עשרות נהגי מוניות מצפת והסביבה הפגינו בשבוע שעבר במרכז העיר צפת, במחאה על כך שחברת 'נתיב אקספרס' החלה להפעיל בצפת מיניבוסים הנוסעים ברחבי העיר בתדירות גבוהה ואוספים נוסעים מתחנות האיסוף ומצדי הדרך, במסגרת הסדר חדש עם משרד התחבורה.
הפריפריה של הפריפריה: מי ידאג לתושבי הצפון? בכפר הערבי מתנגדים להקמת כפר שילוב קהילתי הרב ביצע עבירות מין חמורות בנערים ובנערות
יקי כהן, ממארגני ההפגנה, הסביר השבוע כי נהגי המוניות בצפת נפגעו קשות לנוכח ההסדר החדש אותו מפעילה החברה. "נהגי המוניות הם ברובם תושבי צפת שמתפרנסים מתושביה ומפרנסים במקביל את בעלי העסקים בעיר", הוא מסביר, "במילים אחרות, מתקיימת כאן מערכת יחסי גומלין שקצת יוצאת מאיזון עם כניסת השירות החדש למשחק".
לפני כשנה זכתה חברת 'נתיב אקספרס' במכרז שפרסם משרד התחבורה להפעלת קווי השירות בגליל וקיבלה רישיון הפעלה למשך 12 השנים הקרובות, תוך שהיא דוחקת מצפת את קואופרטיב 'אגד' הוותיק, שמפעיל היום רק קו אחד, אחת ליום מצפת לתל אביב.
הפעימה הראשונה של הסכם ההפעלה יצאה לדרכה בחודש ינואר האחרון. במהלך השבועות האחרונים יושמה הפעימה השנייה והמשמעותית, בעוד שהפעימה השלישית והאחרונה תחל בחודש יוני.
במסגרת הפעימה השנייה ובמקביל להוספת קווי נסיעה נוספים בגליל, ותגבור ושיפור הקווים הקיימים, נוספו בצפת והסביבה גם המיניבוסים של 'נתיב אקספרס' שמתגברים את קווי הנסיעה הקיימים בתוך העיר ואף נכנסים לסמטאות ורחובות צרים, בעיקר בעיר העתיקה, אליהם לא יכולים להיכנס אוטובוסים גדולים, וכל זאת במחיר נסיעה עירונית רגילה שעומד נכון להיום על 4.80 שקל.
כהן: "זה בדיוק העניין. הפרנסה שלנו התמקדה, בין היתר, בנסיעות הללו. היינו אוספים נוסעים מתחנות האיסוף ומסיעים אותם גם לנקודות שאליהן אוטובוס לא יכול להגיע, כמו סמטאות העיר העתיקה או המדרחוב".
עבור הנוסעים המשתמשים בשירותי המיניבוסים מדובר דווקא בחידוש מרענן, שעולה קצת פחות כסף מבחינתם. ורד, תושבת העיר, שנוסעת באופן קבוע בתחבורה הציבורית, מסבירה: "קודם כל המיניבוסים האלה מגיעים בתדירות גבוהה. גם אם פספסתי את הקו הרגיל, הרי שמעכשיו אני לא צריכה להתייבש בתחנת האוטובוס משהו כמו 20-30 דקות עד האוטובוס הבא.
"זה לא רק זה. עד היום מי שרצה לנסוע מהשכונות הגבוהות של העיר, כמו כנען ורמת רזים לכיוון דרום העיר או בית חולים 'זיו', נאלץ להחליף אוטובוס במרכז העיר. היום גם זה נמנע מאיתנו. עם המיניבוסים אפשר להגיע ישירות אל בית החולים במחיר של נסיעה רגילה, מה שמייתר את הצורך להזמין מונית ולשלם על נסיעה מיוחדת, שבמסלול הזה יכולה להגיע ל-25-30 שקל".
מיכאל צור מתגורר בעיר העתיקה בצפת, וגם הוא נוסע בשבועות האחרונים עם המיניבוסים החדשים. "שלא יספרו סיפורים", הוא אומר השבוע, "הפתרון הזה נהדר. עד היום הייתי חייב להזמין מונית, אפילו בשביל ללכת לסופר, ורק הנסיעות הלוך ושוב היו מסתכמות ביותר מ-50 שקל. עכשיו אני נוסע בפחות מחמישה שקלים לנסיעה ובחישוב חודשי זה משמעותי. אם נהגי המוניות של צפת חפצים בייקרי וחרדים לפרנסתם, הרי שהם מוזמנים להוריד מחירים ולהתחרות במיניבוסים. אשמח לתת להם פרנסה אם המחירים יהיו סבירים".
נהגי המוניות הודיעו השבוע שימשיכו להפגין במהלך השבועות הקרובים, ובמקביל ישקלו את המשך צעדיהם, ובכלל זה פנייה לשר התחבורה.
אבנר עובדיה, דובר משרד התחבורה, מוסר בתגובה: "לאור דרישת התושבים ובתאום עם עיריית צפת תוכנן שרות תחבורה ציבורית שיתן מענה לכל מרחב עכו-נהריה–צפת, כולל ליעדים נוספים במרכז הארץ באמצעות קווים בין-עירוניים. מקומן של מוניות השרות במערך זה חיוני ומקנה להן יתרונות בשירות, בזמינות, בתדירות הגבוהה ובגמישות המאפיינות את הענף".