מדוע כועסים בלשכת הרב הראשי הספרדי לישראל, הרב יצחק יוסף, על ראש עיריית קרית שמונה, ניסים מלכה? זהו סיפור על הכנסת ספר תורה, שבמקום לגרום לקירוב לבבות, חשפה קנאות ורדיפת כבוד.
סיבוב שני בק"ש: יורם מלול מול ניסים מלכה מחכים לכם בעמוד של "ידיעות העמק" בפייסבוק
אירוע הכנסת ספר התורה הוא חגיגי, וכזה אמור היה להיות גם הטקס שיזם הרב רפאל סבתי בקרית שמונה. אבל בדרך העניינים השתבשו ונחשפו מחלוקות בין הרבנים בקרית שמונה, ובכלל זה גם הרב המכהן כראש העירייה, ניסים מלכה.
הרב רפאל סבתי, שהיה אחד מתלמידיו המובהקים של הרב עובדיה יוסף ז"ל, החליט ליזום כתיבת ספר תורה לזכרו של הרב המנוח. הטקס אמור להתקיים ביום שלישי בשבוע הבא באולמי 'אירועים ברון' בעיר. אורח הכבוד שהוזמן לאירוע היה הרב הספרדי הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, בנו של מייסד תנועת ש"ס.
הרב יוסף הוזמן לטקס, אך מי שלא הוזמנו היו רב העיר הספרדי, הרב שלום לוי, ומלכה. היחסים בין סבתי לבין שני האישים הנכבדים שלא הוזמנו מתוחים מזה זמן רב, ואכן הוא הודה השבוע ואמר: "לא מצאתי לנכון להזמין אותם".
מלכה לא ראה זאת בעין יפה ופנה במכתב חריף לרב יוסף. "בתדהמה ובכעס גדול קיבלתי את הידיעה על ביקורו הקרוב של כבוד הרב בקרית שמונה בהכנסת ספר התורה שנכתב לעילוי נשמת מרן עובדיה יוסף ז"ל", כתב מלכה, "אני מביע בזאת את מחאתי הנמרצת.
"הרב רפאל סבתי וגורמים פוליטיים אחרים הזמינו נציגי ציבור מקומיים מבלי להזמין את הרב שלום לוי שליט"א, רבה של קרית שמונה ואנוכי. בואך לקרית שמונה אמור להיות ביקור מאחד ומגשר בין כולם. אנו אנשי השלום, והשמחה הזו משותפת היא לכולם. לא ניתן גיבוי למי שפוגע ברב העיר קרית שמונה. מצפה מכבוד הרב שיתנה את בואו בהזמנת כבוד מרא דאתרא הרב שלום לוי שליט"א".
בלשכת הרב יוסף לא אהבו את המכתב וראו בו התערבות בוטה בשיקוליו. ראש לשכת הרב הראשי, יצחק אלחרר, שלח תשובה נזעמת לניסים מלכה: "ראשית כל, מצופה כי פנייה לכבוד הראשון לציון והרב הראשי לישראל צריך שתיעשה כיאה וכיאות. מן הראוי לשקול מילים. נוסח מכתבך וצורת הפנייה שלך בשום אופן לא מקובלים עלינו.
"ללשכת הראשון לציון והרב הראשי לישראל יש שיקול דעת באישור הזמנות ואירועים והיא איננה כפופה לאיש, ובכל הכבוד הראוי גם לא לכבוד ראש העיר הנכבד. אופן הפנייה, כפי שהיא מתוארת במכתבך, לא תורם להגשמת מטרות אלה. שנית, אילו טרחת לברר את העובדות לאשורם היית מגלה כי לא התקבל כל אישור מלשכתנו על אירוע מכל סוג שהוא בעיר קרית שמונה בחודשים הקרובים. אני מצפה מכבודו למכתב התנצלות על הפנייה הבלתי מנומסת לכבוד הרב הראשי".
כשנודע לרב סבתי על המכתב של מלכה, הוא לא הסתיר את מורת רוחו ואמר: "אם ראש העיר היה פונה אלי ומבקש להשתתף בטקס הייתי נענה ברצון. חבל מאוד שהוא בחר בדרך שאינה מכבדת את התורה ואת כבודו של מורי ורבי, הרב עובדיה יוסף זצ"ל". מלשכת ראש העירייה לא נמסרה תגובה.