ברשת החברתית 'פייסבוק' התעוררה השבוע סערה בעקבות דברים שאמר האמן, הצייר והסופר, יאיר גרבוז, המתגורר בצפת בשנתיים האחרונות, במסגרת ריאיון שהעניק ל- mynet ועיתון 'ידיעות קריית שמונה'.
יאיר גרבוז: לא הייתי מגדל את ילדיי בצפת מחכים לכם בעמוד של "ידיעות העמק" בפייסבוק
בריאיון מעורר המחלוקת אמר גרבוז, בין היתר, שלא היה מסכים לגדל את ילדיו בצפת, וזאת בשל מה שהוא הגדיר: 'חוסר יכולתה של העיר להיות חיה ודינמית בעבור תושביה'.
גרבוז מנה סיבות אחדות, ובהן תהליך ההתחרדות העמוק שבו נתונה העיר וחוסר יכולתו של כל מי שיכהן כראש העירייה להרכיב קואליציה בלי החרדים, היעדר מקומות תרבות ובילוי, החזות המוזנחת של העיר, הגם שגרבוז הדגיש כי בתקופת כהונתו של אילן שוחט, כראש עיריית צפת, ניכר שיפור בחזותה של העיר וברמת ניקיונה.
גרבוז התייחס גם לקרית האמנים בעיר, וציין כי מלבד שניים או שלושה אמנים מוכרים שפועלים בה, אין היא ראויה לשמה. גרבוז דיבר גם על מערכת החינוך בעיר והדגיש שרמתה עדיין אינה מספקת בעיניו.
שעות ספורות לאחר פרסום הראיון פרסמו תושבי צפת בהווה ובעבר את דעותיהם בפייסבוק על הדברים שאמר גרבוז. אחד הגולשים כתב: "אתה אומר שאתה רוצה להיקרא 'תושב הגליל', אך בה בעת אתה מכנה את תושבי הגליל 'פרימיטיביים', בגלל שהם משתטחים על קברי צדיקים.
"טוב שלפחות מצאת דבר אחד טוב בעירנו: הפרחים והכיכרות. אתה בקי ברזי הגרעין האיראני, מכיר את שיטת הממשל וגם לא חסכת שבטך מרבה הראשי של צפת, הרב שמואל אליהו. לאחר הביקורת הקטלנית, אינני מצליח להבין מדוע אתה ממשיך לגור לצד 'ילידים גליליים וצפתים פרימיטיביים".
גולשת אחרת מקבוצת הפייסבוק 'צפתיים חילוניים', כתבה בציניות: "הוא בא לכאן בשביל הנוף והרוגע, חשב להמשיך כאן חיים מקצועיים, אבל האנשים 'הפרימיטיביים' של הפריפריה לא קונים אמנות ולא מוצאים חן בעיניו".
גולש נוסף כתב, בניסיון להרגיע את הרוחות: "גרבוז מחזיק באג'נדה מוקצנת, אבל אני חושב שבהחלט מותר לו להעביר ביקורת, גם על קרית האמנים. זה המקצוע שלו, לכן אפשר לקבל אותו בזרועות פתוחות, להזמין אותו לבית קפה ולהתווכח על דעותיו, ואז לשאול אותו: 'מה אתה יכול לעשות כדי להביא לצפת עוד אמנים ואנשי רוח"?
חלק מהגולשים דווקא הזדהו עם דבריו של גרבוז. אחת מהם, שהזדהתה כ"כתושבת העיר שנולדה לאחת המשפחות הוותיקות בה", כתבה: "רוב המתנגדים שהגיבו, כבר אינם תושבי העיר ולא גידלו בה את ילדיהם, אבל האמת היא שאנחנו התושבים באמת אוהבים את העיר וכואבים את מצבה היום".
גרבוז קרא את התגובות וסירב להתרגש: "אני שמח מאוד שדבריי הביאו לדיון ציבורי והעירו אנשים להתייחס למקום שבו הם מתגוררים", אמר בעקבות הקריאה, "אני לא מתכוון להתייחס לכל אחת מהתגובות, אבל לאלה ששאלו למה אני נשאר בגליל, אם יש לי כל כך הרבה ביקורת, אומר: אני נשאר כי זה שלי, לא פחות משזה שלכם".