כולנו גדלנו על סיפור שלגיה ושבעת הגמדים. אחת הסצנות הזכורות במיוחד היא של המלכה הרעה המחופשת לזקנה מושיטה לשלגיה תפוח אדום כולו. כאלה תפוחים, אדומים לגמרי, קשה היה למצוא עד היום בדוכני הפירות בשווקים, אבל בתוך כמה שנים נוכל לקנות אותם במרכולים.
מחכים לכם בעמוד של "ידיעות העמק" בפייסבוק
במטע הנשירים של מרום גולן ניטעו בסוף השבוע האחרון 800 שתילים של זן חדש שפירותיו אדומים כמעט לחלוטין. למען הדיוק 95 אחוז ממעטפת התפוח הם בצבע אדום בוהק.
התפוח החדש נקרא על שמו של ניקולאי סילנדר ז"ל, יליד פינלנד, שעלה לקיבוץ מרום גולן עם אלינה רעייתו בשנת 73' לאחר מלחמת יום כיפור, מציונות לשמה. הוא השתקע בקיבוץ, הוליד 4 ילדים ועבד כל חייו במטעי הקיבוץ במסירות גדולה.
לפני 8 שנים זיהה מוטציה של עץ תפוח במטע בקיבוץ, תפוח אדום (מסוג סטרק), בעל עמידות וצבע בוהקים וייחודיים והחליט לפתחו לזן, בשיתוף מו"פ (מחקר ופיתוח) צפון של החברה לפיתוח הגליל.
לפני מספר חודשים נפטר ניקולאי ממחלה קשה והקיבוץ רשם את הזן החדש "ניקולאי" במשרד החקלאות באופן מסודר כפטנט ייחודי בעולם.
גבי קוניאל, רכז המטעים במרום גולן מסביר, כי בענף התפוח לא פשוט כלל לפתח זן חדש וניסיונות רבים אינם צולחים. הוא שמח כי זן ה"ניקולאי" הגיע לשלב הסופי של נטיעת חלקה מסחרית ומקווה שבעתיד ישתלב היטב בשוק התפוחים בישראל.
"ניקולאי סילנדר ז"ל ראה את התפוח והעץ כחלק ממשפחתו, וטיפח את השתילים הצעירים כאילו היו ילדיו. קיבוץ מרום גולן יודע להכיר תודה על עבודתו במשך למעלה מ- 30 שנה בענף תפוחי העץ, שהינו מרכיב עיקרי בפרנסת היישוב. לזכרו החלטנו לקרוא לזן התפוח החדש בשמו", אמר קוניאל.