בית המשפט הרשיע לאחרונה את נשיא התאחדות האיכרים, דובי אמיתי, ששימש עד לפני כחצי שנה כסגן ראש מועצת מטולה, בעיכוב דרכונים של עובדים זרים ובהעסקתם של העובדים במשקו שלא כדין.
מטולה: סגן ראש המועצה מואשם בעיכוב דרכון מחכים לכם בעמוד של "ידיעות העמק" בפייסבוק
גזר הדין ניתן לאחר שבית משפט השלום בנצרת אישר את הסדר הטיעון שאליו הגיע אמיתי עם יחידת התביעות של משטרת ישראל. במסגרת הסדר הטיעון הוסרו מכתב האישום סעיפים שהופיעו בגרסה הראשונה שלו, ונגזרו על אמיתי שבעה חודשי מאסר על תנאי לתקופה של שלוש שנים וקנס כספי בסך 175 אלף שקל או שבעה חודשי מאסר תמורתו.
למעשה, אמיתי כבר הגיע להסדר טיעון באוגוסט 2011, ובמסגרתו הוגש כתב אישום נוח יחסית, שבו הוא היה אמור להיות מורשע בעבירות של עיכוב דרכון והעסקה שלא כדין. אלא שאמיתי נקט בסחבת: הגיע להסדר טיעון, חזר בו, החליף עורך דין ולבסוף חתם על הסדר טיעון שני.
ההליכים המשפטיים נגד אמיתי החלו בעקבות פשיטה של יחידת להב על משקו בספטמבר 2008. בתקופה שלאחר מכן התנהל מו"מ בין עורך הדין ארז נוריאלי, שייצג את אמיתי, לבין נציגי התביעה המשטרתית, כדי לגבש עסקת טיעון. המגעים הללו נמשכו קרוב לשלוש שנים, וכתב האישום הוגש רק בחודש יוני 2011.
לפני הדיון בבית המשפט הודיע אמיתי על החלפת עורך הדין נוריאלי שייצג אותו, בעורך דין חדש, משה ישראל. מכיוון שעורך דין ישראל רק החל לטפל בתיק, הוא ביקש דחייה של הדיון.
על כך השיבה כבר אז התביעה: "מדובר בכתב אישום שהוגש עוד בתאריך 30.6.11 ומתייחס לאירועים שהתרחשו בין השנים 2008-2006. בעוד שכתב האישום היה מוכן להגשה כבר בשנת 2009, המתינה המשיבה עם הגשתו, לבקשת הנאשם, כדי למצות הליכי הידברות שונים. בסופו של דבר, ולאחר הידברות ממושכת, אשר כללה מספר רב של פגישות, תכתובות ושיחות, גובש הסדר טיעון בין הצדדים".
עורך הדין ישראל הודיע לבית המשפט שבכוונת אמיתי לחזור בו מהודאתו בהאשמות שגובשו במסגרת הסדר הטיעון. בהמשך תשובת התביעה לבית המשפט, מובעת מחאה על הסחבת, ונכתב: "מבקשת ההגנה עולה כי הנאשם חזר בו מהסכמתו להסדר הטיעון, ולנוכח כך, ביום הדיון הקרוב בדעת המשיבה להגיש כתב אישום מתוקן, אשר הוא למעשה כתב האישום המקורי שהוכן כנגד הנאשם. לנוכח התנהלות הנאשם עד כה, נוצר הרושם כי דחיית הדיון תתרום להיווצרות סחבת נוספת בתיק הזה".
דחייה ועוד דחייה חזרתו של אמיתי מהודאתו באשמה חייבה את המשטרה להגיש כתב אישום חדש, הפעם מורחב, שהוגש ב-8.2.1012. בכתב האישום הזה האישומים כלפי אמיתי היו קשים הרבה יותר, ונוספו לו סעיפי אישום, בהם איומים, עושק וקבלת דבר במרמה. יצוין, כי סעיפים אלה לא הופיעו בכתב האישום המתוקן ואמיתי לא הורשע בהם.
החלטתו של אמיתי לחזור בו מהודאתו בהאשמות שיוחסו לו במסגרת הסדר הטיעון הראשון, לא הובילה, כפי שניתן היה לצפות, להליך משפטי שנועד להוכיח את חפותו, אלא בסך הכול השיגה עוד דחייה. המשא ומתן נמשך עוד כמה חודשים, עד אשר הושג הסדר טיעון חדש, שני במספר, ובמסגרתו הוגש כתב אישום מתוקן.
כתב האישום שבו הורשע אמיתי מתבסס על תלונותיהם של 17 עובדים תאילנדים שעבדו במשק שלו, 'אמיתי אורי ובניו', לגידול פירות נשירים במטולה. באותה תקופה היה בידי אמיתי היתר להעסקת עובדים זרים במשקו מאת משרד התמ"ת. בהסתמך על ההיתר הנ"ל, הגיעו המתלוננים לישראל בשנים 2008-2005, עם היתרי עבודה מסוג ב/1, בתחום החקלאות.
על פי כתב האישום בו הוא הורשע, "בסמוך להגעת המתלוננים לישראל עיכב הנאשם תחת ידו, שלא כדין וללא הסכמה, את דרכוניהם של 11 מתלוננים, בכך שלקח מהם את הדרכונים שלהם, בלי להותיר בידם מסמך מזהה. דרכוניהם של שישה מתלוננים נוספים עוכבו בידי אחר, אשר היה מעסיקם הראשוני ואשר נייד אותם, שלא כדין, לנאשם. זה החזיק ברשותו את הדרכונים של המתלוננים במשך כל תקופת העסקתם, ומנע נגישות של העובדים לדרכונים ובכך הגביל את חירותם.
כמו כן נטען: "על פי דרישת החוק, על עובד זר המגיע לישראל לעבוד אך ורק אצל בעל ההיתר עליו הוא רשום ועל פי תנאי ההיתר בלבד. בכל זמן רלוונטי לכתב אישום זה, היה אדם אחר בעל ההיתרים להעסקתם של ששת המתלוננים הנוספים, ואמיתי העסיקם במשקו שלו, שלא כדין, ובלי שקיבלו אישור מוקדם לניוד ממינהל האוכלוסין במשרד הפנים. לפיכך העסיק הנאשם בתקופה שבין 7.3.08 ועד ספטמבר 2008 את המתלוננים שלא כדין ובניגוד לתנאי ההיתר".
"מדובר באדם חיובי" בדיון שבו הושג ואושר הסדר הטיעון הסופי טען עו"ד ישראל כי למרות שמדובר בעבירות של עיכוב דרכון והעסקה שלא כדין, הנסיבות שבגינן בוצעו העבירות לא היו חמורות, לטענתו. "לא מדובר באדם שעיכב דרכון של מישהו כדי לשלול את החירות שלו או להח