העיר. מתוך חמשת השמות שהגיעו לקו הגמר ייבחרו בסופו של התהליך שלושה שמות, שאחד מתוכם יהיה שם העיר החדש.
על פי החלטת ראש העיר רונן פלוט התהליך יוכרע בסופו על ידי התושבים עצמם שיתבקשו להשיב על שתי שאלות: האחת, האם הם בעד או נגד שינוי שם העיר. השנייה, אם הם בעד - אילו מבין השמות שהגיעו לשלב הגמר הם בוחרים. "ההליך כולו מתבצע בשקיפות מלאה ובדמוקרטיה. הרוב יכריע ולפיו יישק דבר", נמסר מהעירייה.
יצוין כי לא כל התושבים בעד שינוי שם העיר, בעיקר בגלל ששינוי השם אינו מכבד את מקימי העיר שהלכו כבר לעולמם. "יש פה דור מייסדים, מישהו שאל אותם? על חלק מהמצבות של הוותיקים ומקימי העיר בבית העלמין כתוב 'נצרת עילית', מישהו עשה סקר אם הם רוצים לשנות את השם?", אמר אריה אקרמן, מוותיקי העיר, מיד אחרי שפלוט הצהיר על החלטתו לשנות את השם, "הכל בגלל טעויות בחבילות וניסיון להבדיל בין הערים? או איזה שר שלא ידע להבדיל בין שתי הערים? זה לא מה שיציל את העיר. לא צריך למתג אותה מחדש, צריך למנף את הדברים הטובים שיש בעיר ויש בה דברים טובים. העיר הזו הוקמה לייהוד הגליל כנצרת עילית, לא כדי לבדל אותה מעיר אחרת ולא כחלק מההתיישבות בגליל. נצרת עילית זה שם שהוא ב־ד.נ.א שלי. אם מישהו ישנה את השם, אני מודה, הזיקה שלי לעיר תהיה אחרת".