שירות לזמן מלחמה: מי שנמצא בסביבה הקרובה למקום מגוריו או עבודתו יכול למצוא בקלות את המרחב המוגן, אולם מי שמזדמן לו להיות בסביבה פחות מוכרת, ודאי ישמח לדעת היכן נמצא המרחב המוגן הקרוב ביותר.
מחכים לכם בעמוד של "ידיעות העמק" בפייסבוק
לשם כך פיתחה חברת iApps , אפליקציה מיוחדת המתבססת על התקן הג'י פי אס, הנמצא בטלפונים החכמים, והיא מעדכנת את בעל הטלפון היכן נמצא המרחב המוגן הקרוב ביותר למקום הימצאו, ומהי הדרך המהירה והקצרה ביותר אליו.
החברה מתבססת על מסד נתונים שסופק על ידי העיריות, ועל עדכונים ששולחים משתמשי האפליקציה. העדכונים נבדקים, כדי לוודא שהם מהימנים, ולאחר מכן משולבים על ידי החברה באפליקציה.
"האפליקציה זכתה להתעניינות גדולה מאוד, בזמן מבצע עמוד ענן", אומר אורי סגל, מנכ"ל iApps . "למעשה כל הרעיון החל מיוזמה של תושבים מאשדוד שפנו אלינו, ואכן במהלך מבצע עמוד ענן היו 100,000 הורדות של האפליקציה, וגם קיבלנו הרבה מאוד עדכונים על מרחבים מוגנים".
לא כל מקום מסתור מוגדר באפליקציה כמרחב מוגן. מבחינה מעשית כל חדר מדרגות יכול להיות מרחב מוגן, אולם אלה מוכנסים לאפליקציה רק אם הם עומדים בהגדרות של פיקוד העורף, הן מבחינת הנגישות לכל והן מבחינת העמידות בפני טילים. לכן יש באפליקציה בעיקר מקלטים ציבוריים, חניונים תת קרקעיים וכדומה.
האפליקציה הזו ניתנת להורדה בחינם, וכעת היא גם מעודכנת עבור תושבי הצפון וגם העיר קרית שמונה נכללת כיום באפליקציה.
"האפליקציה לא נועדה לשימוש ברגע שנשמעת אזעקה", מבהיר סגל. "במצב כזה, אין זמן להיכנס לאפליקציה ולהתחיל לחפש, וצריך לרוץ כמה שיותר מהר למרחב המוגן הראשון שמזהים, קל וחומר בעיר כמו קרית שמונה, שבה זמן ההתרעה בין האזעקה לנפילה קצר ביותר.
"הכוונה היא שבזמן מתיחות, אנשים ייכנסו לאפליקציה, ויידעו מראש היכן נמצא המרחב המוגן הקרוב ביותר למקום בו הם נמצאים באותו זמן, וכך הם יידעו מראש היכן להסתתר".
דבר אחד חסר עדיין באפליקציה, היא עדיין לא ישימה בטלפונים מבוססי אנדרואיד, אלא רק במכשירי אייפון של חברת אפל. סגל מבטיח שזה עניין של שבועות עד שגם הבעיה הזו תיפתר, לטובת שאר משתמשי הטלפונים החכמים.