לא מעט צוללנים מעדיפים בעונת החורף לצלול בסַחנֶה (גן השלושה), בעיקר כאשר מי הכנרת והים התיכון נעשים סוערים וקרים. מי הסחנה שומרים כל השנה על טמפרטורה חמימה של 28 מעלות, וזה גם מקור שמו בערבית: "חם".
סרט: הסחנה כ"גן עדן" על פי רן טל
הסחנה הוא גן לאומי בעמק המעיינות למרגלות הר הגלבוע, סמוך לקיבוץ ניר דוד. מקור מימיו של הסחנה במעיין עין אֶלעָסִי (עין עמל), בשטח הצפוני של הרי השומרון. הגן מורכב ממערכת של שתי בריכות מלאכותיות גדולות, עליונה ותחתונה, האוגרות בתוכן את מי המעיין. הבריכות מקושרות זו לזו וממוקמות בגבהים שונים, מה שמאפשר את המשך זרימת המים לאפיק נחל עמל. אורך הנחל בתחום הגן מגיע לכ־500 מטר.
"הנביעה בסחנה שומרת תמיד על חום גבוה, ומתחת למים יש הרבה מה לראות", מספר דורון שרייבר, בעליו של מועדון הצלילה 'לצלול' במושב בוסתן הגליל. "עומק הצלילה בו אמנם נמוך מאוד, יחסית לצלילה בים - בשיאו הוא מגיע לכ־5 מטרים בלבד; עם זאת, בניגוד לדגי ים, שבדרך כלל מפחדים מבני אדם, הרבה מהדגים בסחנה לא מתרחקים כשמתקרבים אליהם. הקרקעית מלאה במחילות שניתן להציץ לתוכן ומובן שהמקום עצמו הוא חמדת טבע, שניתן לנצל אחרי הצלילה".
אי־אפשר להסתפק בשנורקל ומשקפת? "בשחייה בסחנה אפשר אמנם לראות את רוב הדברים גם עם שנורקל ומשקפת, אבל מי שצולל יודע שחוויית הצלילה שונה לגמרי. בנוסף לכך, במים מתוקים לא צריך להשתמש בהרבה משקולות כמו במים מלוחים, ויש להימנע ממגע עם הקרקעית. במים המתוקים כל נגיעה בקרקע מעלה ענני חול גדולים, וזה מטשטש את הראייה ועלול להרוס את חווית הצלילה".
"חיפשתי מקומות חדשים לצלול", מספר אוהד אמיניה, מדריך צלילה במועדון 'צוללי המזרח התיכון' באשדוד, "ועד שהייתי בסחנה בכלל לא הכרתי את האפשרות לצלול במים מתוקים, זאת היתה ההתנסות הראשונה שלי.
"אני באר־שבעי והגעתי במיוחד לצלילה הזאת. צלילה בין קהל של נופשים זו חוויה בפני עצמה. אנשים מבקשים ממך למצוא להם חפצים שנופלים להם, למשל משקפיים, וזה נחמד. מה שהיה מאכזב זו כמות הזבל שמצאנו שם - כמויות אדירות של זבל, מכל הסוגים. רצינו לעשות ניקיון בעצמנו ולא נתנו לנו, אבל בסוף התבשרנו שעשו שם ניקיון".
צוללנים חובבים נוספים מספרים שהם תמיד מחפשים מקומות חדשים לצלול בהם, מה שמביא אותם גם לכנרת. לדברי שריייבר, בכנרת יש "פחות מה לראות"- אבל אם מתרחקים ממקומות הומי אדם אפשר לראות דגים, בעיקר בשעות הבוקר המוקדמות, כשאין גלים והמים "שטוחים". "כאשר מתחילים גלים, מתגברים גם הזרמים והדבר משבש את הראות מתחת לפני המים", הוא מסביר.
נכון להיום, אין מועדון צלילה שמארגן צלילות בכנרת או בנחלי הצפון באופן סדיר. השכרה עצמאית של ציוד צלילה אפשרית רק למי שעבר הסמכה ומחזיק ברשיון צלילה ובביטוח.