מחאת הנשים מתרחבת והיום (שלישי) צפויות הפגנות מחאה בכל רחבי הארץ נגד האלימות נגד נשים ורציחתן. בשנת 2017 נרצחו 14 נשים ישראליות על ידי בן משפחה, 9 על ידי בן זוג ועוד 5 על ידי בן משפחה אחר. בשנת 2018 נרצחו 19 נשים ישראליות על ידי בן משפחה, 6 על ידי בן זוג ועוד 13 על ידי בן משפחה אחר.
1 צפייה בגלריה
יסכה שחר (צילום: אלבום פרטי)
יסכה שחר (צילום: אלבום פרטי)
יסכה שחר (צילום: אלבום פרטי)
במחלקת הרווחה בעמק יזרעאל פועל החל משנת 2013 מרכז לשלום המשפחה ומניעת אלימות בניהולה של יסכה שחר, עובד סוציאלית במקצועה, מהיישוב הושעייה. המרכז הוקם מתוך הבנה שגם בעמק יזרעאל יש אלימות בין בני זוג ולכן יש צורך לטפל באנשים שחיים באלימות. המרכז מטפל בכ-50 מטופלים מדי שנה ועד כמה טופלו בו כ-250 מטופלים.
"אנחנו נותנים יעוץ בשעת חירום, יעוץ להתמודדות לאנשים שחיים בתוך מערכת יחסים אלימה. אנחנו מטפלים בגברים ובנשים. יש לנו גם טיפול פרטני וגם קבוצתי", סיפרה שחר, "אנחנו מלווים משפחות שנמצאות באלימות כדי לעזור להם להיחלץ ממעגל האלימות ולסגל דפוסי קשר בריאים. לפעמים הבקשה היא להיפרד מקשר ואז אנחנו נותנים איזה ליווי איך נפרדים נכון באופן שלא יסלים את מערכת היחסים ולא תסכן את אחד מבני הזוג".
לדברי שחר רוב המקרים שהם מטפלים קשורים לאלימות נפשית ומילולית. "אנשים סובלים בתוך מערכות יחסים ואנחנו נותנים להם כלים לנהל נכון את הכעס, איך לא לוותר ולהפוך לקורבן, איך לא להיות תוקפן. השאיפה שלנו לעזור לאנשים. לצמוח בתוך קשר ולנהל קשר בריא".
מחאת הנשים בהחלט מעוררת את המודעות לנושא, אך לשחר ברור שיש הרבה מקרים שלא מגיעים לידיעת המרכז שהיא עומדת בראשו. "אנחנו מטפלים ב-50 מטופלים בשנה, אבל ברור לי שאנחנו לא מאתרים את כל המשפחות בגלל מורכבות של מעגל סוד ובושה. אנשים צריכים להבין שכדי להיחלץ ממערכת יחסים פוגענית, נכון לשתף בעיקר בגלל שילדים הופכים לעדים למערכות יחסים אלימות בין ההורים שלהם. השאיפה היא באמת לשפר את איכות החיים. המצב הזה הוא לא גזרת גורל. צריך רק את האומץ לקבל עזרה. אנחנו מקפידים על סודיות ודיסקרטיות. בושה לא עוזרת היא פשוט ממלכדת את שני בני הזוג בתוך מעגל האלימות".
על מחאת הנשים וההפגנות שמתקיימות היום אמרה שחר כי היא מקווה שזה יגרום לאנשים להפסיק להיות אדישים כשהם עדים או שומעים על אלימות בתוך משפחה. "לכל אחד יש תפקיד כשהוא מכיר מקרים של אלימות והוא להפנות ולעודד את המעורבים לקבל עזרה", אמרה שחר.
על התפקיד עצמו מודה שחר כי היא מרגישה שזה לא רק עבודה. "זה תפקיד עם שליחות כי יש פה איזו התערובת בצומת חיים משמעותי במטרה לעזור לאנשים שנמצאים במערכת יחסים אלימה ופוגענית. אנחנו מושיטים יד ברגע קריטי ונותנים כלים מקצועיים כדי לשפר את איכות החיים. זו תחושה שאני באמת עושה משהו משמעותי. זה מסע חיים, לא עבודה".