האם בית ספר לרוקחות עומד לקום בטבריה? לאחרונה נעשו גישושים ראשוניים בעניין זה, ונכון לעכשיו נבחנות החלופות השונות להקמת בית הספר, שמתעתד להיבנות מול מתחם קבר הרמב"ם ובסמוך ל'בית אלומות' בעיר, בעלות של עשרות מיליוני שקלים.
הצטרפו לעמוד של "ידיעות העמק" בפייסבוק
בשבוע שעבר התקיימה פגישה בין ראש עיריית טבריה, זוהר עובד, לבין יו"ר הוועד המנהל של הקריה לרפואה ומחקר בגליל,
פרופסור דן לבנון ויו"ר המחלקה לביו-טכנולוגיה ופיתוח אזורי ושיתוף פעולה בינלאומי במיג"ל, פרופסור אורי מר חיים. פרופסור לבנון הוא יו"ר עמותה שהוקמה על ידי 15 רשויות בגליל ונועדה, בין היתר, לקדם את המחקר והרפואה.
בפגישה נבחנה האפשרות שטבריה תצטרף לאותן רשויות שכבר הודיעו על הצטרפותן כחברות בבית הספר לרפואה בצפת שנפתח רק לאחרונה. ראש העירייה העלה את הרעיון שיחבר את טבריה לבית הספר – הקמת בית ספר לרוקחות.
פרופ' לבנון שפעל להקמת בית הספר לרפואה בצפת: "הרעיון הועלה בפגישה שבה שמענו על החזון של ראש העירייה, ואנו מתכוונים לבדוק את האפשרות. זה נשמע מעניין".
באשר לשאלה אם הרעיון ישים, הוא אמר: "להקים פקולטה שתזכה להכרה אקדמאית זה לא פשוט, אבל בצפת השגנו את המטרה. הרעיון הזה מעניין, היות שיש פקולטה לרפואה ויש חזון של מורשת הרמב"ם. יש פוטנציאל וצריך לבדוק מהם סיכויי המימוש ובאיזה קצב".
כיום פועלים בארץ שני בתי ספר לרוקחות, שהם שלוחות של בתי הספר לרפואה: בית הספר לרוקחות באוניברסיטה העברית בירושלים, שהוא חלק מהפקולטה לרפואה, וכן בית ספר לרוקחות באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע.
בית הספר בירושלים, למשל, מכשיר רוקחים לשירותי המחקר וכן לתעשייה הפרמצבטית והביו-טכנולוגית. בבית הספר ישנן שלוש מחלקות מחקריות: מחלקה לרוקחות, מחלקה לכימיה תרופתית וחומרי טבע ומחלקה לרוקחות. תוכנית הלימודים ברוקחות אורכת כשבעה סמסטרים מלבד הסטאז'.
בעירייה הסבירו כי נכון לעכשיו מתגבש המתווה הראשוני של הקמת בית הספר, ובין היתר נבחנת האפשרות שהוא יהווה חלק מהפקולטה לרפואה שנפתחה לפני כחודש בצפת.
במקביל נבדקת אפשרות של שיתוף פעולה עם בית הספר לרוקחות בעיר התאומה מונפלייה שבצרפת. בשלב זה עדיין לא ברור איזה תואר יקבלו הרוקחים, ממה תורכב תוכנית הלימודים ואיזה מסלולי לימוד יוצעו.
במקביל נבחנת אפשרות להעמיד בפארק התעשיות 'קדמת צבי', מבנים שיוכלו לשמש בעתיד גם כמפעלים לפיתוח וייצור תרופות, כחלק מהקשר לפקולטה לרוקחות.
זוהר עובד: "הקמת פקולטה לרוקחות בטבריה זה דבר שמייחלים לו זמן רב. מגמות כמו ביוטכנולוגיה וכימיה יובילו אותנו בסופו של תהליך להקמת מפעלים של תעשיית תרופות".
"הרעיון הזה מעניין, היות שיש פקולטה לרפואה ויש חזון של מורשת הרמב"ם. יש פוטנציאל וצריך לבדוק מהם סיכויי המימוש ובאיזה קצב"