יוסף זועבי (55) תושב טמרה תובע 200 אלף שקל מסניף בנק המזרחי בעפולה בטענה שהבנק הנפיק לתושבת האזור צ'קים עם מספר תעודת הזהות שלו. על פי התביעה, כשהצ'קים בסך עשרות אלפי שקלים חזרו ללא כיסוי, החלו בעלי החוב להפעיל עליו לחץ והוא קיבל פניות משפטיות וצווי הוצאה לפועל, כשלמעשה לא היה חייב דבר.
מחכים לכם בעמוד של "ידיעות העמק" בפייסבוק
בתביעה שהגיש באמצעות פרקליטו, עו"ד ארז אסרף, טוען זועבי כי ההתנהלות הרשלנית של הבנק גרמה לו מבוכה ובושת פנים בכפר מגוריו ובכפרים השכנים. התובע טוען לפגיעה בכבודו ובשמו הטוב של מי שהיה בעברו חבר מועצה.
"הנזק שנגרם הוא בלתי ישוער", מסביר עו"ד אסרף בתביעה, "במקרה כזה, למי ייטו הנושים להאמין? לזועבי אשר פרטיו מתנוססים על צ'קים שחזרו, או לבנק גדול בישראל? התשובה ברורה".
בכתב התביעה שהגיש בימים אלו לבית המשפט מתאר זועבי את מכתבי ההתרעה שקיבל לביתו מעורכי דין שונים ואת עוגמת הנפש שחש בעקבותיהם. "לא ידעתי את נפשי מרוב בושה, ניהלתי שיחות טלפוניות ואף פגישות אישיות במטרה לטהר את שמי ולהסביר כי אינני קשור לחשבון שממנו נמשכו הצ'קים, וכן כדי למנוע פתיחת הליכים בהוצאה לפועל. הנושים לא קיבלו את עמדתי, וראו בי כמי שאחראי לחשבון או ערב לחשבון", שטען זועבי בתביעה.
אם כל הבושות הללו לא הספיקו, אל פתחו של זועבי הגיעו עוד שני אנשים הנושאים את השם יוסף זועבי גם הם, מאחר שחלק ממכתבי ההתרעה נשלחו אליהם. "לאחר שנחשפו לתוכן המכתבים ולמבוכה העולה מהם, המציאו אותם ללקוח שלי כמי שקיבלו את דבר הדואר שלו בשגגה", טוען עו"ד אסרף בתביעה.
"הבנק הציב את הלקוח שלי להילחם לבדו כנגד מטר תביעות ודרישות לתשלום חובות אשר אינם שייכים לו, וכן לנסות ולהסביר לנושים השונים ולתושבי הכפר כי אין לו קשר לצ'קים אלו, וכי שרשרת מחדלים של הבנק היא שהביאה למצב שאליו נקלע על לא עוול בכפו", נטען בתביעה.
על פי התביעה, זועבי פנה לבנק וביקש ממנו מספר פעמים לפרסם דבר התנצלות ואזהרה מפני פנקסי הצ'קים המדוברים. "כל שעשה הבנק היה המצאת מכתב שבו הבנק מבקש להביע את התנצלותו על הטעות", טוען זועבי בתביעה.
דובר בנק המזרחי, בני שוקרון, ציין בתגובה כי הבנק יגיב לטענות כתב התביעה בבית המשפט, אך ציין יחד עם זאת כי הבנק כבר התנצל על הטעות שנגרמה במכתב שנשלח ללקוח. עוד אמר הדובר כי הבנק מפצה על נזק כספי בכפוף לקבלות, ומאחר שללקוח אין קבלות שיעידו על הנזק שנגרם לפגיעה בכבודו ובשמו הטוב, מנוע הבנק מתשלום פיצוי.