"מעולם לא חשבתי שאוריד את הכיסויים השחורים, ובטח שלא דמיינתי שאצטרך להיפרד מהילדים שלי, אפילו לזמן קצר", סיפרה השבוע רחל (שם בדוי), 'אשת טליבאן' לשעבר, שרק לפני כשנה נמלטה עם ילדיה לדירת מסתור בעמק, והיום היא כבר בעיצומו של תהליך חזרה בשאלה.
נשות טליבאן נמלטו לעמק: נידו אותנו מהקהילה יועצת פיננסית: כך נראים חיי כקלפטומנית עדות מהתופת: "אני פוחדת למות בסוריה" מחכים לכם בעמוד של "ידיעות העמק" בפייסבוק
רחל וחברתה מיכל (שם בדוי) עזבו לפני כשנה את הרחוב החרדי בירושלים לאחר שלדבריהן שם לא קיבלו את התנהגותן שנחשבה לקיצונית. השתיים היו אז 'נשות טליבאן'.
לעמק הן הגיעו כשהן מקפידות על כללי צניעות נוקשים: הן התהלכו מכוסות מכף רגל ועד ראש. בעליהן של רחל ומיכל סירבו לקבל את הקנאות הקיצונית של נשותיהם, ואט אט התפוררה מערכת היחסים, והרעיות חיפשו מישהו שיתיר את נישואיהן.
השתיים התאקלמו בעמק אבל השבוע הכול נראה אחרת: מיכל חזרה לפני חמישה חודשים עם ילדיה לקהילה החרדית בירושלים, בעקבות הפצרותיהם של בני משפחתה.
לעומת זאת רחל, שנולדה וגדלה לחרדית ואף נישאה לבן העדה, התחילה תהליך של חזרה בשאלה, והיא חווה משבר קשה כיוון שנאלצה להיפרד מילדיה, שחזרו לעולם החרדי ונמצאים כעת בחזקת בעלה.
בלי כיסוי ראש התפנית בחייה התרחשה לפני מספר חודשים. כשאחותה של רחל הגיעה לביתה וסיפרה שבעלה ובני משפחתו לא מוכנים לוותר על הילדים.
"הבנתי שבמלחמה הזו אני לא יכולה לנצח", היא נזכרת, "אבל הודעתי להם שאני לא מוותרת על הילדים שלי ואפגוש אותם בכל הזדמנות שארצה". אחרי שבוע וחצי הגיעו לקחת ממנה את הילדים. הפרידה הייתה קשה מאוד.
כחודש לאחר שמילאה את חלקה בהסכם, קיבלה רחל את הגט המיוחל. כשבעלה ראה אותה היא כבר הייתה ללא כיסוי ראש, אך כיבדה את המעמד והגיעה בחצאית ובגרביונים. "בעלי היה בשוק", היא מחייכת.
על תהליך החזרה בשאלה היא סיפרה: "זה קרה בהדרגה אחרי שנפרדתי מהילדים", היא מנסה להסביר את הצעד המפתיע. "לקח לי הרבה זמן להחליט, אבל הבנתי שזו הדרך שלי להיות באמת מי שאני.
"כנראה שזה יצא החוצה בגלל המעבר למקום החדש ובגלל כל הדברים שעברתי בשנה האחרונה. הבנתי שאני רוצה שיהיה לי טוב והרגשתי שאם אני לא עושה שינוי במשהו שקשור לדת אני אשתגע.
"אני לא אומרת שנפטרתי מהכול", היא נבהלת לפתע מהמילה 'חילונית' וממהרת לסייג. "אני מגדירה את עצמי 'מסורתית', אבל הדת עכשיו היא אחרת מבחינתי.
"הארון שלי מלא בבגדים אופנתיים, אבל אני מתקשה ללכת חשוף. אני גם מפרידה עדיין בין בשר לחלב. הכנסתי טלוויזיה הביתה, אבל אני עדיין שומרת שבת. קניתי גם מחשב חדש כדי להיות מעודכנת".
לא הייתי קיצונית לפני כחודשיים היא הכירה בחור רווק, מסורתי. בין השניים נוצר 'קליק' ראשוני והם החלו להתראות. לדבריה, הוא יודע הכול על עברה ומקבל אותה כפי שהיא.
לפני שלושה שבועות היא עברה להתגורר עמו – מהלך שהדהים אפילו אותה. "אני עדיין לא מאמינה שעשיתי את זה", היא מודה, "אבל נשלח לי מלאך. אצלנו זה לא מקובל שעוברים לגור ככה, אבל הפעם חשוב לי להכיר מקרוב את האדם שאני איתו. המשפחה שלי עדיין מסרבת להיות איתי בקשר, חוץ מהאחיות שלי שדואגות כל יום לעדכן אותי לגבי הילדים".
רחל לא מתחרטת על אורח החיים הקודם שלה. "אני לא חושבת שהייתי קיצונית מדי, באותו זמן זה התאים לי מאוד, ואם לא היו מנדים אותי מהקהילה הייתי בטח ממשיכה בזה. גם עכשיו אני לא מתחרטת".
דעתה על 'נשות הטליבאן' חיובית. "אני יודעת שהן לא מזיקות כי הייתי שם. אני חושבת שמי שלא בסדר ואכזרי זו החברה, גם החילונית וגם החרדית, שלא נותנת להן לחיות בשקט. איש באמונתו יחיה. צריך לעזוב אותן לנפשן".
רחל לא מוכנה להתחייב שזו התחנה הסופית ברכבת ההרים של חייה. "אני לא פוסלת לחזור שוב בתשובה בעתיד", היא אומרת, אבל כרגע טוב לי איפה שאני נמצאת".
"אני מצטערת שאני לא עם הילדים שלי עכשיו, אבל אני יודעת שהם אוהבים אותי ככה, כמו שאני, כי הם יודעים מה נתתי להם ומה אני נותנת להם. אני יודעת שיום יבוא והם עוד יחיו איתי, אבל אני לא יכולה לוותר על החיים שלי".
הכתבה המלאה מתפרסמת בגיליונות סוף השבוע של עיתוני "ידיעות העמק"