רצף של מכות נחתו בזו אחר זו על עמותת 'גלבוע אוהבת חיות' הנמצאת בכפר תקווה הסמוך לטבעון. מי שיגיע לכלבייה המושקעת, הכוללת מתקני משחקים לכלבים, בריכה והצללות בשל החום, לא יוכל לתאר לעצמו בכלל מה עובר לאחרונה על צוות המקום ועל הכלבים הנובחים שמשוועים לקצת תשומת לב, ליטוף ואהבה מבעד לכלובים.
ידידו הטוב של האדם: כלבים מסייעים לילדי החינוך המיוחד במודיעין
מתחילת הקיץ פועלים אנשי העמותה להציל את חייהם של עשרות כלבים במקום שנפגעו מהדבקה המונית של וירוס ה'כלבלבת', ממחלת 'שעלת המכלאות' ומהכשות של נחשים. אנשי העמותה כינו את המצב הקשה אליו נקלעו כ"צירוף מקרים אומלל" וכ"אסון כבד" שיכול להביא לקיצה של כלבייה. מהר מאוד הם החלו לפעול בנוהל חירום: כלבים נשלחו לתקופות אשפוז ארוכות, הוטסו לטיפולים מיוחדים ונרכשו עבורם תרופות יקרות.
האסון גרם לכך שאנשי הכלבייה, לדבריהם, השתמשו בכל הכסף שחסכו לטיפול בכלבים והכלביה נותרה ללא עתודות כלכליות. כעת, לראשונה, הם מבקשים סיוע. "אנחנו לא עורכים התרמות ואף פעם לא ביקשנו תרומות לכלבייה, אבל הפעם אין לנו ברירה".
מכה אחרי מכה כמאה כלבים נמצאים בעמותה העצמאית שקיימת כבר כתשע שנים ומכסה שטח גדול מאוד. בית המחסה קיים כארבע שנים. בחודש האחרון מתמודדים בעמותה עם צירוף מקרים אומלל שבו הכלבים נמצאים בסכנת חיים אמיתית. הכל התחיל כשכלבה שחלתה בווירוס ה'כלבלבת' הקטלני הדביקה עשרות כלבים. "לצערנו כלבה שלנו נדבקה במחלה ממקור לא ידוע וכעת אנחנו בעיצומה של התמודדות עם אחד הווירוסים הכי קשים שפוגעים בכלבים", מספר דימה וייסברג, אחד האחראים בצוות העמותה,
"המחלה אובחנה אצלה כשהיא כבר הייתה חולה מאוד ולבסוף היא מתה. פתאום הבחנו בסימנים של המחלה אצל כלבים נוספים בכלבייה. המחלה הזו גורמת למוות נוראי בייסורים, וגם כלב שמצליח להחלים יכול להישאר נכה. עשרות מהכלבים החלו להראות סימנים של המחלה והיינו חייבים להתחיל בנוהל חירום", מוסיף דימה.
בעקבות הגילוי החל צוות הכלבייה לבודד את הכלבים החולים מהכלבים הבריאים ולנקוט בצעדי מניעה כמו שטיפת כל המקומות בכלור וכניסה עם מיגון לכלובים של כלבים שהראו סימנים של המחלה. הכלבים שחלו נלקחו לטיפולים רפואיים בכל הארץ - מצפון ועד דרום. "נאלצנו להפעיל מערך חירום", מציינים בעמותה, "הקפצנו מתנדבים שלקחו ברכבם הפרטי למרפאות ובתי חולים מיוחדים כלבים שכבר גססו והיו על סף מוות, וכלבים חולים שכבר לא יכולנו לטפל בהם אצלנו. לנו יש מרפאה שמשמשת בדרך כלל לטיפולים שגרתיים ולעיקורים שגם היא הפכה לסוג של בית חולים לכלבים שחלו".
במקביל, התגלתה במקום מחלת 'שעלת המכלאות'. "חלק מהכלבים חלו בשעלת המכלאות וגם בזה צריך לטפל", אומר דימה.
ואם זה לא מספיק, צוות הכלבייה החל להבחין לאחרונה בהכשות של כלבים על ידי נחשים. "אנחנו סובלים ממכת הכשות נחשים חסרת תקדים שפגעה בכלבים רבים", מוסיף דימה, "יש פה שדות מסביב וכלבים רבים הוכשו והיו בסכנת מוות. היינו חייבים לקחת אותם לטיפול על ידי נסיוב מיוחד ובמהירות אפשרית".
טיפולים יקרים מצב החירום שנוצר דרש טיפולים יקרים מאוד, תקופות אשפוז ממושכות של הכלבים ותרופות מיוחדות שקשה להשיגן ואינן נמצאות בסל התרופות, אותן נלחמה להשיג אניה מוסטקוב, מנהלת המקום, במקומות פרטיים ואצל רופאים וטרינרים. אותן תרופות גם הצילו בסופו של דבר את חייהם של כלבים רבים.
צוות המקום מצא את עצמו מתמודד עם סיטואציה לא פשוטה. "המצב היה קשה מאוד", מודה דימה, "זו הייתה פשוט מגיפה. העברנו כלבים למקום מבודד אחד, והמחלה פרצה במקום אחר. ראינו כלבים שקרסו לנו מול העיניים, והחלטנו שאנחנו לא מוותרים פה על אף כלב. נלחמנו ימים ולילות על חייהם של הכלבים. כל מי שנדבק - טופל, וכל מי שהוכש - נלחמו על חייו. מימנו טיסות של כלבים לטיפולי חירום בכל הארץ, שם הם אושפזו לתקופות ארוכות וקיבלו טיפולים ייחודיים בעשרות אלפי שקלים לכל כלב".
לדבריו, זה המצב הכי קשה שהוא ראה בכל שנות ניסיונו בכלביות. "זו הפעם הראשונה שאני נתקל בזה ויש לי ניסיון רב", הוא אומר, "היינו במצב של חוסר אונים. הקפצנו אנשים ממקומות עבודה כדי לקחת כמה שיותר מהר את הכלבים החולים לטיפולים. אנשים מצאו את עצמם בדרך לטיול עם כלב חולה באוטו שלקחו אותו על הדרך למרפאה. עבדנו ביחד עם המתנדבים שעות נוספות כדי למנוע פגיעה בכלבים בריאים וכדי לעצור את המגפה הזו. התמסרנו אך ורק לזה".
צוות העמותה נמצא עם המרפאות בקשר יומיומי. "אי אפשר לשלוח כלב לטיפול וזהו", מציינים בעמותה, "אנחנו כל הזמן בקשר טלפוני עם המרפאות אליהן נשלחו הכלבים, ואם צריך לקחת אליהן דברים אז נוסעים לקחת".
במהלך החודש האחרון נאלצו בעמותה לתת חיסוני