עשרות מעלימי מס נתפסו לאחרונה בכל יישובי הצפון במסגרת מבצע גדול של רשות המיסים. מאות עובדי רשות המיסים פשטו בשבועיים האחרונים על עסקים בכל רחבי הצפון במבצע שניהל ניסן משה, פקיד שומה נצרת.
מחכים לכם בעמוד של "ידיעות העמק" בפייסבוק
במסגרת המבצע, מתוך כ-700 ביקורות, נמצא כי בכ-14 אחוז מהעסקים, בעלי העסק לא רשמו הכנסות, כאשר באזורים מסוימים האחוז היה גבוה מכך באופן משמעותי. במהלך המבצע נגבו מחייבים למעלה מ-33 מליון שקל.
הביקורות במסגרת המבצע נערכו כמעט בכל תחום עיסוק, אך דגש מיוחד הושם על ענף הבנייה, שם נמצאו מקרים רבים של עבירות מס בהיקפים גדולים. כך למשל, במהלך ביקורת של מבקרי פקיד שומה צפת נמצא קבלן עבודות צבע ממג'דל שמס שנמצא מבצע עבודות צבע בישוב בית הלל בשווי 12 אלף שקל.
מהבדיקה עולה כי אותו קבלן ביצע עבודה נוספת ללקוח אחר מאותו ישוב בסכום של 15 אלף שקל וכי לאותו קבלן כלל אין תיק במס הכנסה והוא אינו מנהל מספרי חשבונות. מה שהפתיע את הבודקים הייתה תשובתו לשאלה מדוע אין לו תיק ברשות וספרי חשבונות? "אני עדיין בודק האם זה משתלם לי".
במקרה נוסף, מבקרי פקיד שומה טבריה מצאו אף הם בעל עסק לעבודות גינון מכפר כמא שפשט רגל בעבר בעת שניהל חברה בתחום הגינון, אך דבר זה לא הפריע לו להמשיך לעבוד עצמאית בעבודות גינון ללא דיווח למס הכנסה.
מתוך העסקים שבהם נמצאו ליקויים חמורים, נסתיימה חקירתם של שני בעלי עסקים שכבר נעצרו על ידי פקיד שומה חקירות חיפה והצפון, בניהם בעלים של חברה שלא הגיש דוחות שנתיים במשך שנתיים, בהן הכנסות החברה שלו עמדו על למעלה מ-20.7 מיליון שקל ובעל עסק נוסף שמכר דברי מאפה מרכבו בשוק הפתוח בנצרת עילית.
מבירור לגבי העוסק במכירת דברי המאפה, תוך סיוע של עובדי יחידת החקירות, עולה כי הוא עובד בשווקים הפתוחים מזה שנים, ללא תיק במס הכנסה ואינו מנהל ספרים. מבדיקה מול ספקים המוכרים לו התברר כי מאז 2008 רכש סחורה בסכומים של כארבעה מיליון שקלים, מכר אותם ומעולם לא שילם על כך מיסים. בעל העסק נעצר מאוחר יותר ושוחרר בערבות להמשך חקירה בעניינו.
סיבות רבות הנראות כתירוצים הופיעו במהלך הפשיטה. למשל, בעלת עסק לתכשיטים עתיקים מבית שאן טענה שלא רשמה קניית ביקורת סמויה כי היא סובלת ממחלת השכחה, טענה דומה לזו של בעל עסק לצילום מחצור הגלילית שאמר, "אני עובד לבד ולפעמים אני שוכח כמה כסף קיבלתי".
בכפרים ובישובים שנבדקו על ידי מבקרי פקיד שומה נצרת נמצא אחוז גבוה במיוחד של מעלימי הכנסה, 39 אחוז מבעלי העסקים שנבדקו.
משה אשר, מנהל רשות המיסים, על המבצע: "אין סיבה שאזרחים שומרי חוק ייאלצו לשאת בנטל כלכלי כבד יותר בשעה שאחרים בוחרים לעבור על החוק. אנו פועלים במטרה לגבות מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל, שהוא ראוי גם בתחום המס".