עמותת איל, המנהלת את 'בית איל' בקיבוץ אשדות יעקב מאוחד — מרכז תרבות, חינוך, בריאות וספורט, שייעודו שילוב בעלי צרכים מיוחדים בקהילה — תפצה את תושב האזור בסכום של 3,000 שקל, בגין הפרת הוראות החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים. כך עולה מפסק דין שניתן לאחרונה על ידי שופטת בית המשפט לתביעות קטנות בטבריה, אילונה אריאלי.
אסיר: שפכו עליי מים ושמן רותחים בזמן שישנתי למרות הנכות הקשה: מתעקש לעמוד בהמנון מחכים לכם בעמוד של "ידיעות העמק" בפייסבוק
על פי פסק הדין, התובע, שהנו מנוי במרכז ונוהג להגיע עם בתו הקטנה לאימון בחדר הכושר ולחוגים, הגיש תביעה לפיצוי בסך 10,000 שקל, בטענה שהנתבעת לא תלתה שלטים תקניים המורים על איסור העישון במקום, והפרה את חובתה לפקח ולעשות כל שניתן למניעת העישון במרכז, בכך שהציבה מאפרה בכניסה למבנה.
מנגד, טענה הנתבעת בכתב ההגנה, כי ידוע לכל שהעישון בתוך מבנה בית איל אסור, אך בחוץ התאפשר עישון ואף סופקו מאפרות לשם כך. "מיד לאחר קבלת מכתבו של התובע הוציא מנהל המקום מכתב לעובדים ושוחח עם התובע טלפונית", טענה הנתבעת, "כמו כן נוספו שלטים רבים, שנוסחם תוקן כחוק, כך שבמקום 'באזור זה אסור לעשן', נכתב 'אסור לעשן'".
הנתבעת מתארת בכתב ההגנה כיצד שינתה שוב ושוב את מיקום פינת העישון, לאור הערותיו של התובע, עד שלבסוף נקבעה פינת העישון באזור פתוח וחיצוני השייך לקפיטריה ומרוחק מחצר הבריכה. עוד נטען כי התובע לא ניאות להצעותיה לסייע במציאת פתרונות לסוגיה. "כיום עושים מנהלי ועובדי הנתבעת כל שביכולתם על מנת לשמור על החוק, ולא מאפשרים עישון בחצר הבריכה", נטען.
השופטת אריאלי כתבה בפסק הדין כי התרשמה שהמנהלים ניסו ליישם לפחות חלק מהוראות החוק, אך "התנהלות הנתבעת נעשתה בעצלתיים".
לבסוף כתבה השופטת כי "על הנתבעת, כמי שמנהלת ומחזיקה במקום ציבורי, ליישם ולאכוף את ההוראות באופן אקטיבי ומלא, תוך שתשלח לבאי המקום מסר חד וברור שאיננו משתמע לשתי פנים: אסור לעשן במקום".
מבית איל נמסר: "בבית איל בראש ובראשונה שומרים חוק, ולכן לא מעשנים במקום, למעט פינת עישון אחת שמוקצית על פי חוק באזור פתוח ואיננה גורמת להפרעה לשאר באי האתר. גם לרשויות הפיקוח יש קושי רב להגיע לכל מקום ולסייע לעסקים לאכוף את התקנות החדשות בנושא העישון. אנחנו מכבדים את ההחלטה ונמשיך לעשות הכול על מנת לשמור ולכבד את החוק".