בשעה שנתוני המועצה להשכלה גבוהה מצביעים על התרסקות וקריסה של לימודי מדעי הרוח בארץ, דווקא במכללת צפת משגשג ופורח התחום הזה, ומרכזי החוגים מספרים על התעניינות גוברת והולכת של סטודנטים מכל רחבי הארץ המגיעים ללמוד בצפת.
הבעלים יפוצה: הכלבה אכלה בפנסיון גרביים ומתה נשות טליבאן שעזבו: "עברנו שטיפת מוח" ד"ר וולך: עבדתי לפי הספר וקיבלתי סטירת לחי
אחד החוגים שתופס תאוצה ונכנס השנה לשנתו השנייה הוא החוג למיסטיקה ורוחניות, שמונה השנה כ-30 סטודנטים שנבחרו בקפידה.
ראש החוג, ד"ר מריאנה רוח־מדבר, מדווחת על מאות מתעניינים ועל הליך סינון לא פשוט, בהתאם לתנאי סף שנקבעו מראש - תעודת בגרות וציון פסיכומטרי. "השנה קיבלנו פניות אפילו מאילת", היא מספרת. "אני מזהה צמא גדול לתחום הזה ומספר הפניות מעיד על כך. רובם המכריע של הסטודנטים שלנו הם לא תושבי הגליל. הם מגיעים, בין השאר, מרחובות, נס ציונה ותל אביב. חתך הגילאים נע בין 20–60, אם כי הרוב הם אנשים בוגרים ובעלי משפחות, שעושים ויתורים ונדרשים לאלתורים על מנת לפנות לעצמם יומיים בשבוע לצורך הלימודים".
נתוני המל"ג שמצביעים, כאמור, על מגמה הפוכה מזו שמתארת מדבר, אינם מרשימים אותה בלשון המעטה. מדבר: "הנושא האלטרנטיבי הולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות ורואים את זה כמעט בכל תחום. אנשים לומדים לתארים בתחומים כאלה ואחרים, אבל בפרקטיקה הם לא ממש עושים שימוש במה שלמדו. גם אם כן, לפעמים נפתח פער של שנים בין הלימודים לבין היכולת לממש בשטח את מה שלמדו.
"לכן, רבים האנשים שמחפשים משהו אחר, ולרוב מסתפקים בלימודי תעודה וקורסים שונים. זו אחת הסיבות לנתונים שנמצאים בירידה. האקדמיה הפכה למיושנת בתחומים הללו, מנוכרת משהו ולא ממש מחוברת לצרכים של הסטודנטים. כאן אנחנו נכנסים לתמונה עם תוכנית ייחודית, שמתמקדת במיסטיקה שמדברת היום להמון אנשים שמרגישים שזה התחום הנכון עבורם ומוכנים להשקיע בלימודי B.A למרות הכל".
הנושאים שנלמדים במסגרת החוג הם, בין היתר, מסורות רוחניות ומיסטיות של דתות שונות, כמו נצרות, איסלאם, ואינדיאנים, לימודי קבלה לעומק ותופעות רוחניות עכשוויות, כמו טרנד המסעות למזרח, תקשור, פמיניזם ופסיכולוגיה של הדת.
"אני חושבת שסוד ההצלחה שלנו טמון בכך שבנינו תוכנית שמחוברת מאוד לרצון ולצרכים של הסטודנטים", אומרת מדבר. "למרות שטבעי לחשוב כי צפת עם הרוחניות והקדושה האופפת אותה, היא זו שמספקת סביבה מיטבית וטבעית ללימודים כאלה. אני חושבת שזה לא ממש נכון, להפך. חוג כזה או משהו זהה לו היה מצליח מאוד, גם ובעיקר באזור המרכז".
חוג אחר בתחום לימודי הרוח שנכנס השנה לשנתו השביעית הוא החוג לספרות, מוסיקה ואמנות, בו לומדים השנה כ-280 סטודנטים שהתקבלו. עשרות נוספים ביקשו להירשם, אך לא עמדו בתנאי הסף. כ-300 בוגרים של החוג בשנים האחרונות הצליחו להשתלב ומצאו עבודה בתחום. "לאחרונה הקשחנו את תנאי הקבלה", אומרת ראש החוג, ד"ר אסיקה מרקס, "וזאת לאור הביקוש העצום.
"אני מזהה מגמה של גידול במספר המתעניינים משנה לשנה, מה שמביא אותי לומר שהחוג הזה יצר מהפכה של ממש בגליל".