גם השמש שזורחת בשבועיים האחרונים בכל הארץ אינה מצליחה לשפר משמעותית את מצב רוחם של רבים מתושבי צפת, שכבר נערכים לקראת הסערה הבאה. הנזקים מהסופה הגדולה שפרצה לפני שבועיים עדיין נראים בכל מקום. ערימות השלג מפשירות לאטן, ומדי יום נחשפות עדויות נוספות להרס שנגרם. תושבים רבים אינם מבוטחים ונמצאים בימים אלה במצב של חוסר ודאות כלכלית בנוגע לתיקון נזקים שנגרמו לבתים ולחצרות.
נצרת עילית: השכן הציל שלושה ילדים משריפה צפון: מצאה פעוט משוטט ואספה אותו לביתה מחכים לכם בעמוד של "ידיעות העמק" בפייסבוק
שבוע, יותר משבועיים לאחר שוך הסערה, יצאנו עם ראש העירייה אילן שוחט לסיור בעיר, שעדיין מלקקת את פצעיה. תוצאות הסופה עדיין ניכרות ברחבי העיר: על המדרכות ניצבים גושי שלג, שהפכו בינתיים לקרח מלוכלך, ועליהם עצים וענפים שקרסו. הפרחים והגינון המעוצב שבכיכרות נעלמו כלא היו, בחצרות הבתים מוטלות פרגולות שנפלו וגדרות חיות נהרסו אף הן.
"זה כאילו נפלו טילים בכל העיר", אומר שוחט. "אף צמרת של עץ לא ניצלה, הכל קרס כמו מגדל קלפים. אם לזה לא ייקרא 'אזור מוכה אסון' אז אני לא יודע למה כן".
השכונות הגבוהות יותר של העיר — הר כנען, איביקור ונווה אורנים — ספגו את הנזקים הקשים ביותר, אבל גם השכונות הנמוכות יותר סבלו מהסופה. בניסיון להתגבר על הקשיים פעלו במהלך הסערה ברחבי העיר כ־20 מפלסות בו זמנית, 25 טרקטורים, 12 משאיות שפינו גזם, למעלה מאלף מתנדבים, 6 נגמ"שים של צה"ל, 30 מהנדסים ויועצי בטיחות ועשרות צוותים מקצועיים שהגיעו כמשלחות סיוע מרשויות מקומיות שונות, ביניהן נתניה, הרצליה, עכו, חיפה, מועצה אזורית גולן וראש פינה.
"הנזק שנגרם לעיר מתחלק לשניים", אומר שוחט. "החלק הראשון מסתכם ב־10 מיליון שקל עבור ההוצאות שספגנו עד עכשיו ובכלל זה טרקטורים, מפלסות, מלח, משאיות גזם, עבודות הטמנה, קבלני גיזום ובינוי וכוח אדם, וכל זה רק כדי לפנות את הצירים ולחזור לשגרה מלאה.
"החלק השני הוא שיקום שיימשך על פני שנה, לכל הפחות. את עלויותיו אני מעריך ב־30 מיליון שקל, וזאת רק כדי להחזיר אותנו למקום שבו היינו לפני הסערה. אף אחד עוד לא מדבר על ללכת קדימה. הסערה הזאת ממש זרקה אותנו כמה שנים לאחור".
מערכת החינוך בעיר, שהחלה לחזור לשגרה באופן מדורג בסוף השבוע שעבר, השלימה את התהליך ביום ראשון השבוע, עם שובם של כל תלמידי העיר לספסל הלימודים. כשלושה מבנים של החינוך החרדי יצאו לגמרי מכלל שימוש, והתלמידים הועברו בינתיים למבנים חלופיים. בתוך החדרים, שהיו פעם כיתות, ניתן לראות את עוצמת ההרס: התקרה כמעט קרסה, כבלי החשמל משתלשלים ממנה ועוד.
שוחט ועובדי העירייה היו בשבועיים האחרונים מטרה לחצי ביקורת שהופנו כלפיהם מצד חלק מתושבי העיר, שטענו כי המערכת העירונית לא הייתה ערוכה לסערה. "אף רשות מקומית לא מסוגלת להתמודד עם סיטואציה בקנה מידה כזה", מתעקש שוחט.
"אם זו הייתה עוד סערה, הרי שהיינו עוברים אותה בדיוק כשם שעברנו אירועים של שלג לאורך השנים. הפעם, לעומת זאת, התמודדנו עם אסון טבע לכל דבר", ממשיך שוחט, "אף אחד, בוודאי לא מי שהיה מחוץ לעיר, לא היה מסוגל להבין את מה שעברנו.
"במשך 76 שעות רצופות היינו עסוקים אך ורק בהצלת חיים. אני עצמי ראיתי לנגד עיניי תינוק מפרכס, למרות הניסיונות של הוריו לשמור על חום גופו בעזרת שמיכות ושקיות חימום שהבאנו להם. זה היה ערב שבת, ולי היה ברור שאם תיפול שערה משערות ראשו של התינוק, או של כל תושב אחר לצורך העניין – זה יהיה על הראש שלי".
איך זה שלמרות הסיקור התקשורתי המקיף של הסערה צפת נדחקה לקרן זווית? "אם היינו סופגים נפגעים בנפש זה היה מטיס אותנו לכותרות, אבל אני רוצה להסביר: פה ושם גם אני עליתי לשידורים בכל מיני ערוצים, אבל בשל הפסקת החשמל והריצות לא יכולתי בכלל לראות מה משודר וכמה. רק ביום ראשון נפל לי האסימון והתחלתי לקלוט שאף אחד לא באמת יודע מה קורה כאן".
המוקד העירוני של עיריית צפת טיפל בימים הראשונים של הסערה בלמעלה מעשרת אלפים קריאות. רוב עובדי העירייה התייצבו במקומות העבודה שלהם, למעט בודדים, שבימים הקרובים יזומנו להליך בירור. "אני לא אקל ראש בעניין הזה", מצהיר שוחט, "ואם צריך לפטר מישהו, כך יהיה".
איך אתם נערכים להתמודד עם הסערות הבאות? "הדרך היחידה להתמודד עם מצב קיצוני כזה היא להתחיל ללמד את התושבים לסמוך על עצמם ולהיערך לימים כאלה. בימים האחרונים נפגשתי עם נציגי פדרציית ניו יורק ואני אמור להיפגש גם עם מייקל בלומברג, ראש עיריית ניו יורק לשעבר. ביקשתי את עזרתם בהקמת קרן מיוחדת שמטרתה תהיה עידוד תושבים למוכנות. אני רוצה להגיע לכך שבכל בניין יותקנו תאורת חירום, מחולל חשמל וציוד חילוץ מתאים.
"גם