בחודשים האחרונים מתגברת תופעת חדירת כלבי בר מסוריה לישראל - חלק מהם כבר התגלו כחולים בכלבת — ובגולן חוששים מהתפרצות המחלה.
תושבי גן נר והושעיה חוששים שוב מזבוב החול כנרת: הפקח אבי אריש יוצא בעקבות דיג לא חוקי מחכים לכם בעמוד של "ידיעות העמק" בפייסבוק
איילת גמלא ממושב קשת ברמת הגולן גילתה לפני שבועיים בחצר ביתה כלבה לא מוכרת. "היא נראתה חלשה ומפוחדת. אחר כך היא נעלמה, אך למחרת חזרה למלונה". גמלא חששה שהכלבה הזרה עלולה להיות נגועה בכלבת, והזעיקה את הווטרינר של המועצה האזורית גולן, ד"ר דני צור.
ד"ר צור הרדים את הכלבה ושלח דגימה למעבדה. התוצאות לא איחרו להגיע: התברר שהכלבה אכן נגועה בכלבת. המקרה הזה מצטרף ל־14 מקרים של כלבת שאותרו בחצי השנה האחרונה ברמת הגולן, במרבית המקרים מדובר בכלבי בר שחלקם, לפחות, באו משטח סוריה.
התושבים המקומיים כבר מכירים היטב את התסריט ויודעים את ההנחיות: הבוקרים מתחסנים באופן קבוע נגד המחלה, ברשות הטבע והגנים קיבלו אישור לירות בכלבי בר משוטטים בתוך השמורות, והאזרחים נקראים להתריע על כל מקרה של כלב לא מוכר.
"חלק מבעלי הכלבים נוטשים אותם בגלל המצב, ואז קולות הנפץ מבריחים את הכלבים והם מחפשים דרך להימלט מאזור הלחימה", מסביר ד"ר צור. "יש לכלבים האלה סימן היכר מאוד ברור – אוזניים קצוצות. מסתבר שבסוריה החקלאים והרועים קוצצים את אוזני הכלבים מתוך אמונה טפלה שכך הם יהיו יותר ערניים".
גם עומר ויינר, מרכז ענף הבקר בקיבוץ מרום גולן, נתקל בתופעה. "יש כל הזמן זליגה של כלבים מכיוון סוריה. אנחנו מזהים אותם לפי האוזניים. מדובר בדרך כלל בכלבים כנעניים גדולים ושעירים".
עד כמה העניין מסובך ניתן ללמוד ממקרה שאירע במושב אליעד. כלבה של אחת המשפחות במושב חלתה וכעבור ימים אחדים מתה. בעלי הכלבה חששו שמדובר בכלבת והזעיקו את ד"ר צור, וזה הוציא את הכלבה מהקבר ושלח אותה לבדיקה.
"התוצאות הראו שהיא הייתה נגועה בכלבת", הוא מספר, "היה צורך לאתר את כל האנשים שבאו עם הכלבה במגע. בסופו של דבר היינו צריכים לחסן 70 מתושבי המושב".
ד"ר צור מעדיף לאתר את הכלבים הנגועים עוד לפני שהמחלה מתפרצת וגורמת לכלב להתנהג בצורה האופיינית למחלת הכלבת. יש סיבות טובות לכך, כפי שניתן להתרשם מאירוע שהתרחש לפני חודש וחצי בנחל אל על.
באותו זמן שהתה קבוצת מטיילים בתוך הנחל. לפתע הגיח כלב במרוצה והחל לנשוך את חברי הקבוצה. הוא הצליח לנשוך תשעה מטיילים לפני שד"ר צור הגיע למקום וירה בו, לא רחוק מהכניסה לנחל.
ד"ר צור אומר שתדירות המקרים מחייבת ערנות מוגברת של הציבור ברמת הגולן ובכלל. לדבריו 15 מקרים בחצי שנה יוצרים תמונה מדאיגה מאוד.
ברשות הטבע והגנים מודעים לבעיה אולם קיימות עדיין מגבלות חוקיות על ציד של כלבי בר. "לאחרונה קיבלנו אישור לירות בכלבי בר, אבל רק בתחומי השמורות", אומר הפקח פרץ גלעדי. "אם אני מאתר כלב בר בכל מקום אחר ברמת הגולן עליי להזעיק את הווטרינר הרשותי. עד שהוא מגיע לשטח, הכלב הזה כבר נעלם". . ד"ר צור אמנם רשאי לבצע ירי בכלבי בר, אולם גם הוא נתקל בקשיים בעניין הזה. "אנשי העמותות שעוסקות בהגנה על חיות המחמד מפעילים לחץ ציבורי נגד ירי בכלבים משוטטים. הם לא תמיד מבינים שלא מדובר בכלבים מבויתים, אלא בכלבי בר שיודעים לדאוג לעצמם בטבע ודוחקים את מקומן של חיות הבר", הוא מתריע.
"במצב הנוכחי, כשהכלבת הופכת לאיום ממשי, צריך לבצע פעולה נחושה. אנחנו פועלים במשותף עם הסיירת הירוקה ועם ציידים שמקבלים אישורים מיוחדים, ומקווים שהמצב ישתפר".
בימים אלה מוקמת באזור הגבול גדר הפרדה חדשה, האמורה להיות בלתי חדירה, גם לכלבים, ובכך לתרום לשיפור המצב ברמת הגולן. אבל בינתיים, ד"ר צור סבור המצב מצריך ערנות גדולה מהציבור - לקשור כלבים, לחסנם ולדווח על מקרה חשוד.
משרד החקלאות מסר בתגובה: עד לפני כשלוש שנים, ובמשך 30 השנים שקדמו לכן, פקחי רשות הטבע והגנים פעלו לדילול אוכלוסיית הכלבים המשוטטים בשטחים הפתוחים ובשמורות הטבע. לפני כשלוש שנים אסר עליהם השר להגנת הסביבה דאז, גלעד ארדן, להמשיך בפעילות.
"לאחרונה הוסדר הנושא, ובהעדר טיפול ובשל העובדה כי קיימת סכנה ממשית להעברת מחלות מכלבים משוטטים לאדם, ובראשן מחלת הכלבת, משרד החקלאות החליט לקחת נושא זה לטיפולו.
"פקחי יחידת הפיצו"ח (פיקוח צומח וחי) של המשרד הוכשרו לבצע דילול הכלבים בשטחים הפתוחים וכבר החלו לפעול בשטח באמצעות כלי נשק ייעודיים לעניין, שימנעו סבל מיותר מהכלבים. בעקבות הסדרת הנושא, לפני כחודש פקחי רט"ג חזרו לבצע את פעולת הדילול בשמורות הטבע.
"המנדט של משרד החקלאות הוא בתוך תחומי מדינת ישראל. איננו יכולים לשלוט על הנעשה מחוץ לגבול